- tor 22 mar 2007, 21:50
Hmm, kommer nog inte ihåg allt, men det var bland annat:
- "Start-shudder-stall", som jänkarna kallar det. Motorn startade, hostade några varv och la av. Verkstadsbesök, fixades av en mjukvaruuppdatering.
- Bilen "sköt på" vid motorbromsning. Fixades efter mjukvaruupdatering, automatlådans program uppdaterades.
- Knirrande bromsar, speciellt vid backning. Åtgärdades vid första service.
- En massa knirrande och klapprande från inredningen. Åtgärdades vid första service.
- Kluckande ljud från framvagnen när man körde över ojämnheter. Ny stötdämpare, byttes vid första service.
- Efter 2000-milaservice blåste klimatanläggning bara varmluft, oavsett inställning. Tillbaka med bilen, lånebil. Fixades med kalibrering av några sensorer.
- Död bil. Ringde Volvo Assistans, bärgaren pillade på säkringarna och bilen gick igång efter ett gäng försök, men gick ryckigt. Verkstadsbesök, byte av styrenhet till bränslepumpen.
- "Nyckelfel". Bilen gick inte att starta. Bärgad till verkstad, lånebil, byte av tändningslåsmodul(?).
När jag bokade första service (2000-mila) så knappade verkstadskillen in registeringsnumret i datorn, sa "oj då" och att de nog behövde ha bilen minst en dag. Det var tydligen ett gäng uppdateringar som skulle göras. Pga väntetid på stötdämparen så var bilen inne ca en vecka vid första servicen.
Om jag hade tvingats betala för bärgningar, hyrbilar, arbetstid och material så gissar jag på att det hade kostat mig mellan 30-60.000 kr. Nu gick allt på garanti så det kostade mig bara ett antal timmars bortkastad tid och inställda resor. Totalt så var bilen på verkstad ca två veckor, en del av det var väntetid på reservdelar. Jag hade bilen i 18 månader, den var 10 månader när jag köpte den.
Min nuvarande V50 -05 har haft ett fel på ett år, fixades efter två verkstadsbesök på totalt två timmar.