Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av manek
Jämförelse VW passat 4-motion 177tdi gamla modellen. Modellår 2014 (kört ca. 5000mil)
Och
Volvo V70 d4 awd aut (181 hk) sport. Modellår 2015 (kört ca. 2300mil)

Komfort
Denna rond vinner volvo med en tystare kupé.
Dock gillade jag sätet mer i Passaten.
Ronden vinner V70:n.
Drivlina, förbrukning
Motor och växelåda känndes betydligt modernare i passaten.
Motor är betydligt mer vibrationsfri och betydligt mer varvvilig i passaten.
Dessutom spelar dsg lådan i en helt annan division både när det gäller rapphet och förmåga att växla obemärkt.
Vid lugn acceleration växlade passaten obemärkt, för att blixtsnabbt växla om till alerta och blixtsnabba växlingarna när så behövs utan någon seg momentomvandlare som segar ner.
Vad jag läst mig till ska momentomvandlaren i volvon bete sig ”slirande” för att få en mer virbrationsfri gång. Ändå är passaten betydligt mycket mer vibrationsfri.
Med likvärdig körning ligger passaten ca 1dl lägre i förbrukning.
Ronden vinner VW på knock out.

Prestanda, väghållning
Prestandamässigt märks den dåliga automaten i V70:n.
Dock måste jag säga att sportchassit i V70:n överaskar till det bättre, bilen känns inte alls så tung i nosen som man kan tro. Körde både xc70 och standard chassit till V70:n vid provkörningen ochsom i min värld var en ren skräckupplevelse i gung och frånvarande av vägkänsla.
Ronden slutar oavgjort.
Kvalitet
Passaten besökte verkstaden 1gång förutom service, och då handlade om en glappande släpvagnsaddapter (för att även kunna använda släpvagn med den gamla kontakten) och således inget fel på själva bilen.
V70:n är däremot ett sorgebarn med verkstadsbesök varannan vecka i snitt.
Voc:en har strulat, gps:n har lagt av, däcktryckscensorerna lägger av med jämna mellan rum.
Där finns idag ingen lösning hos volvo, men jag vet att de jobbar på det centralt på Volvo.
Även all sätesvärme la helt plötsligt av (ej säkringen), och tyvärr så är listan med fel inte slut där.
Jag behöver dock inte boka tid till verkstaden längre utan det räcker jag ringer 10min innan jag är på väg, vilket jag tycker är bra service.

…..
Ronden vinns av VW på en ny knock out.

Vinnare VW med 3 poäng mot volvos 2.
av Mamel
Hm, jag bytte från Passat till Volvo just för att slippa alla löjliga småfel, men man kanske har kommit ur askan i elden. Nu på fjällsemestern lade bakre parkeringssensorn av, och innan dess var det ett dörrlås. Bilen är drygt två år gammal och har gått 3 000 mil. Skräp.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Hm, jag provkörde nya passat TDI 4 motion 190hk dsg hästar. Vilken skitbil i jämförelse med Volvo. Volvo V90 kommer garanterat slå knock-out på passaten.

Nya Passat
+ Bra väghållning, och ett väldigt bra chassi
+ växlar fint uppe i lite högre farter
+ Snabb motor uppe väl uppe i hastiget 60 - 120
+ Lite mer extra utrustning än Volvo?

- Luktar illa
- dåligt bottendrag
- Glapp i drivningen dålig automat låda från snabb start
- Slö från stillastående med alldeles för mycket fördrjöjning när man trycker ner gaspedalen reagerar den sent som en gammal ameriekanare
- bullrig och oskön diesel som låter mycket illa
- plastig inredning
- dålig känsla i reglage på volymknappen
- känns som en budget bil (vilket det är)

Nä det är bara konstatera att Volvo spelar i en annnan division än Passat

Volvon känns mycket mer lyxig och påkostad.
av manek
Nu har jag inte kört nya Passaten.
Men kolla man bara prestanda siffror hinner inte äns D% med passat 190hk.

Automaten i Volvon är något av det segaste jag någonsin kört.
Tog ett tag innan jag förstod att det jag trodde var sportläge i själva fallet är standardläge, vilket nästan krävs för att bilen ska röra sig framåt överhuvudtaget (jaaa, lite överdrivet, jag vet :roll: )

Just automaten som sitter i V70 AWD förstör hela bilen, och hade det suttit en bättre sådan i bilen hade hela bilen lyfts till helt andra nivåer (om bilen i sig bara håller ihop då...)
av V40CC
Den som sitte ri D4 AWD är den gamla 6 växlade. Den nya 8 växlade som sitter i D4 utan awd är tusen ggr bättre och kan säkert matcha passatens
av manek
V40CC skrev:Den som sitte ri D4 AWD är den gamla 6 växlade. Den nya 8 växlade som sitter i D4 utan awd är tusen ggr bättre och kan säkert matcha passatens

Helt rätt :)
Dock går ju inte denna att få med AWD (I)

Trodde först att jag skulle vänja mig med denna automat, men det har inte hänt än iaf.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
simonhalmstad skrev: - Slö från stillastående med alldeles för mycket fördrjöjning när man trycker ner gaspedalen reagerar den sent som en gammal ameriekanare
Provkörde DSG 7.an i Passat GTS diesel . Helt sjukt vad den tryckte på i starten, är ju t.o.m en halv sekund snabbare än T:6an 0-100 så slö från stillastående kändes det inte tycker jag, accet höll i sig bra ända upp över 200 km/h.
Användarvisningsbild
av Tatebroder
Borde man köpa Passat från 2016 istället för en V70 från 2016?
av Wallner77
Jag har kollat både på Passat och V70, iofs 2012-2015. Jag väljer att gå efter V70 D3/D4.

Verkar skilja hur man sköter om V70 resp Passat. V70 är ofta i bra i skick och välskötta på olika sätt. I synnerhet så reagerar jag på service intervall för oljebyte.
På V70 är det alltid (!) skött bra, 1 år mellan bytena, och på de bilar jag kollat på ofta inte mer än 1500 mil. På Passat är det ofta 3000 mil och 2-3 år mellan service. Det känns inte tryggt map på motorns välmående.

Utvändigt så ser V70 ofta betydligt bättre ut med mindre skador. Invändigt är ofta förarsätet skadat på förarstolen på Passaten.

Jag kanske fått en skev bild, men det är min erfarenhet. Jag väljer V70 iaf.

edit: fördel passat på bagageutrymmet. Speciellt har de oldschool lastgolv, dvs inte upphöjt som V70 har.
Användarvisningsbild
av apersson850
Upphöjt golv? Hur då? I våra XC70 är det helt plant från bakänden fram till främre ryggstöden, om man fäller ner baksätet.

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]