Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av index
Hej,

Det är så att jag ska någon gång i veckan köpa en Volvo v70 D2 automat MY-14 och tänkte kolla med er om det är något speciellt man ska fundera på? Bilen har idag rullat ca 3800 mil och det begärda priset är 229.000 kr, utrustningspaketet är momentum. Vad ligger serviceintervallen på en liknande bil?

Tack på förhand!
av Mwi
Har du provkört den kombinationen D2 och automat, tycker personligen den inte funkar så bra kick down på landsväg = varvräknaren rör sig men hastighetsmätaren står still. D3/D4 har i verkligheten samma förbrukning för mig men en helt annan körupplevelse. Kolla upp så det inte är en gammal hyrbil, beskrivningen stämmer bra på en sån 1 år gammal ca 3500 mil och momentum paket.
av jpennerb
Service intervallet liger på 2000mil har jag för mig. Iaf på tidigare 1.6d drive var det så.

Annars skulle jag undvika en V70 med D2 motorn. Bara ryser av tanken att åka runt med den. Hade en V70 D2 Automat MY14 som hyrbil under en vecka och det är en upplevelse jag inte vill uppleva igen. Fruktansvärt trött motor både i stad och motorväg och då åkte jag ändå själv i bilen. Automatlådan hade riktigt dålig uppförande och hängde inte alls med när hastigheten skulle höjas. Njöt ordentligt när jag åter fick sätta mig i min bil igen som fast den är 5år äldre kändes som en betydligt dyrare och mer premium än den innan. Det enda positiva som jag kan ta med mig var rattvärmen som är riktigt grym. Fast den är ju inte relaterad till motorvalet! :lol:
av mattish
2000 mil är serviceintervallet. 4000 mil på bränslefiltret och 8000 mil på oljan i växellådan.
Bränslefiltret har spökat för mig. Satte igen med reducerad motorstyrka, bytte och efter det har det fungerat kanon.

Stämmer inte in med övriga i fältet.
V70 D2 är en bra kombo, men som vanligt så bör man inte vara för stressad för att köpa. Ovanstående skribenter vill slå i folk att kombinationen är fullständigt livsfarlig.

Den är inte snabb i acc och den är kanske inte överdrivet upphetsande. Jag har en D2 aut och är väldigt nöjd. Kom från Passat 170hk DSG. Visst, växellådan är lite skum ibland men den fungerar utmärkt och sköter växlingarna bättre än geartronic.
Har man planer på att dra tyngre släp än 1300kg ska man leta efter något annat.
Jag har min som personalbil, främst som säker familjetransportör, men även som bil i tjänsten. Fungerar med bravur och gör det dessutom till en acceptabel kostnad.
Naturligtvis är det rena döden att komma från en bil med 300hk och hoppa in i en bil med 1/3 av det, Det förstår väl vem som helst?? Det är även en bil man inte bara kan hoppa in i och trivas i. Körstilen behöver anpassas och efter ett tag så vet man hur man ska köra för att det ska ske mest effektivt. Man struntar att göra vansinnesomkörningar eller köra ut lite kvick på vältrafikerade vägar, för jag är medveten om att jag inte har den snabbaste bilen.
Att ligga på motorväg i 130+ är kanske inte att rekommendera om man tänker på dropparna, 300 mil i somras ner till medelhavet med farthållaren ställd på 135 km/h för det mesta fungerade utmärkt, men i backarna var det ju inte direkt fartökning som gällde :P. var även uppe i 170 några gånger och även det var odramatiskt även om det inte fanns mer hastighet att hämta över det.
Haha, som en av mina kollegor på jobbet sa: "We had cars with a pedal to the right - make noise louder".

Han är från Ukraina och rymde på den tiden när det fortfarande hette Sovjetunionen.

Visst kan man köra D2, men det är som det skrevs ovan. Tillvänjning krävs. Jag har kört DAF 66 Super Luxe i unga år. 47 hk och remautomatik. Omkörningar i landsvägsfart företogs (om de ens var meningsfulla) genom att man släppte efter lite, laddade fullt och försökte köra om. Visade det sig att man hade möte var det bara att slå av/bromsa och så gjorde man om försöket. Att vänta tills man hade sikt och börja gasa då var inte att rekommendera, om det inte var fri sikt i kilometersklassen.
Men det gick det också, så det är klart att man kan köra D2. Själv valde jag D5.
Användarvisningsbild
av SvenB
Mycket kan man nedvärdera D2 motorn, en dra in DAF 66 i jämförelsen är väl inte seriöst menat. :) För övrigt håller jag med på att det krävs en tids invänjning innan man hanterar en bil med D2 motor rätt.
Användarvisningsbild
av bem
index,

Beskriv din körstil så kan du nog få mer råd om en V70 med D2 motorn passar.
Jag kika en del och provkörde V70 D2 MY14 automat men det blev en V70 D3 MY14 manuell (Momentum Business) istället och jag gillar den betydligt bättre än D2. Dock D2 med automat kanske inte skulle vara mitt förstahandsval på en V70 MY14 för den blir som redan påpekats ganska "slö".
Men det beror ju också på vad man kommer från för bil och vilka krav man har på prestanda.
Kör man lugnt och mycket landsvägskörning i sakta mak är ju D2 motorn snål även i den ganska tunga V70.

/Bo
av mattish
D2 automat går väldigt bra i stan också! Tyst vid rödljusen och ganska kvickt uppe i tillåten hastighet :wink:
Det är framförallt när man behöver lite fart, om man tvunget behöver köra om bilen framför som kör lite långsammare än en själv osv som det extra krutet behövs. Och visst hade det ibland varit trevligt med lite extra när man har husvagnen efter.
SvenB skrev:Mycket kan man nedvärdera D2 motorn, en dra in DAF 66 i jämförelsen är väl inte seriöst menat. :)
Det var bara för att visa att man kan lära sig att leva även med sånt som är betydligt klenare.
Som vanligt är det folk som har haft en hyrbil med D2 motorn som ska klaga på den. D2an funkar utmärkt till normal vardagskörning, iallafall för mig i V50in. Kan tänka mig att den kanske kan uppöevas lite tröttare i en V70 pga vikten, prova en och upplev själv! :-)-)

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]

Nu fick jag äntligen mössa att sätt[…]