Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en Volvo V70 Classic, årsmodell -00. Trevlig bil och bra på många sätt. På besiktningen fick jag dock återkontroll p.g.a. vänster spindelled. Jag behöver därför byta vänster nedre länkarm eftersom spindelleden inte verkar säljas separat. Jag har tittat på forumet och sett att hjulinställning kan behöva göras efter ingreppet, men oftast inte.

Det jag undrar är vad Haynes kan tänkas mena vid monteringen av den nya då de skriver:

"Dra åt länkarmens inre fästen till angivet moment med en momentnyckel, och sedan till angiven vinkel med en vinkelmätare."

Jag blir inte klok på det. Är det, eller är det inte problem att byta länkarmen själv? Jag funderar på att göra jobbet själv och sedan betala en bilverkstad för själva framvagnsinställningen... Vad säger ni?

Mvh.
Martin Book
Amatörmekare med tummen på rätta stället
Senast redigerad av 1 martinbook85, redigerad totalt 0 gånger.
Hej! Men det är just "momentdragit muttrarna" som jag inte riktigt förstår vad det innebär? Vilken vinkelmätare? Tummen sitter rätt i handen, men begrepp och tillvägagångssätt behöver jag lite hjälp med. :-)
Först spänner med en momentnyckel till angivet moment, därefter spänner du ytterliggare 60°. Dvs du noterar läget på ditt draghandtag och drar det 60°. Lätt i teorin, svårare i praktiken pga av att det är trångt. Tänk på att bilen ska vila på hjulen när de inre bussningarna spänns. Annars är jobbet inte speciellt komplicerat eller svårt.
js1 skrev:Först spänner med en momentnyckel till angivet moment, därefter spänner du ytterliggare 60°. Dvs du noterar läget på ditt draghandtag och drar det 60°. Lätt i teorin, svårare i praktiken pga av att det är trångt. Tänk på att bilen ska vila på hjulen när de inre bussningarna spänns. Annars är jobbet inte speciellt komplicerat eller svårt.

Aha, då fattar jag. Men, var anges momentet? I satsen? Använder man ett verktyg som mäter momentet?

Tackar så mycket för hjälpen!
Tack för alla bra tips och svar! :)

Det som har visat sig vara det största problemet är att få loss spännbulten som håller spindelleden på plats. Jag fick till slut bort muttern som var alldeles igenrostad, men bulten sitter som järnet.

Är det någon som har något tips på hur man på ett bra och lättare sätt får loss den där bulten? De andra muttrarna/bultarna verkar sitta ganska lätt. Muttrarna kunde jag rubba ganska lätt och är inte alls lika rostiga. Den här bulten är dock superrostig. Jag har bankat och försökt skruva, men den rubbas inte ur fläcken oavsett hur jag gör.

Tack för svar!
Martin
Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Vad som gjorts för min förra Volvo 🥳 Ung[…]

Okej, ska testa det