Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av krille09
Hej,

Funderar på en beg V70 2011.

Står i specen "tillsats varmare" samt "VOC/fjärr parkering svärmare.

Innebär detta att den även har tidur för parkering svärmaren eller måste jag alltid starta den via fjärr?
Användarvisningsbild
av bem
Man måste ha tidur om man vill fjärrstyra värmaren och ställa in önskad tid bilen+motorn skall vara varm, t ex med mobil-app.
Jag är inte 100 att man behöver tidur om du bara skall direktstarta värmaren med mobil-app.
Men nog tror jag det är tidur i din tilltänkta bil. Med Volvo On Call ingår väl tidur såvitt jag vet, kolla med återförsäljaren för klargörande.
Så fort du vill ställa in tider för värmaren måste du ha tidur vare sig du ställer in tid manuellt i bilen eller via mobil-app.

Till Volvo finns en mobil-app (iPhone och Android) som heter VOC (Volvo On Call) och den kan användas på Volvo modellår 2012 eller nyare. Med din 2011 så kan du använda den äldre Heater Start mobil-appen.

Du kan starta dieselvärmaren (även kallad bränslevärmare och parkeringsvärmare i instruktionsböcker):
- manuellt med s k direkstart
- manuellt genom att ställa in tiduret (timer 1 eller timer 2) på önskad tid du vill att bilen+motorn skall vara varm
- fjärrledes med mobil-app (Heater Start appen i ditt fall) för direktstart eller ställa in timer 1 alternativt timer 2
- med nyckelringsfjärr (äldre Volvo) eller startnyckeln (nyare Volvo) fjärrledes, begränsad räckvidd, om du har mjukvaran inladdad i bilen för detta.

Som ny ägare behöver man aktivera Volvo On Call abonnemanget, bl a behövs en kod vid aktiveringen.
Auktoriserad Volvoåterförsäljare hjälper dig med detta.
VOC abonnemang ligger väl på ca strax över en tusenlapp per år, om de inte höjt det sen jag kollade sist.
I ny Volvo som har VOC ingår VOC abonnemanget i 3 år, sen kostar det (som för dig).
Jag har själv en V70 D3 modellår 2014 med dieselvärmare och Volvo On Call samt tidur.

/Bo
av Rådlös
Jag vet inte om det finns några alternativ eller valbara tillägg med moderna tiders värmare. Men alltsedan motorvärmare blev vanligt förekommande på 60-talet har det varit tidur till värmarna. Det ingick i systemet att det skulle vara ett tidur om man hade bränsledriven värmare.
av lenost
Köpte en ny XC70 dec 2010.
För att enbart kunna sätta på dieselvärmaren på avstånd fick jag betala en engångskostnad på 7500 SEK. Dyrt, men man lovade att det var en engångskostnad. Årsavgift var heller inte påtänkt då, förstod jag.
Året därpå kom en ny kompetent ’app’ med årsavgift på 1400 SEK (det var ingen hemlighet).
Den går inte att använda i min bil som är för gammal för den. Volvo kräver ändå att jag skall betala 1400 SEK per år för att enbart kunna sätta på värmaren.
I vinter har dom stängt av denna enda funktion.
Värst är nu att jag hela tiden blir påmind om att jag är grundlurad.
Varje gång jag sätter på tändningen står det ”on call avstängd” i displayen.

Hört rykten att nästa steg är att införa årsavgift för att kunna starta bilen nyckellöst?
Ja, varför inte. Det som gäller vid bilköpet verkar inte så viktigt för Volvo.

Redan det här med avstängd on call är magstarkt. Säkert drabbat många före 2012 års modell.

Har hört att Volvos vilja att lösa problemet är obefintlig, så det vore väl hederligt att varna andra Volvospekulanter, eller hur?
Användarvisningsbild
av bem
lenos,
Har du aktivt abonnemang på Volvo On Call?
Den nyare appen Volvo On Call funkar bara på modellår 2012 och nyare.
På äldre Volvo som din med Volvo On Call skall väl appen Heater Starter som finns till både iPhone och Andriod mobiler funka?
Är den den du använt?
Det ingår ju en hel del annat in Volvo On Call abonnemanget även om du inte kan använda den nyare VOC appen.
Jag har själv VOC och använder den nyare VOC appen till min V70 MY14. Jag har ibland använt Heater Starter också.

/Bo

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]