Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Ny på forumet och är fullständigt hopplös på det här med att bygga, meka, skruva, pilla etc med bilar.
(Är dock väldigt glad i att köra och äga min v70-09 2,5T, man. Vinröd är den också.)

När bilen var på service senast (Upplands motor) så påpekade de vad jag redan visste, att vindrutespolaren funkar dåligt. Den vänstra spolar liksom bara en fjärdedel av rutan, och den högra mest bubblar fram spolarvätska i en irriterande rännil på motorhuven.
Deras diagnos var att munstyckena på huven behövde bytas, och trots försäkran om min hopplöshet så påstod de att det var lätt att byta. Så jag har nu köpt originaldelar av dem, och gett det ett försök.
och... surprise surprise ...det var - med mina mått - inte lätt. :|

Några frågor till er mer tekniska än jag (dvs alla):
1) När man öppnar huven sitter ju munstyckena fast i en gummislang under huven. Hur gör jag för att lossa dem? De sitter ju verkligen fast, och jag är rädd att om jag drar hårt så går gummislangen sönder och all hell break lose. Ska jag bara slita?
2) Om jag lyckas med detta, är resten av bytet då lätt. Hur gör man?
3) Vid närmare inspektion så är de munstycken jag köpt ju inte samma som de som sitter på. De som sitter där verkar ha två utsprutshål, medan de jag köpt bara har ett. Se bifogad bild. Har jag alltså redan gjort fel i köpet??! :oops:

Enormt tacksam om någon kan hjälpa mig med detta!!
(Om jag inte kan få hjälp emottager jag gärna sympati, och i brist på sympati kan någon kanske åtminstone skriva något sarkastiskt. Blir spännande att se, det här)

Bästa hälsningar
Davoska
Bilagor
2015-02-22 18.29.30.jpg
2015-02-22 18.29.30.jpg (1.97 MiB) Visad 760 gånger
2015-02-22 18.28.35.jpg
2015-02-22 18.28.35.jpg (1.83 MiB) Visad 759 gånger
Aha. Tack! Det verkar ju betryggande, till och med för mig.

Men jag är lite orolig... om nu gummislangen sitter riktigt tajt runt munstycket (därav ryckandet som krävs), hur sjutton ska man då trä på slangen på det nya munstycket??! Blir det inte som att försöka dra en standard trädgårdslang över en vedklabbe?

Ok..nä.. det blir det väl inte, men ni fattar kanske vad jag menar?
Inga problem att trycka dit slangen på det nya munstycket de gånger jag gjort det på olika volvos iaf
Slangen sitter så hårt pga att den suttit så länge. Det är bara att rycka, ev kan du värma lite med
t.ex hårtork på gummit för att mjuka upp det lite.
När du sedan ska sätta dit slangen igen så bör det gå lättare, annars tar du lite diskmedel på munstycket
så bör slangen glida på lättare. Även här kan du värma om du fortfarande inte får på det.
Davoska skrev:Aha. Tack! Det verkar ju betryggande, till och med för mig.

Men jag är lite orolig... om nu gummislangen sitter riktigt tajt runt munstycket (därav ryckandet som krävs), hur sjutton ska man då trä på slangen på det nya munstycket??! Blir det inte som att försöka dra en standard trädgårdslang över en vedklabbe?

Ok..nä.. det blir det väl inte, men ni fattar kanske vad jag menar?
Titta på dom nya munstyckena så ser du ju att anslutningen är konad med en svulst på, därför kommer den att vara lätt att trycka dit men svårare att få bort. Snurra lite på slangen så brukar detta hjälpa den att släppa. Själva munstycket fick jag bort genom att använda en tång för att trycka in haken, den ser du också hur den ser ut på dom nya munstyckena, det hjälper alltid att titta på dom nya delarna för att kunna lista ut hur dom sitter fast.

Även om man har tummen mitt i handen är detta ett lätt jobb :wink:
Davoska skrev: 3) Vid närmare inspektion så är de munstycken jag köpt ju inte samma som de som sitter på. De som sitter där verkar ha två utsprutshål, medan de jag köpt bara har ett. Se bifogad bild. Har jag alltså redan gjort fel i köpet?
Jag är inte helt säker men är det inte som så att är det ett hål i munstycket så sprider den en "dusch" (kasst), medan om det är två hål i munstycket så skickar den två strålar (bättre). Sök i forumet eller om någon kan bekräfta att detta stämmer eller att det inte gör det.
V70 D3 2012, P241300

Upp ⬆️⬆️

Volvo s80 99' svarar ej på gas

Ja nu har jag testat o byta till ett annat gasspj&[…]

Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]

Några felkoder???