Robbi skrev:Låter lite märkligt med 0.63 med AWD och D5. Den XC70 AWD D4 jag körde Göteborg - Malmö drack 0.76. Två personer och ingen packning och aldrig över 120. Mestadels runt 100 km/h. Kan den tyska soppan vara så effektiv? Jag har hört att den är det.
0.61 vid pump drygt 300 mil på vägen ned till södra Italien, 0,65 på drygt 300 mil hem, totalt 0.63 över drygt 600 mil.
Tankat ett antal ggr i Sverige, Polen,Italien,Österrike,Tyskland. Tex hade jag full tank när jag lämnade Sverige och det kommer man ju över 100 mil på så hela sträckan är inte bara körd på eurodiesel som ju är bra mycket snålare än svensk mk1 diesel.
Jag tycker det är helt ok för rymlig 2-tons XC med D5 o och Awd.
Dock kör ju jag manuell vilket säkert säkert påverkar, de dagar vi satt i bilköer, körde i stan eller i alpbackar så var förbrukningen lika låg, med automatare drar det ju iväg vid sådan körning har jag märkt.
Annars försökte hålla mig under 140 utom genom tyskland på vägen hem där det ibland gick 180 över längre sträckor, därav stack förbrukning iväg på hemresan under de etapperna och drog upp medlet.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.