NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av HCP
Har googlat runt som en tok och kikat på olika extraljusplaceringar, men på V50 faller inte runda kulor mig i smaken så jag sneglar mer och mer på en LED-ramp.

Har ju sett att den kan monteras i nummerplåtsfästet, i grillen, bakom grillgalret i nedre delen o.s.v.
Men ingen av bilderna svarar riktigt på vilken position som är bäst, vad avser inte allt för krångligt, men tillräckligt stabilt för att det ska va okej.
Edit: Taket är fullkomligt uteslutet :)

Just nu lutar det mot bakom gallret i nedre delen av stötfångaren, har sneglat lite men inte riktigt lurat ut än det magiska "hur" :)
Någon som pillat mer ingående och har hållfasta tips jag kan labba vidare med ? :)

Bonusfråga, det ska tydligen finnas en sats på Volvo att köpa, ointressant för min del då jag inte kommer använda det fästet, men kabeln va intressant.
Själva kontaktdonet som ansluts, är detta av någon super-special för Volvo, eller finns de att köpa löst?
Kablar, reläer etc. har jag i mängder, känns oerhört bortkastat att betala ~1000kr för den lille rackaren :)
Det går ju att snatta från helljuskabeln också, men det kändes trevligare med sådan lösning.
Om jag nu skulle sätta extraljus av något slag på min bil (Vilket aldrig kommer hända då jag hatar extraljus ;) ) så skulle jag sätta där du nämner, gallret i stötfångaren. Hör med MartinB82 här på forumet, har för mig att han hade extraljus där på sin V50 :-)-)
Så här vart det på min bil. Passade på att montera den när jag ändå hade kofångarplasten nere. Fick mer insikt i hur jag kunde skruva fast den då.
Den syns knappt tycker jag. Men lyser upp fint på vägen.

Bild

Bild
Senast redigerad av 1 Sierra94, redigerad totalt 0 gånger.
Sierra: Var det omöjligt att få plats med den bakom gallret? På den färdiga bilden ser det ut som att ytterkanten livar med ytterkanten på fronten (upptill), stämmer det?
Har kikat på att slänga en LED-ramp innanför nedre gallret men inte måttat något. Du kanske vet på rak arm hur mycket spelrum det är där?
Innanför gallret kan ni nog glömma. Det skymmer för mkt av ljuset. Men det finns utrymme att flytta bak min men då måste den samtidigt ner en bit för att kunna vinklas lite uppåt. Den ligger precis i linje med nummerplåten om man kikar ovanifrån och ner.

Den skymmer väl lite mer än 1/3 av intercoolern då den sitter ca 5 cm framför den så den får nog med kylluft iaf. Jag kapade ur 3 ribbor av gallret precis så rampen fick plats.

Hade det varit sidofästen till min ramp hade jag monterat den i endast plasten på kofångaren med plåtskruv underifrån. Men tyckte detta vart bättre för nu kan ingen sno den. Då lär de slita sönder alltihop och får troligen ingenting av värde med sig iaf. För fästena sitter i skenor i rampen så det enda sättet är att dra loss muttrarna när kofångarplasten är borta.

Och sätter jag en svart tejpremsa över rampen sommartid så syns den knappt om man inte vet vad man letar efter.

grillchips: du har väl ingen intercooler därnere så det borde finnas mkt plats bakåt?
Bra input Sierra!
Undra om man kan kapa ur den nedre grillen på något snyggt sätt så att den inte blockar. Jag vill visserligen ha den så stealth som möjligt, så man kanske får prova sig fram lite.
Tycker att din lösning på montering i balken var vettig ändå, var det medföljande fästen eller gjorde du egna?

Såg en LED-ramp på eBay som var drygt 7.8cm djup, jag vet att jag har måttat på min men helt glömt bort avståndet - och jag är för lat för att gå ner till bilen och måtta igen. Har faktiskt aldrig tänkt på huruvida jag har en IC där eller ej, men med tanke på motorstorleken så blir jag inte förvånad om det är tomt. Jag återkommer imorgon när jag rattat runt lite.

Edit:
Du har ingen video/bild på ljuset? Har du kopplat det till helljuset eller separat brytare?
Det går på helljuset. Orkade inte med nån brytare. Och eftersom det sitter så pass lågt så blir det inte drygt fast det snöar mm.

Du har ju ingen turbo? Så då finns det ingen intercooler heller ;-)

Kapa ur grillen gjorde jag med ett multiverktyg med fin klinga i så det går bra att kapa ur så den precis ryms i gallrets öppning om man vill ha den ännu längre in. Men då får man sätta den lite längre ner så den går att vinkla upp lite mer.

Jag tog vanliga byggvinklar eftetsom det fanns hemma och detta vart en ogenomtänkt montering. Hade ner plasten i annat ärende och då kom jag på att den skulle dit samtidigt. För jag gillar inte att ha ett ramp sitta på extraljusfäste. Ser ut som ett överbett på en annars snygg front.

Har ingen video på ljuset men nån kass billd borde gå att ordna.
Diskuterade brytare vs helljuskoppling med en bekant idag, han hade massa extraljus på sin första Volvo med brytare, han sa att tillslut så brydde han sig inte ens om att slå på dom för det blev så störande med det extra momentet. Speciellt vid möte. Men det borde väl inte vara helt svårt att norpa in sig på helljuset?

Ah, nej, det stämmer ju! Ingen turbo här, tyvärr får jag ju säga! :D
En dremel torde göra jobbet enkelt vid kapning och byggvinklar har jag ju själv en hel drös av.

Men tack återigen, det har gjort mig mycket klokare och om måtten stämmer imorgon så vet jag hur jag kan fortsätta.
Användarvisningsbild
av HCP
Jag har kikat på min 2.4i nu, har inte heller någon IC (doh!) så det fanns plenty med plats därunder.
Tog en hel del bilder, utan blixt. Jippie!

Ska in på tvätt i GDS hallen imorrn, tar med systemkameran o skjuter lite högupplösta bilder, se om man kommer på något vettigt sätt att montera det hela på. Har inte beställt någon ramp än, tänkte ta det när jag måttat lite.

Förr fanns det många olika hokus pokus […]

Vad är detta för kontakt?

Spräckta dimljus ger anmärkning vid besi[…]

Bromsrör höger fram

Jo jag jämförde med den gamla och de &au[…]

Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png Den bilden[…]