Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pirrev70Rawd
En fråga angående sommardäcks bytet inom kort?

Har kört med sommardäcken en säsong nu, & har för mig att jag läst här nånstans (hittar inte tråden) att man skall skifta däck fram till back & vice versa för att inte skada viscon?

Frågan lyder alltså?

skall jag sätta dom däcken bak som jag hade fram förra säsongen & vice versa?

//pirre
Användarvisningsbild
av ketto
ja har skiftat plats! Från bak till fram och fram till bak! Så kör på de du!
Användarvisningsbild
av kenlav
Det är så här... Dom däck med bäst/djupast mönster skall sitta på bakaxeln oavsett var dom satt förra säsongen...Varför??? Jo för vid eventuell vattenplaning så är det bra om bakdäcken fortfarande har kontakt med vägytan så att du inte får sladd och åker av vägen för det gör du garanterat om det först släpper på bakhjulen.
Vattenplaning på framdäcken brukar för det mesta gå att häva genom att koppla ur och släppa gasen så att farten sjunker och framdäcken ånyo får fäste och du kan styra vidare på din färd.
Detta gäller alla bilar oavsett AWD eller inte.
Vad gäller Viscons eventuella risk för skada så kan jag inte uttala mig med säkerhet....Men kan tänka mig att den kan ta skada om däcken rullar olika snabbt men detta påverkas inte av däcksmönstert så länge du har samma däckstorlek fram och bak. Däremot så kan jag tänka mig att den kan påverkas av om du kör med olika storlekar på fram och bakdäck...hjulen snurrar då ett varv med olika hastighet.
av Pirrev70Rawd
Kollade på däcken ,skiljer inte så färst mycket mellan fram & bak, kanske en marginell skillnad , så tror inte d blir nån fara att sätta framdäcken bak med tanke på fäste vid vattenplaning!!

Tänkte mer på viscon, hur känslig är den igentligen?

Har samma däckstorlek runt om & samma däckfabrikat.

Men är d så att d vesäntliga är samma däck storlek & samma fabrikat, & att den inte är så känslig mot mönster slitage(fram -bak) så är d bara bra.

ville bara kolla för att vara på den säkra sidan!!!

(har inte bytt än)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Byt plats!
En AWD är känslig för mönsterdjup, så försök hålla skilladen liten. I slutet av sommaren kommer du att ha största mönsterdjupet bak i vilket fall.
av jbl
Precis byt plats.

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]

Biltema har Menar du iCarsoft, eller deras egna[…]