VolvoB20 skrev:mikethebik skrev:
Nu är ju frågan när jag gör nästa byte... hm
Hävdar fortfarande att det är bra mycket bättre att du byter olja EN gång var 500:e mil istället för att du byter 2 ggr var 1000:e mil.
I fortsättningen kommer det givetvis att bli byte med ca 1000-1200 mils intervall, mina mer frekventa byten just nu är för att bilen tidigare gått med 3000 mils intervall vilket i mina ögon är för mycket. Jag har mekat med bilar sedan tonåren, och tonåren, det var ett tag sedan... Min aversion mot (alltför) långa intervaller mellan oljebytena kanske inte är relevant idag med bättre toleranser och förmodligen bättre oljor, men tätare byten gör i alla fall ingen skada :D
Kuriosa dock är att en släkting till mig köpte en ny Renault 4L, även kallad "Laban" någonstans i mitten av sjuttiotalet och körde 16 000 mil UTAN att byta olja, fyllde bara på! Den bilen funkade ändå, konstigt nog. Kanske är överkurs att byta olja överuvudtaget?
Kommer nog ända inte att göra mitt nästa byte förrän bilen kallar på det någon gång i maj, har då rullat ca 300 mil sedan bytet, efter det blir det en gång per år.
Mike