Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#953138
Hej!
Jag har ett problem. Jag har en v60-12. Min högra strålkastare har helt plötsligt börjat ta in fukt/vatten. Halvljuset xenon slutade fungera. Jag hade bilen på service i samma veva. Killen lyckades inte få in vatten i den med högtryck inne i verkstaden. Han föreslog lampbyte av xenonlampan. Jag köpte själv nya och har bytt på annan verkstad. Men det fungerade ändå inte. Så det är inte glödlampan det är fel på. Står "glödlampsfel halvljus" på instrumentpanelen. Ringde servicekillen och han trodde det antagligen är styrenheten till xenonlyset som gått sönder av fukten/vattnet. Men dem har tydligen ingen utrustning för att testa att det är det som är felet utan måste beställa en och testa. Låter skitdåligt för att vara en volvoverkstad (Upplandsmotor).

Men jag antar att problemet kommer tillbaka även om jag byter styrenheten om det kommer in fukt/vatten igen.
Har ni tips?

Ska jag köpa en begagnad styrenhet och sen försöka täta strålkastaren med silikon?
Ska jag ringa försäkringsbolaget och kolla självrisken för att låta volvo byta hela rubbet till nytt? (gissar på ganska dyr självrisk, har Gjensidige)
Eller ska jag köpa en begagnad strålkastare?

Vet inte riktigt vad jag ska göra. Ska även sälja bilen till sensommaren om jag får tag på en begagnad v60 t6 vea.
#953174
Zanders skrev:Ingen utrustning att testa? är väl för fasiken bara att mäta med en multimeter och se om man får ström fram till lampan eller inte.. låter sjukt dåligt för att vara en auk. volvoverkstad..
Detta enligt Wikipedia:
"Xenonlampan består av ett glasrör med två elektroder av volfram. Inuti röret finns dels ädelgasen xenon och dels en blandning av metallsalter. En xenonlampa kan inte drivas av lågspänning från till exempel ett bilbatteri. Den kräver ett elektroniskt driftdon (engelska ballast) och en tändare för att lysa. Driftdonet reglerar strömmen till lampan. Tändaren initierar urladdningen i lampan. Tändaren kan antingen vara inbyggd i lampan (D1- och D3-system) eller vara en separat enhet eller inbyggd i driftdonet (D2 och D4-system). Tändaren och driftdonet styr tändningen av lampan i 3 steg[1]

Tändning. Högspänningspulser på över 25 kV sänds över elektroderna och ger tillräcklig energi för att skapa en ljusbåge, d.v.s. jonisera en "tunnel" i xenongasen mellan volframelektroderna (samma som gnistan i ett tändstiftsgap). Det elektriska motståndet i tunneln minskar vid joniseringen och ännu mer ström börjar flyta.
Uppstart. Lampan drivs nu av en styrd överbelastning. Eftersom ljusbågen tillförs ökande energi så stiger temperaturen i glasröret mycket snabbt. Metallsalterna i röret förångas och det är dess atomer som nu börjar utsända ljus (fotoner). Ljus i olika frekvenser från olika atomer. De olika metallsalterna skapar således olika färger och de har en blandning som gör ljuset nästan vitt (spektrumet komplett). Samtidigt faller det elektriska motståndet än mer vilket driftdonet känner av och då automatiskt sänker strömmen. Om inte strömmen snabbt begränsades så skulle lampan brinna sönder.
Kontinuerlig drift. Alla metallsalter är förångade och ljuset stabilt vitt. Spänningen är stabiliserad - normalt kring 85 volt (42 volt i D3- och D4-system) växlande i en fyrkantvåg med frekvensen 400 hertz eller mer. Strömmen är nere så att typiskt 35 - 38 watt utvecklas.

Tidiga xenonlampor gav ett blåaktigt ljus men nya lampor är bättre. Vitheten mäts vanligen i grader Kelvin och xenonlampor ligger mellan 4100 och 4400 (solljus har 5800). Tyvärr bildas även mycket ultraviolett ljus som ej uppfattas av ögat men som kan skada till exempel plastdetaljer i en strålkastare om de inte filtreras bort. Detta sker genom att använda en skärmande glaskvalitet.
"

Så att mäta med en multimeter när startspänningen är 25000 Volt? Jag är elektriker och skulle aldrig i livet stoppa in en vanlig multimeter. Men det är jag det.
#953208
Om styrenheten gått sönder pga att vatten kommit in i strålkastaren -sitter då även styrenheten i strålkastaren? I så fall borde det väl gå att byta plats på styrenheterna och se om "felet följer med" styrenheten till vänster sida? Annars är det väl något annat...
Går det inte att lämna in bilen "för att få igång" lampan igen? Kommer han även då byta saker på chans och sen påstå att allt var trasigt ?:-/ Annars får han ju byta tillbaka till din gamla hela del och chansa på något nytt....?
#953225
Nu är det ju inte volten som är det farliga men särskilt smart är det nog ändå inte som du säger. Skrev det lite i frustration då jag tycker verkstäderna är för dåliga. Lämnade in min för att fixa en läcka i takluckan, fick tillbaka den med ännu större läcka, sambons c30 för packbox till drivaxeln och den fick vi tillbaka med en avslagen nivåarm till ljuset så det flög runt hej vilt. Morsans V50 har varit inne tror nästan det är 10 ggr nu för den tappar all kraft, dem har bytt gaspedalen 3 ggr styrenhet mm. Felet kvarstår och hon har fått betala över 25k nu för att dem inte kan felsöka ordentligt.. Detta är från 3 olika volvoverkstäder! Så till TS om dem ska byta saker se då till att dem betalar för det om det inte hjälper..
#1290084
Hej,

Har samma problem med min V60, men utan fukt.
Det som jag har testat är:
2st nya D3S lampor = höger sida lyser fortfarande inte, skiftat på lamporna också.
skiftade på ballasten med varandra också = bara vänster sida lyser.

Vet nån vart säkringen till höger halvljus sitter nånstans? hittade inte i boken.

mvh Colin

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]