Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Tänkte kolla med er här inne. Veckan innan Påsk levereras min Biltransport :mrgreen: Det bidde en REKO Fa2609, med hel botten. Totalvikten blir 2600kg, maxlast 1925kg. Men... Med min Xc70 My 06 får jag "bara" dra 1800kg. Så på detta släp är den lagliga vikten efter min bil 1125kg.
Men om jag skulle lasta tex en V50 på släpet. Tjänstevikt 1390kg-10%= 1251kg. Alltså ett överlass på 126kg. Inga jätte böter. Men, om jag nu surrar bilen klokt, då tror jag inte polisen tar in mig för vägning. Lastar jag en Cheva van så är det en annan sak. Men hur har det gått för er andra? Har ni någonsin fått väga bil & släp eller bara släpet?
Har hört att polisen vid flygande vägning drar bort om det var 100kg/släpaxel....
Vet dock inte om detta stammer.
av Droopy
Tror knappast du får böta för 126kg om du i övrigt surrat lasten som man ska och så., jag fick väga fimabussen för ett par somrar sedan, den vägde då 3900kg ( får max väga 3500 ) och de sa åt mig att åka hem och lasta ur. En annan kollega fick böta för några år sedan, hans buss vägde strax över 4t och han hade ett däck till en vält löst bak i skåpet och det var det polisen hakade upp sig på och bötfällde honom för att lasten var osurrad el vad det nu hette.
V60D5AWDPolestar skrev:Har hört att polisen vid flygande vägning drar bort om det var 100kg/släpaxel....
Vet dock inte om detta stammer.
Möjligt. Vet att man räknar bort runt 10% på Tjänstevikten.
Ska köpa en "riktig" dragbil. Men tills dess får volvon duga. Har aldrig hört att någon fått ekipaget vägt på Gotland. Så hoppas på turen :-D
av Rådlös
Jag hade en jobbarkompis som fick böter när han körde en biltransport. Det var ett hyrsläp och var nog i sin fulla ordning, surrat och hela ljus etc. etc. På släpet vill jag minnas att han hade en Volvo 140 och möjligen att dragbilen var detsamma (?)
Hursomhelst, han blev bötfälld för att han hade bara vanligt A och B-körkort. Han fick alltså inte köra så tung kombination med det körkortet. Detta är nu många år sedan, men så som jag minns att han berättade det, gick dom bara på tabelluppgifter. Dom vägde alltså inget.
Fick tipset av en kompis som kör mycket bilar iomed egen skrot att alltid ta bort skyltarna på fordonen på släpet, annars går polisen på vad som står i papprena och om det är långt till vågstationen brukar man få åka med bara en tillsägelse :lol:
Senast redigerad av 1 DandanRacing, redigerad totalt 0 gånger.
Rådlös skrev:Jag hade en jobbarkompis som fick böter när han körde en biltransport. Det var ett hyrsläp och var nog i sin fulla ordning, surrat och hela ljus etc. etc. På släpet vill jag minnas att han hade en Volvo 140 och möjligen att dragbilen var detsamma (?)
Hursomhelst, han blev bötfälld för att han hade bara vanligt A och B-körkort. Han fick alltså inte köra så tung kombination med det körkortet. Detta är nu många år sedan, men så som jag minns att han berättade det, gick dom bara på tabelluppgifter. Dom vägde alltså inget.
Där ser dem vilken vikt bilen får dra, & vad släpet har för totalvikt. Nuför tiden har vissa släputhyrare 2 axlade biltransporter typade på 1300-1400kg. Fast det sitter 2x1350kg axlar på. Så om din kompis hyrt en sådan så hade han kommit undan med övervikt :-)
DandanRacing skrev:Fick tipset av en kompis som kör mycket bilar iomed egen skrot att alltid ta bort skyltarna på fordonen på släpet, annars går polisen på vad som står i papprena och om det är långt till vägstationen brukar man få åka med bara en tillsägelse :lol:

:mrgreen: Tack för tipset. Man kan ju säga att det är en reservdelsbil. ;-//
av Andis
Övervikt har jag inte hört om någon som åkt dit på.

Men åk inte med ett släp som får lasta mer en bilen får dra med B kort.
Fick en vän erfara att till och med 50 kilo blev olovlig körning.
Och det gick inte att se lite mellan fingrarna med heller.
av PerreS
Jag var med om intressant grej när jag hade en bil på släp en gång.
Jag hade hyrt ett rejält biltransportsläp, minns inte några exakta vikter, men tror totalvikten var runt 2,5 ton och tjänstevikten 500-600 kg. Skulle köra en bil med tjänstevikt på 1700 kg, aktuell bruttovikt c:a 1600 kg, bruttovikt på det lastade släpet c:a 2100-2200 kg. Dragbilen fick dra högst 2000 kg, det var alltså 5-10 % för mycket på kroken. Både dragbil och bil på släp var mina egna.

Under resans gång såg jag i backspegeln hur en polisbil närmade sig med god fart, när den var ganska nära bakom mig lade den sig bakom släpet, låg där en liten stund och körde sedan om. Hade varit kul att ha en polisradio då (det var långt innan Rakel var uppfunnet). Jag fick känslan av att de kollade vikter på bilar och släp och körkortsbehörigheten på bilägaren. Bara B-behörighet hade nog inneburit problem i det läget, men nu hände inget.
Användarvisningsbild
av MartinS
En överlast på dryga 100kg är nog ingen större fara. Däremot om du inte har rätt körkort för kombinationen, då är det en annan femma, olovlig körning, det är ingen höjdare.

Jag som rullar runt med E-behörighet har aldrig fått väga något. En kompis med enbart B har fått vänta på att vågar skall köras ut några gånger. Min erfarenhet är att Polisen generellt sätt att mycket hyggligare mot de som förväntas kunna lite om lastning/vikter.

/Martin
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]