Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Strebern
MångaVOLVO skrev:På 2014 Summon sitter 17 tum med Pirelli.Det är italienskt.
Varför är ni såna suckers för stora hjul?
Det ökar soppaförbrukningen och däcken slits fortare ner .
Stora hjul (lågprofil)
+Bättre styrrespons
+Säkrare i kurvor, kränger mindre
+Snabbare undanmanövrar (om man skulle hitta en älg i vägen)
+Mycket snyggare
+Går att köra snabbare om man är på det humöret
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
Strebern skrev:
Stora hjul (lågprofil)
+Bättre styrrespons
+Mycket snyggare

Det är ju BS!
:lol:
Användarvisningsbild
av Strebern
MångaVOLVO skrev:
Strebern skrev:
Stora hjul (lågprofil)
+Bättre styrrespons
+Mycket snyggare

Det är ju BS!
:lol:
Vilken del?
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
Att det går att köra snabbare. Snabbare i kurvor. Kör du på Nurburgring? Våra 17 tummare håller i helt ok långt över de 110 vi får hålla.Biltidningar testar undanmanövrar med den utrustning bilarna säljs med t.ex. Teknikens Värld. 75 km/h är ett väldigt bra värde som standardbilar kan komma upp i. Porsche Macan klarar bara 69 km/h med 255/35 18"
Och bilar går tystare och mjukare utan herrejösses fälgar. Slut.
Användarvisningsbild
av Perra83
Välj fälgar efter storleken på bromsarna. Med små skottkärrehjul är det ett helvete att komma åt och tvätta fälgarna.
Aldrig mer 16" trånga fälgar! Minst 17" el 18" på vintern sen gärna 19" på sommaren :lol:
Användarvisningsbild
av Strebern
MångaVOLVO skrev:Att det går att köra snabbare. Snabbare i kurvor. Kör du på Nurburgring? Våra 17 tummare håller i helt ok långt över de 110 vi får hålla.Biltidningar testar undanmanövrar med den utrustning bilarna säljs med t.ex. Teknikens Värld. 75 km/h är ett väldigt bra värde som standardbilar kan komma upp i. Porsche Macan klarar bara 69 km/h med 255/35 18"
Diskussionen gällde väl 19" kontra lägre dimensioner?

Slalombana i 75 km/h bör definitivt ge olika tider beroende på däcken, såtillvida att bilen som sig inte saknar vettiga köregenskaper

Sätt på 16" på din bil och kör lite och byt sedan till 19" och kör lite och du kommer märka en klar skillnad i komfort och ljud (fördel höga däcksidor samt smala däck), samt styrrespons/undanmanöver och bromssträcka (fördel låga däcksidor samt breda däck), för att nämna några parametrar som skiljer sig. Trafiksäkerhetsmässigt är definitivt lågprofildäck/bredare däck ett säkrare val, särskilt som man ofta även får ett däck med senaste gummiblandningen. När jag provar bilar som inte har bra däck så känns dessa inte kursstabila och man får planera kurvtagning (i lagliga hastigheter) i förväg då det tar ett en sekund eller två för bilen att röra sig i sidled efter att man beställt en sväng.

Men vill man riskera sina passagerare och medtrafikanters liv (självklart kör man alltid lagligt) och värderar miljön och ekonomin högre än en människa så visst, köp de billigare massproducerade däcken med dåliga gummiblandningar, helst ett däck som är cancerogent och anpassat för en annan del av jordklotet samt regummerat.

Eller ännu bättre, så kan man köpa ett busskort
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
Strebern skrev:
MångaVOLVO skrev:Att det går att köra snabbare. Snabbare i kurvor. Kör du på Nurburgring? Våra 17 tummare håller i helt ok långt över de 110 vi får hålla.Biltidningar testar undanmanövrar med den utrustning bilarna säljs med t.ex. Teknikens Värld. 75 km/h är ett väldigt bra värde som standardbilar kan komma upp i. Porsche Macan klarar bara 69 km/h med 255/35 18"
Diskussionen gällde väl 19" kontra lägre dimensioner?

Slalombana i 75 km/h bör definitivt ge olika tider beroende på däcken, såtillvida att bilen som sig inte saknar vettiga köregenskaper

Sätt på 16" på din bil och kör lite och byt sedan till 19" och kör lite och du kommer märka en klar skillnad i komfort och ljud (fördel höga däcksidor samt smala däck), samt styrrespons/undanmanöver och bromssträcka (fördel låga däcksidor samt breda däck), för att nämna några parametrar som skiljer sig. Trafiksäkerhetsmässigt är definitivt lågprofildäck/bredare däck ett säkrare val, särskilt som man ofta även får ett däck med senaste gummiblandningen. När jag provar bilar som inte har bra däck så känns dessa inte kursstabila och man får planera kurvtagning (i lagliga hastigheter) i förväg då det tar ett en sekund eller två för bilen att röra sig i sidled efter att man beställt en sväng.

Men vill man riskera sina passagerare och medtrafikanters liv (självklart kör man alltid lagligt) och värderar miljön och ekonomin högre än en människa så visst, köp de billigare massproducerade däcken med dåliga gummiblandningar, helst ett däck som är cancerogent och anpassat för en annan del av jordklotet samt regummerat.

Eller ännu bättre, så kan man köpa ett busskort
Diskussionen gällde väl 19" kontra lägre dimensioner? Ja det är ju klart.
Jag har vinterhjul från Volvo nu 16" och de är svajiga gentemot de sommarhjul jag har på 17 tum. Men de räcker till. Sommarhjulen är det ingen skugga på de duger fint, kanske inte i höga farter på en bana men man har kul där ändå. Jag har kört på Anderstorp å Knutstorp. De som vill och kan kan ju skaffa bandäck men ute på vanliga vägar kan jag inte se någon fördel med extrema hjul. Du förstod inte vad TeknVärld testar. Det är inte tiden det tar på testen. Det är hur fort en bil klarar att köra älgväjningstestet utan att kana av vägen eller riva konerna. Det finns Svensson bilar som har bättre värden än "vill ha bilar".
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
Rättelse, alltså hur hög hastighet en bil klarar en undanmanöver utan att riva koner eller komma över på fel väghalva.
Användarvisningsbild
av Strebern
MångaVOLVO skrev:... Du förstod inte vad TeknVärld testar. Det är inte tiden det tar på testen. Det är hur fort en bil klarar att köra älgväjningstestet utan att kana av vägen eller riva konerna. Det finns Svensson bilar som har bättre värden än "vill ha bilar".
Jag förstår vad de testar, även om jag kanske uttryckte mig dåligt, det jag avsåg var att förmågan att klara testerna "väl" i allra högsta grad är däckberoende.

Och förmåga att klara konbana bra eller ej, svenssonbilar kontra andra bilar, är ju för att det finns många andra parametrar, ex vis vikt spelar ju väldigt stor roll, en kia kontra en q7 kan få att kia "segrar" i en konbana. Om man däremot testar bilar med snarlik vikt borde den med bäst chassi och däck "segra".
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
Allting är ju relativt.
En bil med dåligt chassie där räddar inte stora hjul. Kanske de förstärker negativa egenskaper.
Det vore väl roligt om alla körde Corvetter. Det skulle vara kul att se hur din T6 tar en kurva gentemot mina original 17 8)
Bakre ljuddämpare hål

Hej. Jag upptäckte kondens på marken o[…]

Har sedan flera år haft keramiska bromsbel&a[…]

Instabil styrning (XC70 -16)

Jag upplevde ett "slingrande" beteende v[…]

Angående 0W-20 olja mot 0W/5W-30/40 olja. […]