- sön 08 feb 2015, 19:44
Man måste ha tidur om man vill fjärrstyra värmaren och ställa in önskad tid bilen+motorn skall vara varm, t ex med mobil-app.
Jag är inte 100 att man behöver tidur om du bara skall direktstarta värmaren med mobil-app.
Men nog tror jag det är tidur i din tilltänkta bil. Med Volvo On Call ingår väl tidur såvitt jag vet, kolla med återförsäljaren för klargörande.
Så fort du vill ställa in tider för värmaren måste du ha tidur vare sig du ställer in tid manuellt i bilen eller via mobil-app.
Till Volvo finns en mobil-app (iPhone och Android) som heter VOC (Volvo On Call) och den kan användas på Volvo modellår 2012 eller nyare. Med din 2011 så kan du använda den äldre Heater Start mobil-appen.
Du kan starta dieselvärmaren (även kallad bränslevärmare och parkeringsvärmare i instruktionsböcker):
- manuellt med s k direkstart
- manuellt genom att ställa in tiduret (timer 1 eller timer 2) på önskad tid du vill att bilen+motorn skall vara varm
- fjärrledes med mobil-app (Heater Start appen i ditt fall) för direktstart eller ställa in timer 1 alternativt timer 2
- med nyckelringsfjärr (äldre Volvo) eller startnyckeln (nyare Volvo) fjärrledes, begränsad räckvidd, om du har mjukvaran inladdad i bilen för detta.
Som ny ägare behöver man aktivera Volvo On Call abonnemanget, bl a behövs en kod vid aktiveringen.
Auktoriserad Volvoåterförsäljare hjälper dig med detta.
VOC abonnemang ligger väl på ca strax över en tusenlapp per år, om de inte höjt det sen jag kollade sist.
I ny Volvo som har VOC ingår VOC abonnemanget i 3 år, sen kostar det (som för dig).
Jag har själv en V70 D3 modellår 2014 med dieselvärmare och Volvo On Call samt tidur.
/Bo
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.