Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
JanneP77 skrev:Personligen känns ett resonemang kring 0-100 km/h på den här typen av bil lite....konstig?
Det var många år sedan jag stod vid rödljusen och skulle "rasta" någon yngling i en GTI-bil och jag lär inte göra det med min beställda XC70 D5 AWD heller (trots Polestar)... Men man ska väl aldrig säga aldrig. ;-//

Vad som är mer intressant är körbarheten! Ex. accelerationen 70-110 km/h vilket är mer intressant när man ska köra om.
Hur är D5:an då? Jämfört med VEA?
Ja hållar absolut med. Men 0-100 kmh är ju det som finns på spec för alla bilar - så det är ju enbart en parameter som man kan jämnföra med och som trots allt säger en del om bilens drivlina osv.

Står jag med en produkt och har ett alternativ som är jämnförbart på alla parameter som bränsleförbrukning, kvalitet, utrustning, säkerhet osv. .... men där det skiljer 2 sek från 0-100 kmh då vill jag fundera på alternativet.

Poängen är att - ja det kan vara att Volvo är en glidarebil - men om volvo ska nå sina försäljningsmål och öka marknadsandel ska de ha tag i kunder som skiter i Volvos historie och svenska kvaliteter - eller man kan säga: de är vana med tysk kvalitet och liknande. Och där finns bara kvar förbrukningssiffror, prestanda, premiumkänsla, kvalitet och såklart pris.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:Fast att säga att Volvo bara är glidare känns som att vara kvar på 80-talet....
Jag tycker att prestanda alltid är viktigt, oavsett vilken bil jag köper.
Du menar att Volvo är kvar på 80-talet då. Det finn ju BMW dieslar som gör 0-100 på 4.7 sekunder i 5-serien och VW dieslar som gör det på strax över 6. Det finns ju en massa dieslar som gör 250 km/h också, där har Volvo inget.

Även på bensinsidan finns ju grymt snabba bilar där Volvo inte hänger med.

Det finns ju en massa bilar som har väghållning så man tror ögonen ska hoppa ut ögonhålorna när man pressar i kurvorna. Där har Volvo heller inget.

Om prestanda är viktigt så får man ju åka annat än volvo, Volvo har helt andra värden än blixtrande prestanda och grym väghållning i sin produktportfölj.

Jag har alltid förundrats av att Volvo har modeller med sjukt mycket HK under huven, som tex T6an men ändå så hänger den inte med många långt svagare bilar vare sig i acc, toppfart eller i väghållning. Volvo har helt andra prioriteringar.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Fast kolla Volvos omsättning och utvecklingskostnader och jämför med BMW m.fl. och jämför antalet modeller i utbudet.

Volvo kan inte matcha värstingarna men kan hänga med ganska bra! För att jag säger att prestanda är viktigt behöver det ju inte betyda att jag vill ha en V8 med dubbelturbo och 600hk och behöva ha njurbälte. Däremot tycker jag det är trevligt om det är lite drag. Brukar köpa dom största som Volvo erbjuder.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:Fast kolla Volvos omsättning och utvecklingskostnader och jämför med BMW m.fl. och jämför antalet modeller i utbudet.

Volvo kan inte matcha värstingarna men kan hänga med ganska bra! För att jag säger att prestanda är viktigt behöver det ju inte betyda att jag vill ha en V8 med dubbelturbo och 600hk och behöva ha njurbälte. Däremot tycker jag det är trevligt om det är lite drag. Brukar köpa dom största som Volvo erbjuder.
Håller med dig till 100%, det är därför jag har åkt Volvo för de har gett mest vettiga prestanda (dock inga raketer) till det mest vettiga priset med vettig komfort och säkerhet. Det var därför jag kallade dem glidar-bilar.

Det man undrar över vart man är på väg med sin premiumsatsning, om Volvo bilarna blir lika dyra som värstingarna så räcker det inte längre att leverera vettig prestanda, då måste man ju helt plötsligt leverera vad andrar premium-fabrikat klarar av med sina enormt stora budgetar och modellserier.

