Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Sony905
Tjena!

Om jag installerar vmware kan jag lägga in windows xp samt dice för att sedan kopiera detta till en laptop iaf jag skulle få problem med bilen?

tänkte iaf så kan jag installera vmware/windows xp/w7/dice programet på min stationära dator då den är 1000ggr snabbare för att sedan flytta programet till en valfri laptop? går det?

vilken fil är det isf man ska flytta? för att få det att fungera på en laptop?

installerar jag en ny installation av vmware för att sedan endast flytta isofilen?

Tacksam för hjälp! :D
Användarvisningsbild
av P210
Sony905 skrev:Tjena!
Om jag installerar vmware kan jag lägga in windows xp samt dice för att sedan kopiera detta till en laptop iaf jag skulle få problem med bilen?
tänkte iaf så kan jag installera vmware/windows xp/w7/dice programet på min stationära dator då den är 1000ggr snabbare för att sedan flytta programet till en valfri laptop? går det?
- Visst, det är det som är det fina med en virtuell installation
- Installera WMware på laptopen och flytta din sparade installation från din andra dator, filen har ändelsen .vmwarevm
tex Windows XP Professional.vmwarevm
installerar jag en ny installation av vmware för att sedan endast flytta isofilen?
Ja, i det här fallet .vmwarevm filen!
av Sony905
P210 skrev:
Sony905 skrev:Tjena!
- Visst, det är det som är det fina med en virtuell installation
- Installera WMware på laptopen och flytta din sparade installation från din andra dator, filen har ändelsen .vmwarevm
tex Windows XP Professional.vmwarevm
Ja, i det här fallet .vmwarevm filen!

Tjena.

Tack för snabbt svar!

Fick igång det nu, riktigt smidigt må jag säga! dock en fråga bara!

Hur gör ni med kommunaktions verktyget? där det står LÄS BILEN, installeras det automatiskt sedan när man har kopplat in den till bilen? för nu står det ingen dice enhet man kan välja, men det kommer väl automatiskt sen?

MVH

mvh
av volvo244gle
Köpte nyligen en V-SCAN PRO, den läsaren känns gedigen och fungerar fint så långt jag har testat den.
Har även fått tag i VIDA 2014D samt den nödvändiga patchen. :wink:

Kör allt i VirtualBox då jag inte är någon stor anhängare av Windows-skräpet i vanliga fall. Dessutom sjukt smidigt att kunna förvara den 30+ GB stora imagefilen (.vdi) på en extern disk som ansluts vid behov.

Använde Windows 7 Pro, uppdaterat till SP1, IE11 och alla patchar, därefter bortkopplat från nätet för gott så inget skall kunna uppdatera sig automatiskt och balla ur.
Att virtualisera det hela är en lösning som verkligen kan rekommenderas! VirtualBox är gratis, och komma igång är inte så mycket svårare än att installera Windows på en ny dator. https://www.virtualbox.org/
Enda strulet jag hade var att det krävdes ett "Extension Pack" som fick laddas ner separat. Utan detta så fungerade inte USB 2.0 och inte heller V-SCAN.
Bild

Kommunikationsverktyget måste vara anslutet till bilen (+ givetvis via USB) för att VIDA skall hitta det.
Användarvisningsbild
av P210
Att installera VIDA i en virtuell miljö är ett smidigt sätt att få det att fungera, Wmware är en annan virtuell miljö som flera här i tråden använder, finns många fördelar, enkelt att flytta en fungerande installation mellan datorer, ha den isolerad från sin vanliga windowsmiljö som ständigt uppdateras vilket kan förstöra funktionen. Under installationen kan man kopiera grundinstallationen innan man går vidare för att slippa installera Windows från början igen om man lyckas kontaminera installationen med en massa felaktiga patchar och drivrutiner!
av Andreasace
En virtuell maskin är väldigt bra, speciellt så slipper man bli låst till att endast ha vissa program osv.

Nackelen är ju dock att det är prestanda krävande. Krävs mycket minne och hårddiskutrymme och detta är väldigt begränsat hos många laptop ägare.

Mycket buggar är dock fixade i VIDa 2014d.
Alla Explorer fungerar, även alla framework, skype kan vara installerat osv.
2015 så kommer även win 8.1 vara kompatibelt.
Så det är lösningar på G
av Bobbokrull
En lite pinsam fråga här, men sitter och trasslar med denna och får ingen respons alls från dice:n.
Antog att den drivs genom usb-porten, men den kanske måste ha matning från diagnosuttaget?

Annars vette sjutton vad det är. Händer inget alls, ingen diod ger minsta tecken på att tända sig.
Lagt in win7 i virtualbox, SP1 med .NET 3.5.1, och vida 14a, patchat och allt verkar gå rätt till :(
Kan jag fått en defekt tro?

Edit: Jag misstänker att jag är pinsam? Den drivs såklart via bilen, sen kopplar man upp sig mot den via datorn? Fattar jag rätt nu? :D
Användarvisningsbild
av Sierra94
Den drivs via obd uttaget :-)
Användarvisningsbild
av P210
Bobbokrull skrev:Edit: Jag misstänker att jag är pinsam? Den drivs såklart via bilen, sen kopplar man upp sig mot den via datorn? Fattar jag rätt nu? :D
Har du tändningen på?
  • 1
  • 150
  • 151
  • 152
  • 153
  • 154
  • 241

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]