- ons 04 mar 2015, 10:39
Det finns metoder att ta reda på vilken sort det är.
En enkel metod är att suga upp ett par deciliter okänd glykol ur kylsystemet. Blanda det med en motsvarande volym färdigblandad kylarvätska, glykol och vatten, med en känd glykolsort. T.ex etylenglykol.
Om denna blandningen blir brun och grumlig som rostvatten så har man propylenglykol i kylsystemet. Händer inget, kylvätskan förblir klar, visserligen något färgskiftande, men klar, så har man etylenglykol.
OBS! Häll inte tillbaka den i kylsystemet om den har blivit grumlig!
Propylenglykol är betydligt dyrare och ovanligare så det är lite märkligt om det är propylenglykol i kylaren. Fördelen med propylenglykol framför etylenglykol är att propylenglykol är mindre giftig. Den är dock ingen hälsodryck!
En annan metod finns också men kräver lite utrustning. Dom båda glykolerna, etylenglykol och propylenglykol har olika densiteter och olika kokpunkter. Uppgifter på detta har jag inte i minnet men det finns på Wikipedia t.ex. Man börjar med att koka bort vattnet. Vatten kokar ju vid 100°C. Så det får stå och skjuda en lagom stund tills man märker att vattnet har kokat bort. Därför bör man ha en Bunsenbrännare, en sådan gasbrännare med reglerbar låga som vi alla har upplevt i skolans kemi och fysiklaborationer. Detta för att det inte skall bli för varmt i detta läget. Enbart vattnet skall koka bort. Och man bör ju då tänka sig en temperatur på kanske 105 - 110°C. Så man måste alltså ha en termometer samtidigt, en så kallad laboratorietermometer. Nästa steg är att koka resten, glykolen. Den ena sorten tror jag kokar vid 155°C och den andra sorten vid 170°C. Så det är bara att kolla vid vilken temperatur vätskan kokar nästa gång. Naturligtvis har man kollat upp siffrorna på Wikipedia eller något annat ställe så man vet hur det ligger till. Vad som är vad?
Sceptic: Du frågar hur många som känner till detta med olika glykolsorter? Jag har skrivit massor med inlägg om detta här på forumet. Gör en sökning på min signatur så får du se. Sedan har flera andra kända debattörer skrivit ungefär samma sak. Så det borde inte vara okänt. Frågan kommer upp inför varje vinter här på forumet.
Nu är jag inte kemist eller på något annat vis, en specialkunnig person. Men jag har funderat lite över detta med glykoler och en obefintlig färgkod samt dom två sorterna. Jag fick fråga lite i början, men sedan lossnade det. Informationen finns på internet om man söker lite ihärdigt. Och jag gör mitt för att sprida ut den.