NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! som rubriken säger! vågar man eller är det en jävla massa barnsjukdomar på en S40 T5 aut med 9500mil på nacken?

om det är någon här som kan kolla upp bilens historik så hojta till!
av dali
Jag har haft en S40 T5 tillverkad 2003-11. Den hade en hel del barnsjukdomar, allt fixades på garanti, men det är givetvis ingen garanti kvar på 04:or idag. Mitt råd är att leta efter en 05:a, de har färre barnsjukdomar.
av GrandDanoise
Vad var det för barnsjukdomar??
Bromsoken bak byttes till lite större, framlyktor tätades, dålig kvalitet på T-Tech som torkar ut och spricker (Fortfarande samma usla kvalitetet)..
Men i det stora hela så var det inte så många större barnsjukdomar på S40:n och de som fanns är nog åtgärdade i samband med service...
Låter som ett relativt tryggt köp, tryggare än V50 som än idag läcker in vatten som ett såll trots att den funnits på marknaden i 3 år!!

(Kör en S40 2.4i tillverkad 2003-11 och rullat 18.500 mil hittills)

/D
av dali
Hmm, kommer nog inte ihåg allt, men det var bland annat:

- "Start-shudder-stall", som jänkarna kallar det. Motorn startade, hostade några varv och la av. Verkstadsbesök, fixades av en mjukvaruuppdatering.
- Bilen "sköt på" vid motorbromsning. Fixades efter mjukvaruupdatering, automatlådans program uppdaterades.
- Knirrande bromsar, speciellt vid backning. Åtgärdades vid första service.
- En massa knirrande och klapprande från inredningen. Åtgärdades vid första service.
- Kluckande ljud från framvagnen när man körde över ojämnheter. Ny stötdämpare, byttes vid första service.
- Efter 2000-milaservice blåste klimatanläggning bara varmluft, oavsett inställning. Tillbaka med bilen, lånebil. Fixades med kalibrering av några sensorer.
- Död bil. Ringde Volvo Assistans, bärgaren pillade på säkringarna och bilen gick igång efter ett gäng försök, men gick ryckigt. Verkstadsbesök, byte av styrenhet till bränslepumpen.
- "Nyckelfel". Bilen gick inte att starta. Bärgad till verkstad, lånebil, byte av tändningslåsmodul(?).

När jag bokade första service (2000-mila) så knappade verkstadskillen in registeringsnumret i datorn, sa "oj då" och att de nog behövde ha bilen minst en dag. Det var tydligen ett gäng uppdateringar som skulle göras. Pga väntetid på stötdämparen så var bilen inne ca en vecka vid första servicen.

Om jag hade tvingats betala för bärgningar, hyrbilar, arbetstid och material så gissar jag på att det hade kostat mig mellan 30-60.000 kr. Nu gick allt på garanti så det kostade mig bara ett antal timmars bortkastad tid och inställda resor. Totalt så var bilen på verkstad ca två veckor, en del av det var väntetid på reservdelar. Jag hade bilen i 18 månader, den var 10 månader när jag köpte den.

Min nuvarande V50 -05 har haft ett fel på ett år, fixades efter två verkstadsbesök på totalt två timmar.
av DanneF
Det verkar bli så att jag behåller men V50 1.8 Flexifuel -06 istället, kom just på att vangnskade garantin var borta o de resultera i en månadskostnad på 1400kr per månad i försäkring, liite saftigt :( men gud va snygg S40, den var Vit med vitt kjolpaket o medea split fälgar, taklucka, RTI, premium sound.
av Christian_m
DanneF skrev:Det verkar bli så att jag behåller men V50 1.8 Flexifuel -06 istället, kom just på att vangnskade garantin var borta o de resultera i en månadskostnad på 1400kr per månad i försäkring, liite saftigt :( men gud va snygg S40, den var Vit med vitt kjolpaket o medea split fälgar, taklucka, RTI, premium sound.
Försäkringen förstör de roligaste bilköpen alltför ofta tyvärr :(

Dessutom tror jag att det vore väldigt dumt ekonomiskt sett att sälja din nuvarande bil redan efter ett år. Gick det så långt att du tog reda på vad du skulle få för den i inbyte?
av DanneF
Christian_m skrev:
DanneF skrev:Det verkar bli så att jag behåller men V50 1.8 Flexifuel -06 istället, kom just på att vangnskade garantin var borta o de resultera i en månadskostnad på 1400kr per månad i försäkring, liite saftigt :( men gud va snygg S40, den var Vit med vitt kjolpaket o medea split fälgar, taklucka, RTI, premium sound.
Försäkringen förstör de roligaste bilköpen alltför ofta tyvärr :(

Dessutom tror jag att det vore väldigt dumt ekonomiskt sett att sälja din nuvarande bil redan efter ett år. Gick det så långt att du tog reda på vad du skulle få för den i inbyte?
nej, men om min personlige säljare är där skall jag luska lite ändå, S40 T5an står ute för 178.000, så det är ju ok pris, den ser ut som den är bra skött.

men ska bli kul o se vad han kan göra för pris.
av Christian_m
DanneF skrev:nej, men om min personlige säljare är där skall jag luska lite ändå, S40 T5an står ute för 178.000, så det är ju ok pris, den ser ut som den är bra skött.

men ska bli kul o se vad han kan göra för pris.
Hittade bilen på blocket, synd att de inte har nån bild på den bara. Får väl göra ett studiebesök i helgen, hade ändå tänkt höra mig för vad min bil värderas till som inbytesobjekt.
Användarvisningsbild
av Jensen
Räkna med ett inytespris runt ca155-160tkr om bilen rullat ca
2-3000mil.
av Christian_m
Jensen skrev:Räkna med ett inytespris runt ca155-160tkr om bilen rullat ca
2-3000mil.
Just ja, du jobbar väl som säljare, då kan du kanske kolla i gröna listan va min är värd om du får all fakta via pm? :D För jag antar att värderingen ovan var för 1.8F -06?

Själva frågeställningen var ju fle[…]

Har haft vibrationer från bakvagnen ett tag […]

Den stora annons-tråden

Dyrt med bromsar, 175 000:- och det är halva […]

Behöver jag byta belägg och skivor?

Håller med, det räcker att typ ko[…]