Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PTV
dissonans skrev:
PTV skrev:Tog isär strålkastarna, rengjorde enligt konstens alla regler och tätade om dom.Ingen fukt sedan dess.Nu har jag även bytt alla fyra stabiliseringsstagen på bilen i helgen.Skaffade nya säten i läder på en bilskrot som var betydligt trevligare än den sunkiga tyglädseln.Den digitala klockan däremot lever fortfarande sitt eget liv samt en egendomlig kupevärme som verkar ändra tempen själv i manuellt läge !?.Fönsterhissarna bråkar fortfarande med mig lite.Får se om det går att lösa.

S80:n är fortfarande en himla go bil att köra och åka i men jämfört med mina tidigare Volvo bilar är den dålig rent kvalitetsmässigt.Skulle aldrig våga rekommendera någon att köpa en S80 med den dåliga automatlådan tillverkade mellan 1999 t.o.m 2005 och absolut inte sexan med mängder med elfel.850:n och tantens S70 här hemma är ju helt klart bättre bilar som bara rullar på utan minsta fel.
Fönsterhissar behöver du väl inte med fungerande ac? ;)
Nä, fönsterhissar är ju inget nödvändigt med AC men det är himla bra att kunna hissa ner rutan utan att behöva lämna bilen fär att få upp garageporten via kodkortet. :D
av PTV
milktrucker skrev:Volvos 4-stegade GM-låda var en nödlösning eftersom deras ordinarie leverantör, AISIN AW, endast tillhandahöll automatlådor upp till 350 Nm på den tiden.
S80 tillkom för att möta tyskarnas största lyxmodeller, främst mercedes och audi. De bilarna hade stora starka motorer med automatlåda och volvo var tvungna till att göra något likvärdigt för att ha en chans på den målgruppen av köpare.
Tvärställd 6:a krävde en fysiskt liten låda och GM hade en som passade.

Den stora frågan är om det hade gått att sälja S80 med AISINS 5-stegade med 2.4T på 200 pollar, eller möjligen B5234(T5) med 250-260 hk i stället för en mullrande 6:a?
Antagligen hade spekulanterna gått raka vägen till hedin bil eller dyl.
Naturligtvis förtjänar Volvo ett hedervärt liv på vägarna efter alla dessa år men det är tyvärr ändå lika beklagligt att man gör en modellserie som visar sig bestå av en hel del irriterande och även kostbara fel som får ägarna till dessa bilar som både nya och begagnade att fundera både en och två gånger på vad de gett sig in på.Allt för att Volvo nu ville börja konkurrera med billtillverkare som t ex BMW och Audi och tydligen uppfattade läget som sådant att lite skit får väl våra kunder ta om vi nu ska bli ett riktigt premium märke ... med tiden !?. :D
av PTV
dissonans skrev:Sant..jag syftade mest på att fungerade ac väl ändå tyder på viss kvalitet..
Helt klart.Så man får hoppas att det inte står Die Deutsche Motorenwerke undertill på detta AC aggregat. :D
Det kan det säkert göra, det är väldigt få delar som de okika biltillverkarna gör helt själva. En bil - oavsett om det är en dyr tysk eller en billig asiat - är ett hopplock av delar från olika underleverantörer.
Varje biltillverkare sitter ju inte själv och designar egna regnsensorer, abs-aggregat, fönsterhissar, ac-kompressorer och så vidare.. De köps in och monteras ihop till en bil.
Nu har jag försökt hålla mej ifrån den här diskussionen länge. Men.
Varje gång det kommer en ny modell var den gamla bättre för vissa. Spelar inte någon roll hur bra nya är, den gamla var ändå bättre.
I just detta fallet vet jag inte hur resonemanget går, för jag själv och människor runt mej har s80-s60-v70 1999-2008 som måttstock för dåliga bilar man kan få ut på hisingen. Extremt tragiska vägegenskaper, jämndålig livslängd och kvalitet på allt från chassidelar till mugghållare, ett riktigt dött utseende, dålig körställning, kan hålla på i evigheter.
När nya generationen kom 07 var det helt underbart, inte årliga chassibekymmer och dessutom med en schysst interiör. Dessutom såg den bra ut och har bevisligen genom egna erfarenheter avsevärt mycket bättre kvalitet. Om någon får byta sina främre hjullager på sin s80 nu (efter kanske 6 år /10000 mil gick det förut 3 bakhjulslagerbyten på samma tid.

Självklart finns det måndagsex av båda karosserna. Och dessutom speglar det min egna uppfattning, har någon en annan åsikt är det dennes rätt att ha fel :)
av PTV
På väg hem idag så lyste färddatorn till några gånger och där stod att det behövde fyllas på bromsolja !?.Något förvånad svängde jag genast in på en mack när jag vet att bilen inte lider av något bromsoljeläkage för att ändå kolla vad som stod på.Inte gick det heller på någon bromsolja när den var till max strecket på behållaren.Körde några mil till och denna information dök aldrig upp igen.Är det någon bugg i datorn som tyckte det skulle vara kul att få mig att köpa en burk bromsolja som aldrig behövdes !?.
av PTV
S6024t skrev:stog det "bromsolja" i displayen,då är det fel på displayen åxxå..heter bromsvätska....kunde inte låta bli...
Bilen var såld som ny i Skåne så det stod "bromsolja" på displayen.Men det har forfarande inte lyst fler gånger sedan jag kom ut från macken och visade den nya (bromsolje)burken.Lite känsliga dom däringa datorerna tydligen. :D
Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]

Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]