- tis 24 feb 2015, 18:51
Jämförelse VW passat 4-motion 177tdi gamla modellen. Modellår 2014 (kört ca. 5000mil)
Och
Volvo V70 d4 awd aut (181 hk) sport. Modellår 2015 (kört ca. 2300mil)
Komfort
Denna rond vinner volvo med en tystare kupé.
Dock gillade jag sätet mer i Passaten.
Ronden vinner V70:n.
Drivlina, förbrukning
Motor och växelåda känndes betydligt modernare i passaten.
Motor är betydligt mer vibrationsfri och betydligt mer varvvilig i passaten.
Dessutom spelar dsg lådan i en helt annan division både när det gäller rapphet och förmåga att växla obemärkt.
Vid lugn acceleration växlade passaten obemärkt, för att blixtsnabbt växla om till alerta och blixtsnabba växlingarna när så behövs utan någon seg momentomvandlare som segar ner.
Vad jag läst mig till ska momentomvandlaren i volvon bete sig ”slirande” för att få en mer virbrationsfri gång. Ändå är passaten betydligt mycket mer vibrationsfri.
Med likvärdig körning ligger passaten ca 1dl lägre i förbrukning.
Ronden vinner VW på knock out.
Prestanda, väghållning
Prestandamässigt märks den dåliga automaten i V70:n.
Dock måste jag säga att sportchassit i V70:n överaskar till det bättre, bilen känns inte alls så tung i nosen som man kan tro. Körde både xc70 och standard chassit till V70:n vid provkörningen ochsom i min värld var en ren skräckupplevelse i gung och frånvarande av vägkänsla.
Ronden slutar oavgjort.
Kvalitet
Passaten besökte verkstaden 1gång förutom service, och då handlade om en glappande släpvagnsaddapter (för att även kunna använda släpvagn med den gamla kontakten) och således inget fel på själva bilen.
V70:n är däremot ett sorgebarn med verkstadsbesök varannan vecka i snitt.
Voc:en har strulat, gps:n har lagt av, däcktryckscensorerna lägger av med jämna mellan rum.
Där finns idag ingen lösning hos volvo, men jag vet att de jobbar på det centralt på Volvo.
Även all sätesvärme la helt plötsligt av (ej säkringen), och tyvärr så är listan med fel inte slut där.
Jag behöver dock inte boka tid till verkstaden längre utan det räcker jag ringer 10min innan jag är på väg, vilket jag tycker är bra service.
…..
Ronden vinns av VW på en ny knock out.
Vinnare VW med 3 poäng mot volvos 2.
Och
Volvo V70 d4 awd aut (181 hk) sport. Modellår 2015 (kört ca. 2300mil)
Komfort
Denna rond vinner volvo med en tystare kupé.
Dock gillade jag sätet mer i Passaten.
Ronden vinner V70:n.
Drivlina, förbrukning
Motor och växelåda känndes betydligt modernare i passaten.
Motor är betydligt mer vibrationsfri och betydligt mer varvvilig i passaten.
Dessutom spelar dsg lådan i en helt annan division både när det gäller rapphet och förmåga att växla obemärkt.
Vid lugn acceleration växlade passaten obemärkt, för att blixtsnabbt växla om till alerta och blixtsnabba växlingarna när så behövs utan någon seg momentomvandlare som segar ner.
Vad jag läst mig till ska momentomvandlaren i volvon bete sig ”slirande” för att få en mer virbrationsfri gång. Ändå är passaten betydligt mycket mer vibrationsfri.
Med likvärdig körning ligger passaten ca 1dl lägre i förbrukning.
Ronden vinner VW på knock out.
Prestanda, väghållning
Prestandamässigt märks den dåliga automaten i V70:n.
Dock måste jag säga att sportchassit i V70:n överaskar till det bättre, bilen känns inte alls så tung i nosen som man kan tro. Körde både xc70 och standard chassit till V70:n vid provkörningen ochsom i min värld var en ren skräckupplevelse i gung och frånvarande av vägkänsla.
Ronden slutar oavgjort.
Kvalitet
Passaten besökte verkstaden 1gång förutom service, och då handlade om en glappande släpvagnsaddapter (för att även kunna använda släpvagn med den gamla kontakten) och således inget fel på själva bilen.
V70:n är däremot ett sorgebarn med verkstadsbesök varannan vecka i snitt.
Voc:en har strulat, gps:n har lagt av, däcktryckscensorerna lägger av med jämna mellan rum.
Där finns idag ingen lösning hos volvo, men jag vet att de jobbar på det centralt på Volvo.
Även all sätesvärme la helt plötsligt av (ej säkringen), och tyvärr så är listan med fel inte slut där.
Jag behöver dock inte boka tid till verkstaden längre utan det räcker jag ringer 10min innan jag är på väg, vilket jag tycker är bra service.
…..
Ronden vinns av VW på en ny knock out.
Vinnare VW med 3 poäng mot volvos 2.