Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
MartinS skrev: Skattevikt, kg: 1100
Tjänstevikt, kg: 1100
Totalvikt, kg: 1440
Ursprunglig totalvikt, kg: 1440
Max släpvagnsvikt, kg: 1200
Max släpvikt kg, obromsad:
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 2060
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2810
Det här tycker jag är helt fel sätt att skriva från Transportstyrelsen. Många har lurats att man kan dra mer än de får. Om jag fattat rätt så får man med B-kort bara dra 1200 kg totalvikt. Varför skriver man då 2060?

Eller så kan jag inte de här reglerna tillräckligt bra.
Användarvisningsbild
av MartinS
erikn skrev:
MartinS skrev: Skattevikt, kg: 1100
Tjänstevikt, kg: 1100
Totalvikt, kg: 1440
Ursprunglig totalvikt, kg: 1440
Max släpvagnsvikt, kg: 1200
Max släpvikt kg, obromsad:
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2810
Det här tycker jag är helt fel sätt att skriva från Transportstyrelsen. Många har lurats att man kan dra mer än de får. Om jag fattat rätt så får man med B-kort bara dra 1200 kg totalvikt. Varför skriver man då 2060?

Eller så kan jag inte de här reglerna tillräckligt bra.

Vad är fel? Oavsett körkort får du inte dra mer än 1200kg, det är ju max släpvikt (inte totalvikt).

Man måste förstå vad en totalvikt är, vilket man lär sig när man tar körkort. Vet man det är det inga konstigheter, tycker jag.
MartinS skrev: Man måste förstå vad en totalvikt är, vilket man lär sig när man tar körkort. Vet man det är det inga konstigheter, tycker jag.
Jag tror inte ens färskbakade B-körkort'are riktigt har koll på det där, ärligt talat. Finns det med på teoriprovet?

Totalvikt, släpvagnsvikt, tjänstevikt osv. En enda röra och med olika praktisk betydelse beroende av vilket körkort man har. De är t o m så rörigt att man måste ha en kalkylator på hemsidan för att hjälpa folk. Så svårt är det inte, men termerna förvillar.
Användarvisningsbild
av MartinS
Under vissa förutsättningar kan vagnar med en totalvikt om mer än 750kg klassas som lätta, detta är alltså ett undantag under vissa förutsättningar. Annars är det faktiskt så att det är 750kg totalvikt som är gränsen för ett lätt släp.

Om man tycker det är krångligt eller inte vill förstå, så får man väl hålla sig till 750kg vagnar?

Vad ett fordons olika vikter innebär är dock något man förväntas kunna som körkortsinnehavare, något man skall lära sig under utbildningen och kan finnas med på teoriprov av vad jag förstått.

Men det finns en sak som jag tycker är felaktig, och det är ordet släpvagnsvikt, det borde heta maximal dragvikt eller något liknande eftersom det också skall återspegla max vikt för efterfordon, inte bara släpvagnar. Värt att beakta för efterfordon är dock att dess bruttovikt inte får överstiga bilens bruttovikt.
Användarvisningsbild
av erikn

Det här är fel.
erikn skrev:Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 2060

Det här är fel.
Nej, det behöver inte vara fel. Vad det betyder i verkliga livet är att du får koppla ett släp med 2 tons registrerad totalvikt till bilen och frakta gods på det så länge last + släp inte väger mer än 1200kg. Återigen är det begreppet totalvikt som komplicerar det hela. Det kan ge intrycket av att man får köra omkring med släp + last som väger 2 ton men betyder bara att man under vissa omständigheter får koppla till ett släp med totalvikt 2 ton, dvs. en registrerad totalvikt, inte en faktisk. Och detta gäller alltså bara B- behörighet.
av Mwi
Inte för att vara gnällig på Polisen men det finns knappt några trafikpoliser kvar som kan de här reglerna eller andra trafikregler, så blir man stoppad av polisen Neka alltid låt en åklagare med länge utbildning utreda saken. Det kostar inget extra men man har längre tid på sig att betala, och om Polisen hotar med att du får åka på rättegång om du inte erkänner direkt så ljuger/hotar Polisen dig. Idag kvoterar man in Poliser efter vissa kvoter, det är inte längre så att den kunnigaste blir antagen.
Användarvisningsbild
av joel80
Eller så lär man sig reglerna så man vet när man kör olagligt eller inte.. om man nu väljer att köra olagligt så kan man lika gärna ta boten direkt, istället för att hålla på att neka och kosta en massa utredningspengar.

Jag tycker inte det är konstigt eller speciellt krångligt.
Man ska uppfylla ett par krav när man har släp.

Det första man gör är att man utifrån sin körkortbehörighet kollar om man får dra ekipaget. Jag som har B-kort ser till att min bils totalvikt och släpets totalvikt inte överskrider 3500kg. Totalvikt är alltså maximala vikten fordonet/släpet får ha.. alltså med full last, och den vikt man måste räkna med på körkortsbehörighet B.

Uppfyller jag det kravet går jag vidare och kollar vad bilen får dra. (där gäller inte att man måste räkna totalvikt trots att man bara har B-kort.) Visar det sig att bilen inte får dra hela den totalvikten på det dragfordon jag räknat på i exemplet ovan får jag räkna ut hur mycket jag får lasta genom att ta bilens "Max släpvagnsvikt" minus släpets tjänstevikt (alltså vad släpet väger olastat).
Om jag då som i exemplet ovan som Gotlandsbästa hade får lasta 750kg är det alltså 750kg + släpets vikt (tjänstevikten) som blir bruttovikten.

Om man tar det i den ordningen behöver man inte strula till det så mycket. Kolla först om kombinationen är ok för körkortet, och sen om bilen klarar av släpets vikt. Klarar inte bilen totalvikten får man då räkna ut hur mycket man får lasta.
av Droopy
Mwi skrev:Inte för att vara gnällig på Polisen men det finns knappt några trafikpoliser kvar som kan de här reglerna eller andra trafikregler, så blir man stoppad av polisen Neka alltid låt en åklagare med länge utbildning utreda saken. Det kostar inget extra men man har längre tid på sig att betala, och om Polisen hotar med att du får åka på rättegång om du inte erkänner direkt så ljuger/hotar Polisen dig. Idag kvoterar man in Poliser efter vissa kvoter, det är inte längre så att den kunnigaste blir antagen.
Fins väl ingen anledningen till att neka, vad är det för fasoner, jag kör olagligt i jobbet titt som tätt och inte fasiken skulle jag neka om jag blev stoppad, det tjänar ,an ju inget på. Nekar du till att du kört för fort ochså då du åkt fast i en fartkontroll?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10
Generator Pv 444

På dessa äldre typer av generatorer sli[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Testade nu med original tryckklocka och satte 2 br[…]

Så jag misstänker att de börjar bl[…]