Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av PTV
Efter inköp av en + tio år gammal Volvo S80 samt en lagom dyr trafikförsäkring på denna för att färdas lagligt så måste man ju samtidigt beundra dessa försäkringsbolag och deras strävan efter att blåsa fler kunder när det efter detta bilinköp inkommit ett flertal försäkringserbjudande från bla Trygg Hans, IF mfl på helförsäkringar med färdigifyllda inbetalningskort på upp till 16 000 - 17 000:- om året.Man kan bara skratta hejdlöst åt hela parodin när dessa försäkringsbolag senast vägrade betala ut någon ersättning till mig när en av mina bilar som stod parkerad blev påkörd av en smitare.Ocker är ju en lag som förr användes när något ansågs oskäligt och finns fortfarande kvar i lagboken men tillämpas så gott som aldrig i nuvarande samhälle.Kanske dags att damma av dessa lagböcker igen från regeringshåll så denna parodi kan ta slut.För ett stort megaskämt är det när man ser vad som döljer sig bakom deras utskickade kuvert trots att man inte bor centralt och har hunnit fylla mer än femtio år samt har mer än trettio skadefria år.SUPER LOL
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Användarvisningsbild
av SvenB
Det största ockret i dagens samhälle är väl SMS-lånen? Att detta får fortsätta övergår mitt förstånd. För det är ju vid oskäliga räntesatser som ockret brukar leda till åtal. :)
Användarvisningsbild
av Tomas88
Håller med er båda!
Skicka förtryckta inbetalningskort som ser ut som en räkning är ett jäkla ofog!
Sen kan man ju undra hur de kan tro att någon vill betala premier som ligger i nivå med bilens värde.

SMS-lån ja. Om inte räntor på över 1000% är ocker. Vad är då ocker?
Dessa snabblån fyller över huvud taget ingen funktion mer än att dessa företag kan sko sig på folk som inte klarar att ta hand om sin ekonomi.
Användarvisningsbild
av GustavE
Försäkringsbolag måste ju vara bland dom dummaste företag som finns. Ovan har vi ett exempel. Ett ytterligare var nu precis när jag skulle försäkra en bil jag köpte idag. Folksam eller Folkskam som vi kallar dom kunde inte räkna ut något pris nu när jag skulle jämföra bolag eftersom jag inte var ägare till bilen. Det är väl klart som fan jag inte är ägare i registren än eftersom jag köpte den för några timmar sen nu på lördagen. Lär väl dröja till mitten av veckan innan det gått igenom. Ska jag inte ha försäkrat till dess då enligt Folksam? Då kan man ge sig fan på att Trafikförsäkringsföreningen är efter en sen.
Tur det fanns andra bolag som kunde räkna ut priser.
Användarvisningsbild
av Steffe3
På tal om Folks(k)am så fick jag "äntligen" erbjudandet från dom efter min prova-på-försäkring jag köpte med bilen, endast ~16k per år, som hittat :p Länsförsäkringar ligger på ungefär hälften, vilket är klart skäligare.

Men eftersom det var en prova-på-försäkring så är det väl bara att höra av sig till Folksam och säga upp den, eftersom det görs innan provtiden är ute?
av PTV
Eftersom jag tillhör den kategori som anser att dagens försäkringsbolag bara finns till för sina aktie kunder som ständigt vill ha ut högre vinster och på så vis lever på dig som kund oavsett hur löjliga priserna än kan vara så är det mesta jag tecknar en trafikförsäkring när man annars får betala bilens värde ibland på mindre än något / några år.Hur logiskt det nu kan vara !?.Vid senaste trafikförsäkringen via Solid hade jag en skälig summa på några hundra kronor i månaden PÅ bilen men nu när Gjensidige Försäkringar tagit över detta bolag så har mycket riktigt priserna gått upp markant på dessa försäkringar där en vanlig trafikförsäkring bara för att kunna köra lagligt snurrar närma 1000:- i månaden.Detta på en bil som knappt är värd 20 000:- eller där de inte har minsta skyldighet att betala ut någon ersättning.

När jag då ringde upp och frågade detta Gjensidige Försäkringsbolag över den kraftiga höjningen trots att det bara handlade om just en trafikförsäkring så svarade plantan på bolaget att, ja men de priserna som Solid hade gäller ju inte nu när vi tagit över !!.Nä men snälla Gjensidiga, DET FÖRSTOD JAG GANSKA OMGÅENDE ÄNDÅ UTAN DETTA TELESAMTAL OM DET VAR DET ENDA SVARET NI HADE ATT GE, era ockrare. :D

Förmodligen snart dags att göra en personlig polisanmälan för ocker mot just dessa försäkringsbolag som nu tar ut hissnade summor bara för att stora delar av resterande befolkning ska kunna följa lagen och inte köra oförsäkrat.
Användarvisningsbild
av taxi
Tråden börjar bli gammal, men jag kan inte låta bli:
Jag börjar förstå dom som fifflar med ägarbyten och annat för att få ner kostnader, då vi börjat göra likadant. Fruns systers bilförsäkring gick ner med 67% med mig som ägare till bilen istället. Och då är hon dessutom äldre än mig med fler skadefria år. Och hon är en hon, vill jag förtydliga.
Användarvisningsbild
av Micce1980
taxi skrev:Tråden börjar bli gammal, men jag kan inte låta bli:
Jag börjar förstå dom som fifflar med ägarbyten och annat för att få ner kostnader, då vi börjat göra likadant. Fruns systers bilförsäkring gick ner med 67% med mig som ägare till bilen istället. Och då är hon dessutom äldre än mig med fler skadefria år. Och hon är en hon, vill jag förtydliga.
67% jojo men vad är det i kronor? :wink: Dessutom, betalar dig för vad du får betala extra om hon orsakar en olycka? Ja man gör ju som man vill och kan förstå att folk gör det.
Ökad komfort med 17”

@Dejan195 235/55R18 kanske kunde vara nå[…]

Sportkatt, motorlampa lyser?

Köpte en sportkatt på vparts, då […]

Oftast i fulla rattslag börjar abs/antispin l[…]

Skumt fel b230ft

Du får nog börja leta stort läckag[…]