Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av qsecofr
Det finns ju även hardcore sättet. Tappa ur oljan och fyll upp med diesel. Starta motorn och kör 30 sek. Tappa ur dieseln och fyll på med olja igen, klart! Skulle dock inte våga mig på det med en såpass ny och modern bil/motor. Men på en lagom inkörd b18 är det nog inga problem.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det är mycket bättre att byta olja dubbelt så ofta, istället för att byta olja två ggr på samma gång.
Användarvisningsbild
av mikethebik
qsecofr skrev:Det finns ju även hardcore sättet. Tappa ur oljan och fyll upp med diesel. Starta motorn och kör 30 sek. Tappa ur dieseln och fyll på med olja igen, klart! Skulle dock inte våga mig på det med en såpass ny och modern bil/motor. Men på en lagom inkörd b18 är det nog inga problem.
Detta tillvägagångssätt var ganska vanligt för 20-30 år sedan, tänker dock EJ göra det på min bil :)

Mike
Användarvisningsbild
av mikethebik
Har nu bestämt mig för att göra detta men med olja av rätt kvalitet, även om jag egentligen är helt övertygad om att t.ex. Biltemas helsyntet funkar lika bra för en sköljning, men "better safe than sorry".

Mike
Användarvisningsbild
av mikethebik
Facit efter första bytet, bilen på lyften med pluggen ur och filtret borta över natten, ny olja (mobil 1 0-30) och filter. Efter 12 mil är den nya oljan lika svart som den gamla.... Ingen kan inbilla mig att den har tagit upp föroreningar från förbränning på den sträckan, det här är gammalt skit som den nya oljan "tvättat bort".
Min tidigare XC70 2,5 t -04 med byten ca 1100 mils intervall, min Chrysler Pt Cruiser med knappt 1000 mils intervall höll/håller den nya oljan sig fräsch under ganska lång tid innan den gradvis mörknar. Kan definitivt inte se nå någon nackdel med tätare byten än kraven, möjligen plånboken då, men det finns så mycket annat som är mera onödigt som man lägger pengar på, så detta känns mera som en investering :)
Nu är ju frågan när jag gör nästa byte... hm

Mike
Användarvisningsbild
av crumpets
mikethebik skrev:Efter 12 mil är den nya oljan lika svart som den gamla.... Ingen kan inbilla mig att den har tagit upp föroreningar från förbränning på den sträckan, det här är gammalt skit som den nya oljan "tvättat bort".

Mike
Du tänker fortfarande bensin!
En diesel kommer vara helt svart i oljan i princip bara på vägen från verkstan tills man är hemma om motorn så är helt fabriksny. Varje förbränningscykel har du en cylinder full med sot som pressas åt alla håll och kanter och oljan ska dra ner ALLT sot från cylinderväggarna med varje gång för att allt inte ska koksa ihop och bara bli skit. Du kan tyvärr nästan inte alls bedöma oljekvalitet på en diesel utifrån färg.
Därmed inte sagt att det inte gjorde nytta :) För motorn kommer helt klart må bra av detta. Ville bara flika in att färgen på oljan är nåt du tyvärr måste vänja dig av att titta på som dieselputtrare.
Användarvisningsbild
av mikethebik
crumpets skrev:
mikethebik skrev:Efter 12 mil är den nya oljan lika svart som den gamla.... Ingen kan inbilla mig att den har tagit upp föroreningar från förbränning på den sträckan, det här är gammalt skit som den nya oljan "tvättat bort".

Mike
Du tänker fortfarande bensin!
En diesel kommer vara helt svart i oljan i princip bara på vägen från verkstan tills man är hemma om motorn så är helt fabriksny. Varje förbränningscykel har du en cylinder full med sot som pressas åt alla håll och kanter och oljan ska dra ner ALLT sot från cylinderväggarna med varje gång för att allt inte ska koksa ihop och bara bli skit. Du kan tyvärr nästan inte alls bedöma oljekvalitet på en diesel utifrån färg.
Därmed inte sagt att det inte gjorde nytta :) För motorn kommer helt klart må bra av detta. Ville bara flika in att färgen på oljan är nåt du tyvärr måste vänja dig av att titta på som dieselputtrare.
Efter att ha läst en del av dina inlägg i andra trådar har jag förstått att dina kunskaper i detta nog är skapligt mycket större än hos de flesta av oss andra :)
Och ja, detta är min första egna diesel efter att ha "lekt" med bilar i typ 40 år! Farsan körde dock Merca-diesel på 70-talet så där fick man ju en aversion mot diesel som har hållit sig fram till nu. Men en XC70 D5 AWD automat är på en annan planet än det skak- och rökmonstret!
Glad ändå att du håller med om att det gör nytta, det tror jag med!
BTW, jobbar du inom bilindustrin?

Mike
Användarvisningsbild
av VolvoB20
mikethebik skrev: Nu är ju frågan när jag gör nästa byte... hm
Hävdar fortfarande att det är bra mycket bättre att du byter olja EN gång var 500:e mil istället för att du byter 2 ggr var 1000:e mil.
Användarvisningsbild
av mikethebik
VolvoB20 skrev:
mikethebik skrev: Nu är ju frågan när jag gör nästa byte... hm
Hävdar fortfarande att det är bra mycket bättre att du byter olja EN gång var 500:e mil istället för att du byter 2 ggr var 1000:e mil.
I fortsättningen kommer det givetvis att bli byte med ca 1000-1200 mils intervall, mina mer frekventa byten just nu är för att bilen tidigare gått med 3000 mils intervall vilket i mina ögon är för mycket. Jag har mekat med bilar sedan tonåren, och tonåren, det var ett tag sedan... Min aversion mot (alltför) långa intervaller mellan oljebytena kanske inte är relevant idag med bättre toleranser och förmodligen bättre oljor, men tätare byten gör i alla fall ingen skada :D
Kuriosa dock är att en släkting till mig köpte en ny Renault 4L, även kallad "Laban" någonstans i mitten av sjuttiotalet och körde 16 000 mil UTAN att byta olja, fyllde bara på! Den bilen funkade ändå, konstigt nog. Kanske är överkurs att byta olja överuvudtaget? :wink:

Kommer nog ända inte att göra mitt nästa byte förrän bilen kallar på det någon gång i maj, har då rullat ca 300 mil sedan bytet, efter det blir det en gång per år.

Mike
Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]

Några felkoder???

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]