Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jagmed
Vill bara avsluta med något positivt. Så här prydligt blev det! Kanske inte blir sista gången jag meckar ändå :lol:
SC_0667.JPG
SC_0667.JPG (1.25 MiB) Visad 362 gånger
SC_0659.JPG
SC_0659.JPG (1.7 MiB) Visad 364 gånger
av rid54
Det var ju diskret och prydligt. Det kanske är en idé att skaffa en vinklad telepropp (3,5 mm kontakten), så att risken att man slår i och bryter nåt minskar. Finns säkert färdiga sladdställ med sådana kontakter.
Användarvisningsbild
av Strapatts
jagmed skrev:OK, nu har jag gjort mitt första mekprojekt ever! Tyvärr tror jag det gick åt helvete. Hjälp!!!

Installerade en AUX-ingång (från auxadapter.se). Hade kollat på youtubevideor och läst på innan, så jag inte skulle göra fel. Lött en fin kabel med chassikontakt osv.

Det visade sig vara skitsvårt att få ur klimatkonsolen och stereon när växeln var i P (ja, jag kör automat) och det gick inte att släcka tändningen när växeln inte var i just P, tack för den Volvo... Jag ville nämligen koppla ur batteriet när jag höll på, hade läst något om risker med airbag.

Det slutade med att jag fick lägga i neutral med motorn igång, tända av och montera ur stereon, lägga i P, stänga av allt, koppla ur batteriet... Sedan donade jag med stereon, lyckades även sätta tillbaka allt trots att växelspaken var i vägen, osv. Summa summarum så kopplade jag ur och i minuspolen på batteriet fyra gånger.

Nu funkar stereon MEN jag tycker dels att bilen luktade konstigt när jag startade den efteråt. Det luktade aningens som bränd plast. Och när jag kört runt lite med den och parkerade såg jag att det kom ånga/rök ur grillen på den.

Det känns inte bra. Kan AC:n ha gått sönder på något sätt? Eller är det något ännu värre jag ställt till med?

Dessutom fuckade jag upp på något mer sätt, för jag har ett felmeddelande om Airbag/SRS.

Min spontana tanke just nu är att boka tid på verkstad och be dem släcka airbag-varningen. Men är orolig för röken och lukten, kan jag på något sätt ha skadat AC:n när jag höll på med stereon eller batteriet???

Jag som bara ville ta ett enkelt, första steg till att lära mig fixa med bilen själv. :/

Vad göra?
Tjena!
Har i veckan som du installerat en AUX-ingång från auxadapter.
Jag borrade ett hål i det lilla utrymmet till vänster om radion och drog en 3,5 kabel från adaptern ut genom hålet jag borrat. Din lösning var ju riktig snygg, vart hittade du den aux-ingången?

Med vänlig hälsning, Strapatts
Användarvisningsbild
av jagmed
Strapatts skrev: Tjena!
Jag borrade ett hål i det lilla utrymmet till vänster om radion och drog en 3,5 kabel från adaptern ut genom hålet jag borrat. Din lösning var ju riktig snygg, vart hittade du den aux-ingången?

Tack! Är fortfarande nöjd med min :) Jag köpte först en på Kjell & Co men den fungerade INTE. Gick förmodligen sönder av hettan från lödkolven. Den som fungerade var från elfa.se och den kan jag rekommendera. Här är artikeln, borde gå att söka fram på deras sajt:

"Paneljack Förnicklad 3P"

Artikelnr
42-701-12

Tillverkarens art.nr
MJ-355W

Lycka till!
PS. Köp två, det är lätt att råka bränna dem...
Användarvisningsbild
av Strapatts
jagmed skrev:
Strapatts skrev: Tjena!

Tack! Är fortfarande nöjd med min :) Jag köpte först en på Kjell & Co men den fungerade INTE. Gick förmodligen sönder av hettan från lödkolven. Den som fungerade var från elfa.se och den kan jag rekommendera. Här är artikeln, borde gå att söka fram på deras sajt:

"Paneljack Förnicklad 3P"

Artikelnr
42-701-12

Tillverkarens art.nr
MJ-355W

Lycka till!
PS. Köp två, det är lätt att råka bränna dem...

Tackar!
Användarvisningsbild
av SRT
johnnype skrev:Troligen det man brukar använda en AUX-ingång till, att spela musik kanske?
Använder själv en aux ngång via kassettbandspelaren som sedan med eller utan sladd kopplas ihop med mobilens mp3 spelare.Köpt via Teknikmagasinet och jag slapp även göra hål i bilens radio på detta vis. (: (För stunden skrivet med mossans iPad.Gud bevare den bärbara datorn).6
Senast redigerad av 1 SRT, redigerad totalt 0 gånger.
av alfabet
jagmed skrev:OK, nu har jag gjort mitt första mekprojekt ever! Tyvärr tror jag det gick åt helvete. Hjälp!!!

Installerade en AUX-ingång (från auxadapter.se). Hade kollat på youtubevideor och läst på innan, så jag inte skulle göra fel. Lött en fin kabel med chassikontakt osv.

Det visade sig vara skitsvårt att få ur klimatkonsolen och stereon när växeln var i P (ja, jag kör automat) och det gick inte att släcka tändningen när växeln inte var i just P, tack för den Volvo... Jag ville nämligen koppla ur batteriet när jag höll på, hade läst något om risker med airbag.

Det slutade med att jag fick lägga i neutral med motorn igång, tända av och montera ur stereon, lägga i P, stänga av allt, koppla ur batteriet... Sedan donade jag med stereon, lyckades även sätta tillbaka allt trots att växelspaken var i vägen, osv. Summa summarum så kopplade jag ur och i minuspolen på batteriet fyra gånger.

Nu funkar stereon MEN jag tycker dels att bilen luktade konstigt när jag startade den efteråt. Det luktade aningens som bränd plast. Och när jag kört runt lite med den och parkerade såg jag att det kom ånga/rök ur grillen på den.

Det känns inte bra. Kan AC:n ha gått sönder på något sätt? Eller är det något ännu värre jag ställt till med?

Dessutom fuckade jag upp på något mer sätt, för jag har ett felmeddelande om Airbag/SRS.

Min spontana tanke just nu är att boka tid på verkstad och be dem släcka airbag-varningen. Men är orolig för röken och lukten, kan jag på något sätt ha skadat AC:n när jag höll på med stereon eller batteriet???

Jag som bara ville ta ett enkelt, första steg till att lära mig fixa med bilen själv. :/

Vad göra?
Om du hade lyft på plasten som sitter runt vxl spaken automat så hade du kunnat stängt av tändningen när du har spaken i läge D eller vad du väljer. Under plasten så finns det en vajer som går upp till tändningslåset som frigörs när du lägger i P- läget för att kunna stänga av tändningen. Stick ner en lång skruvmejsel och skjut den gula plastpluppen framåt (du ser vilket håll det är när du provar) som vajern är fäst i så kan du stänga av tändningen när du har spaken i läge D exempelvis. Hoppas du förstår vad jag menar.
Kanske inte hjälper dig så mycket nu när du har fixat det. Men nu vet du framöver om du ska ta ut stereon nästa gång eller om andra ska göra samma sak ;)
Mvh
Thomas
Släcka felkod

Du behöver nog en anan läsare, typ iCars[…]

Hej, Jag har tydligen en ganska hög inlä[…]

Tänkte försöka mig på att g&o[…]

XC60 MY27

Trist att Volvo inte stoppar i ett större bat[…]