- fre 27 feb 2015, 22:53
#953138
Hej!
Jag har ett problem. Jag har en v60-12. Min högra strålkastare har helt plötsligt börjat ta in fukt/vatten. Halvljuset xenon slutade fungera. Jag hade bilen på service i samma veva. Killen lyckades inte få in vatten i den med högtryck inne i verkstaden. Han föreslog lampbyte av xenonlampan. Jag köpte själv nya och har bytt på annan verkstad. Men det fungerade ändå inte. Så det är inte glödlampan det är fel på. Står "glödlampsfel halvljus" på instrumentpanelen. Ringde servicekillen och han trodde det antagligen är styrenheten till xenonlyset som gått sönder av fukten/vattnet. Men dem har tydligen ingen utrustning för att testa att det är det som är felet utan måste beställa en och testa. Låter skitdåligt för att vara en volvoverkstad (Upplandsmotor).
Men jag antar att problemet kommer tillbaka även om jag byter styrenheten om det kommer in fukt/vatten igen.
Har ni tips?
Ska jag köpa en begagnad styrenhet och sen försöka täta strålkastaren med silikon?
Ska jag ringa försäkringsbolaget och kolla självrisken för att låta volvo byta hela rubbet till nytt? (gissar på ganska dyr självrisk, har Gjensidige)
Eller ska jag köpa en begagnad strålkastare?
Vet inte riktigt vad jag ska göra. Ska även sälja bilen till sensommaren om jag får tag på en begagnad v60 t6 vea.
Jag har ett problem. Jag har en v60-12. Min högra strålkastare har helt plötsligt börjat ta in fukt/vatten. Halvljuset xenon slutade fungera. Jag hade bilen på service i samma veva. Killen lyckades inte få in vatten i den med högtryck inne i verkstaden. Han föreslog lampbyte av xenonlampan. Jag köpte själv nya och har bytt på annan verkstad. Men det fungerade ändå inte. Så det är inte glödlampan det är fel på. Står "glödlampsfel halvljus" på instrumentpanelen. Ringde servicekillen och han trodde det antagligen är styrenheten till xenonlyset som gått sönder av fukten/vattnet. Men dem har tydligen ingen utrustning för att testa att det är det som är felet utan måste beställa en och testa. Låter skitdåligt för att vara en volvoverkstad (Upplandsmotor).
Men jag antar att problemet kommer tillbaka även om jag byter styrenheten om det kommer in fukt/vatten igen.
Har ni tips?
Ska jag köpa en begagnad styrenhet och sen försöka täta strålkastaren med silikon?
Ska jag ringa försäkringsbolaget och kolla självrisken för att låta volvo byta hela rubbet till nytt? (gissar på ganska dyr självrisk, har Gjensidige)
Eller ska jag köpa en begagnad strålkastare?
Vet inte riktigt vad jag ska göra. Ska även sälja bilen till sensommaren om jag får tag på en begagnad v60 t6 vea.