Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sierra94
Främre vevaxeltätningen bakom remskivan.
Användarvisningsbild
av Sierra94
Beror på hur van du är på att skruva. Du måste bort med en hel del inkl kamremmen om jag inte minns fel. Andra kanske kan flika in. Länge sen man skruva b21/b23 :-)

Edit: remmen måste bort. Kika här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=53967
av Errorist
är väl inte den bästa på att skruva så jag får se hur det blir. men tack för hjälpen. nu vet jag iaf vad som är problemet.
Användarvisningsbild
av lennarte
Errorist skrev:Hej. Min 240 började låta otrevligt idag
Vad menar du med "låta otrevligt"? I Volvos Service handbok står det att motorn kan börja "knacka" om vevhusventilationen inte fungerar (är tät). Följden blir ju då att det "trycker ut" oljan genom packboxar och packningar. Prova att lossa oljepåfyllningslocket medans motorn "går" på tomgång. Om du håller locket över hålet ska det kännas (svagt, men ändå) att det "sugs fast" mot ventilkåpan. "Puffar" det ut så det trycker upp locket, är det tätt någonstans. Inte helt ovanligt.

Mvh
Lennart
av Errorist
jo det lät som att den knacka. va just ute och kollade och jag tycker att det känns som att den trycker om jag sätter handen över hålet.
Användarvisningsbild
av lennarte
Finns massor av trådar om detta, sök på vevhusventilation eller oljefälla.

Mvh
Lennat
Vänster bakfälg blir varm

Det verkar som att det var tillfälligt, det b[…]

Vibration på höger sida

Det var ju svårt att se men, jag upplever at[…]

Vad hade ni valt mellan EX60 och XC70? Själv […]

Vilken motor har du? Hur ligger batterispä[…]