Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rubbe
Har fått ett nytt problem med min V40 T4´01. Märkte för några dar att elfläkten drog igång även när jag stängt av bilen varje dag den senaste veckan. Kör då väldigt korta sträckor till jobbet fra o tbax, så tempgivarn gick aldrig upp mot rött iaf..men högre än normalt. Har inte upplevt de tidigare så ja anade oråd..Kollade upp det nu i helgen o lät den stå o gå på tomgång. Då skenade tempmätarn genast upp på första röda strecket inom 5min...kände på slangen efter termostaten den som går in i kylet o den var bara ljummen. Då antog jag att termostaten inte öppnade då en ny införskaffades, men det blev inte bättre av det..slangen o kylet är ljummet bara. Det försvinner ingen kylvätska iaf. så någon topppackning kan det knappast vara. Nästa steg måste väl vara trasig vattenpump då??. var sitter den? drivs den av kamremmen eller aggregatremmen?

Någon annan som känner igen detta poblem?

Tacksam för tips! /Rubbe
Användarvisningsbild
av #27
Jag tror mer på att tempgivare spökar åk och se om du har några felkoder..

Och vattenpumpen drivs av kamremmen.
av rubbe
Ja det vore bra om det var så. Har väme i kupen så termostaten måste öppna o lite cirkulation måste det väl vara då när ja får värme..ja får kolla upp det med tempgivaren..tackar för tips.
av rubbe
Provade starta bilen kall igår och den var mycket svårstartad, när den väl gick igång så steg tempmätaren till hälften direkt...och vandrade upp mot rött efter nån minut.. Då teorin om givaren verkar stämma mycket bra så varm var inte bilen. Påverkar givaren även kallstarten på bilen undrar jag då eftersom den var så svår o få igång. Tänkte att styrenheten indikerar att bilen är varm enligt tempgivaren trots att den i själva verket är kall. Någon som vet om det är något samband där? Hur som helst har ja best. en ny givare..hade ingen hemma idag på volvo men den kommer imorgon så då får vi se om den är roten till allt sattyg...=)

Mvh /rubbe
Användarvisningsbild
av #27
Nu vet jag inte vad du har för felkod men om du har på givaren så finns dessa symtom

Svårstartad
Elkylfläkt går hela tiden
Lågt tomgångsvarvtal
Högt tomgångsvarvtal
Miljölampa tänd
av rubbe
Bytte tempgivaren idag och nu fungerar tempmätare och kallstart som det ska igen..gott! Var den rackarn som ställde till allt.
Användarvisningsbild
av #27
:D :D
av rubbe
Tackar så mycket för tipsen ja fått av dig Mekaniker Wannabe!!

Haha, nej. Han kanske motorn går sönd[…]

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]