För min del hade Volvo gärna fått skippa det och istället fortsatt tillverka vettiga, komfortabla, praktiska och säkra bilar till ett vettigt pris så som man har gjort fram till idag. Hoppar nya "V70/XC70" upp 100.000 i pris finns nog risk att köparna tittar sig omkring för fler alternativ.
Användarvisningsbild
av Krollspell
Jag har alltid förundrats av att Volvo har modeller med sjukt mycket HK under huven, som tex T6an men ändå så hänger den inte med många långt svagare bilar vare sig i acc, toppfart eller i väghållning. Volvo har helt andra prioriteringar
Vilka modeller tänkte du på då? ca 300 hk i samma vikt och storleksklass? Volvo är en trygg familjebil och i den klassen tycker jag prestandan står sig mycket väl. Volvo har väl bara tillverkat en riktigt vass seriebil S60 Polestar? Den lär ingen av era s k sportbilar ni nämner hänga med?

Men som sagt Volvo gör trygga familjebilar....

BMW530i xDrive har visserligen 272 hk, axar 0-100 på 7.3 sec.
Mercedes E350 CGIV6 292 hk, axar 0-100 på 6.8
Volvo S80 T6 AWD my11-. axar 0-100 på 6.4 sec
Volvo S60 T6 AWD Polestar, axar 0-100 på 3.9 sec
Senast redigerad av 2 Krollspell, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av EjS
XC90_Executive skrev:Fast kolla Volvos omsättning och utvecklingskostnader och jämför med BMW m.fl. och jämför antalet modeller i utbudet.

Präcis. Prestanda betyder att du vill ha bäst prästanda med de hk som bilen har.

Och där tycker jag att 225 hk - i verkligheten kanske 240 hk och 0-100 på 9.6 säger något om ineffektiv drivlina och gamla tunga komponenten.

Ska Volvo fortsätta öka marknaden ska de matcha uppenbara konkurrenter som vw, audi, bmw, merca osv. Men de tränger inte att erbjuda lika många och stora motorer.
Användarvisningsbild
av Krollspell
EjS skrev:

Präcis. Prestanda betyder att du vill ha bäst prästanda med de hk som bilen har.

Och där tycker jag att 225 hk - i verkligheten kanske 240 hk och 0-100 på 9.6 säger något om ineffektiv drivlina och gamla tunga komponenten.

Ska Volvo fortsätta öka marknaden ska de matcha uppenbara konkurrenter som vw, audi, bmw, merca osv. Men de tränger inte att erbjuda lika många och stora motorer.
Vilka modeller tänkte du på då? ca 300 hk i samma vikt och storleksklass? Volvo är en trygg familjebil och i den klassen tycker jag prestandan står sig mycket väl. Volvo har väl bara tillverkat en riktigt vass seriebil S60 Polestar? Den lär ingen av era s k sportbilar ni nämner hänga med?

Men som sagt Volvo gör trygga familjebilar....

BMW530i xDrive har visserligen 272 hk, axar 0-100 på 7.3 sec.
Mercedes E350 CGIV6 292 hk, axar 0-100 på 6.8
Volvo S80 T6 AWD my11-. axar 0-100 på 6.4 sec
Volvo S60 T6 AWD Polestar, axar 0-100 på 3.9 sec
av dissonans
EjS skrev:

9.6 sekunder? Vilken Volvo då?

Nya 225 hk XC90 D5 gör 0-100 på 7.8 sek. Nuvarande XC70 D5 AWD 215 hk automat 0-100 på 8.3 sekunder.
Användarvisningsbild
av sony
Min v60 d5 205hk tyckte jag gick bra,var snabb 0-100 vad gör dem 0-100 8s . 8s 0-100 är inte långsamt men smaken är.......
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]