Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av robbis
Har märkt på min s70 att kopplingen inte vill riktigt. Följande sker: När bilen står stilla och utan att motorn är igång så är det lätt att lägga in växlarna framåt 1,2, 3 an och backen. När motorn är igång och man står stilla så blir det som det blir som det tar i mot när man ska få in växelspaken i dom olika lägena. Dock så går det fint och lätt när man kör med bilen i olika hastigheter och likaså när man stannar och ska lägga i backen så går det bra. Men prövar man ett par gånger direkt så börjar det konstra igen????. Har provat kopplingen med att lägga den i tvåans växel och handbromsen till dragen och då stannar bilen direkt. Samt kört i 50km sedan trampat ner kopplingen snabbt och gasat på lite samt släppt upp kopplingen snabbt då griper den tag snabbt och slirar inte ett dugg. koplingspedalen tar ca från botten och upp på hälften på spelet. Annars värkar allt okej.

Kan det vara så att växelspaks länkarna är slitna? eller rent av att slav cylindern hydraliken spökar ???. Någon som känner igen detta?.

bilen är en 98årm 5växlad. Om det nu skulle vara tex slav cylindern till kopplingen som behöver bytas vad tusan kostar den som reservdel?.

Med vänlig hälsning Robban
Senast redigerad av 1 robbis, redigerad totalt 0 gånger.
av rid54
Ditt problem är att kopplingen inte "släpper" riktigt, dvs lamellen och växellådans ingående axel stannar inte ordentligt. Det kan bero på att lamellen blivit skev, att lamellen inte rör sig rätt på splinesen vid urtrampning, eller på att manöverhydrauliken inte har tillräcklig rörelse, typ... Blir det ett riktigt problem måste man öppna o titta och då är det väl bäst att "byta allt".
Användarvisningsbild
av robbis
aha, så kan det vara kanske. Jag har märkt att om jag har handbromsen till återkommer problemet, men släpper jag handbromsen så fungerar det igen någerlunda. Sen kan jag inte komma på mer om händelsen av kopplingen. Men jag vet att vår lastbil var det samma sak med om handbromsen låg till, räckte man släppte den så rörde fordonet sig om så bara nårgra mm så gick tex backen att slänga in utan problem.
av MickeM
Hej.

Om jag fattar rätt, så tar kopplingen redan vid golvet, eller?

Handbromsen har överhuvudtaget inget med kopplingen att göra.
Den har vire och är mekanisk, och kopplingen hydraulisk.
Helt skiljda system, åt olika håll i bilen.

På en större lastbil är tryckluft inblandad till fotbroms, handbroms, växling, och kopplingsmanövrering.

Kolla så du har gott och väl över min, i bromsvätskekoppen.
Har du nästan min, så får inte kopplingen vätska som den ska.
Det hände mig. Trodde huvudcylindern gett sig, men det var bara nån mm över min i koppen.
Slog i till mellan max och min, så funkade den fint efter några urkopplingar.

Slvcylinder kostar nån hundring, men lådan ska ner för byte.
Huvudcylindern en tusing, ca.

Det kan också vara som föregående sa.
Inte helt ovanligt med krävande kopplingar på axeln.

Då är det ner med lådan som gäller, om det ska fixas.
Går inte att smörja utifrån.

Personligen skulle jag leva med problemet, om inte det första funkar, och kopplingen är juste i övrigt.

Micke.
Användarvisningsbild
av robbis
Okej ska kolla bromsvätskan i morgon hur nivån är i den, annars får jag leva med det tillsvidare så länge det går. Och fixa det sen. Tackar för tipset här.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Njae nja. Bromsvätskenivån som man ser har inget med kopplingen att göra, det är 2 skiljda kammare just för att broms och koppling inte ska påverka varandra.
Men visst, är det låg nivå så ska det ju fyllas oavsett, och då fyller man fullt så det rinner över till kopplingskammaren också.
av MickeM
Hej

Ja, det är en skiljevägg några cm upp från botten, så de båda bromskretsarna inte töms samtidigt om en krets havererar.
Då finns tillräckligt med olja kvar för att använda ena kretsen.

Kopplingen tar dock vätskan högre än min, (och därmed skiljeväggen) trots att det inte ser så ut.
Troligen av säkerhetsskäl, för om nåt pajar i kopplinghydrauliken, så ska det bli min i koppen, och inte lägre, så den inte kan tömma någon bromskrets om den havererar.

Jag trodde som sagt att huvudcylindern gett sig på min S70.
Kändes att det var som luft i systemet, trots vätska i koppen.
I desperation testade jag att lufta/byta vätska med hjälp av tryckluft i koppen, och det kom luft ur nippeln nästan omgående.
Dvs blåste luft igenom kopplingsledningen, trots min i koppen.

Slog i till strax under max, och luftade, och vips funkade kopplingen klockrent.
Det gör den ännu.

Micke.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
"några cm upp från botten" är väl inte vad jag skulle kalla det när det är en glipa på typ 0.5cm från toppen.
Och så vitt jag vet, efter att ha kikat på sprängskisser osv, så är det INTE sepparat kammare för olika bromskretsar, utan enbart för broms resp. koppling.
av MickeM
Hej.

Samma kammare till båda bromskretsarna?
Hmm.

Visst, jag har inte sågat upp koppen på en x70/850 och kollat i detalj.
Det erkänner jag.

Det vore dock märkligt att bygga så, (men inte omöjligt).
Då försvinner vitsen med premiär och sekundärkolv i huvudcylindern till stor del.
Är vätskan slut, så funkar den andra mycket bristfälligt.

Jag kan köpa om det vore TRE kammare....

Jag har dock personligen blåst luft ut igenom kopplingens luftnippel, med min-nivå i båda kammarna.

Jag drog då slutsatsen att inloppet till kopplingen är något högre än min nivån, eller iaf samma som min nivå.
Att kammarna är till resp bromskrets antog jag som självklart.

Om kammaravskilljaren gick upp till 5mm under lock, skulle det vara besvärligt att fylla båda kammarna till maxnivån.
Då måste det fyllas HELT, innan det rinner över.
Locket med flotör sitter ju så man endast kan fylla i den ena.
Så beter det sig inte.

Skilljeväggarna går högt, men SANNOLIKT är det hål, eller dyl för att jämna ut nivån, ner till en viss gräns.
Troligen nån cm över botten.
De höga väggarna är nog för att förhindra att det skvalpar över om den ena blir tom, men nu gissar jag.

Förlåt får detta "off topic".

Med min erfarenhet från i somras, ang vätskenivå för kopplingen så rekomenderar jag TS och övriga som läser detta med liknande problem, att först säkerställa att det är ordentligt med vätska INNAN man dömer ut huvudcylindern.

Micke.
Användarvisningsbild
av robbis
Jag har kollat upp hur det är med oljan i bromsbehållaren, och den är full upp till någon mm från toppen på den. Så jag bedömer den som okej i detta fall. samt att jag kollat om det finns läckor någonstans där omkring , men allt tycks vara torrt och fint. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra , kanske allternativet tömma skiten och blåsa rent sen fylla på igen kanske hjälper mig med. Fast det får såfall en verkstad göra efter som jag själv inte är så Flinck på detta. :)

Substral Mniazek funkar bra på gräsmatt[…]

Det är ju lätt att testa om inte annat, […]

Googlat på numret? Finns ju massa i Sverige.[…]

Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]