Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla monsterdiggare!

Jag har lite problem med att höger framdörr inte vill låsa/låsa upp. Lät en mekaniker kika på det hela, han menade att min PDM va trasig (trots att fönsterhiss och backspegel fungerade).

RIngde skroten i Jönköping och frågade om en PDM från en krockad bil tillverkad samma kvartal som min. Han på skroten menade att det funkade att promramera om en beg.
Väl på Bilia satte vi i den begagnade PDM'en mot mekanikerns vilja (sa att det inte funkade), men till hans förvåning tog bilen mot nya programvaran, men felet kvarstod. Så vi testade att sätta dit en ny låskista. Men samma skit =(

Fick då ídén att testa med den PDM som sitter på orginaldörrsidorna (har dörrsidorna från en R). Men med den monterad ville inte högersidan funka alls.

Sammanfattning:
Har 3st PDM
1. PDM (den som följde dörrsidorna) styr fönter och spegel men ej lås.
2. PDM från skroten styr med fönster och bakspegel men ej lås.
3. PDM orginal (från orginal dörrsida) helt stendöd.

Vad kan det mer vara för fel?
Kan det vara PDM förarsida som strular? Slavar höger PDM under den vänstra??

Tacksam för svar, Bilia lyckades inte lista ut ngt..
Användarvisningsbild
av Loner
Hmmm nått säger mig att fel på DDM kan oxå ge detta symptom.

/L
av Nilsson
Loner skrev:Hmmm nått säger mig att fel på DDM kan oxå ge detta symptom.

/L
Det jag misstänker med! Rotade igenom grejejrna hemma och hittade den DDM som satt på orginalsidorna, den va dock öppnad. Ska se om jag hinner testa med den (tillsammans med mina tre olika PDM) Någon kombination kanske klickar!
Användarvisningsbild
av Loner
Sen är de tju det här petet, med att det helst skall vara rätt strukturvecka på grejorna om dom skall lira ihop utan nån mjukvaru-uppdatering i CAN-systemet.

/L
av Nilsson
Loner skrev:Sen är de tju det här petet, med att det helst skall vara rätt strukturvecka på grejorna om dom skall lira ihop utan nån mjukvaru-uppdatering i CAN-systemet.

/L
Mjo, men Bilia körde någon uppdatering som tog ca 5min (vet inte vilken) som bilen tog emot. Men både PDM från R-sidorna och den från skroten styr iaf backspegel och rutan.

Måste man byta PDM och DDM isamtidigt eller kan det vara olika strukturveckor på dessa ifall man bara låter datorn programera den?
I så fall kan vi nästan utesluta att det är PDM som strular då Bilia testat med att programera en beg samt testat ny låskista.

Vet inte exakt hur en PDM fungerar. Men eftersom orginalet inte funkar alls medans de två andra gör det så borde inte dessa vara defekta?

Någon som vet vad en ny DDM kostar?

Mvh
av Nilsson
Kollade felkoderna på bilen!
PDM Not checked?
DDM set
SRS set (kom efter att jag rev baksätena för att komma åt bränslepump)
CEM set
REM set
CCm set

=S
Har vart civilpolisbil tidigare, så vet inte om all deras kabeldragning har strulat till det. Har lossat pluspolen nu, ska kika om den sätter samma fel sedan.
av Nilsson
F*n..
När jag lyft av pluspolen till batteriet (10min) så står alla felen kvar, dock så står det CCM NOT CHECKED.
Den röda lampan som visar vilken växel man har i (AUT) lyser inte heller. Hur fixar jag tillbaka det nudå??
Blir galen snart om ingen hjälper mig med lite tips.
Användarvisningsbild
av Loner
Felkoder sitter oavsett om du lossar batteriet eller inte.

Det kan vara olika struktuer på DDM och PDM, det enda som "krävs" är att bilen känner igen dom, därav krävs det mjukis uppdatering (ibland)

Men om både din original och den "R" pdm/ddm beter sig lika, luktar det ju fel på låskistan...

/L
av Nilsson
Loner skrev:Felkoder sitter oavsett om du lossar batteriet eller inte.

Det kan vara olika struktuer på DDM och PDM, det enda som "krävs" är att bilen känner igen dom, därav krävs det mjukis uppdatering (ibland)

Men om både din original och den "R" pdm/ddm beter sig lika, luktar det ju fel på låskistan...

/L
Saken va den att vi testade med en splitter ny låskista på Bilia men prolemet kvarstod.

Men inna jag lossade batteriet så satte den fel på CCM nu kollade den inte ens, vet du vad det kan bero på?
Sedan att den röda lampan som visar växelläge inte lyser, vet du vilken säkring den går under? Kan ju inte gett sig bara av att lyfta av pluspolen?
Användarvisningsbild
av Loner
Börjar nästan bli spännande detta..

Problemet du har är ju inget ovanligt... men DDM byte alternativt låskistebyte brukar ju vara åtgärden...

Angående automaten vet jag inte, inte skrivat nått alls med automater...

Måste fundera vafasen du kan prova med nu :(

/L

Precis! Man kan hävda att det är kö[…]

När jag släpper upp bromspedalen knarrar[…]

XC70 2016

Vi har just en XC70 från 2016 på g&ari[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har man bytt mycket grejer kan det ta en stund i[…]