- mån 02 feb 2015, 10:40
I min värld av bilar har jag stött på diverse exemplar i allt från väldigt bra bilar till rena vraken med ständiga fel.Fordarna som jag tidigare ägt var bara skit rakt igenom och har tydligen fortfarande samma dåliga kvalitet enligt många ägare.Saab var heller inget vidare med elfel och rasade turbos som låg på hög och rost som man trodde var botad vid detta och förra årtiondet.Japanska bilar hade jag också i allt från Mazda till Honda och de rullade på bra men brukade ofta bryta ihop med alla fel på en enda gång samt hade löjligt höga reservdelspriser.Volvo har jag ju däremot växt upp med så det fick bli en Volvo 850 under denna tid med bilar i mitt liv.Den fungerade ju riktigt bra och automatlådan verkade aldrig ge upp hur jag än körde.Två 850 GLT senare med dessa automatlådor och en S70 med manuell låda där alla tre var så gott som helt felfria under flera år och många mil föll ju ögonen på en S80 med femma och manuell låda.Har ju alltid gillat dessa svepande linjer längs karossen på S80 så varför inte när det var en Volvo.Efter att ha bytt krängningsstag runtom och fixat bort lite fukt bakom strålkastarglasen samt fått rätsida på lite trilskande fönsterhissar fram som hängt sig mellan varven så blev det ju riktigt bra.
Fick då höra av en nära vän om jag hade råkat ut för några konstiga elfel som tydligen var vanligt som också sa att det var ju tur att det inte var en automat jag skaffat när en S80 med automatlåda i regel var rent skit och skulle servas var minst 3000 mil.Dessa sexor i S80 med eller utan turbo samt automat som Blocket är fullt av verkar ju heller inte vara några bra bilar med dyra elektriska och mekaniska fel trots att de ibland inte rullat några längre sträckor med rena super rea priserna pga en förmodad bil full av fel som fick mig att minnas den löjligt dåliga Volvo 760 med V6,a.Så min undran blir ju när Volvo började välja kvantitet istället för kvalitet när tidigare generationer bortsett från en del Holländska Volvo bilar som bara var rent skit för det mesta rullade på mil ut och in utan diverse retsamma fel.
Ingen bil är helt felfri och går någon gång sönder då och då men sedan så har vi ju dessa bilar som går sönder mer än lovligt mycket och ibland får en att fundera på över hur tillverkaren egentligen tänkte, om de nu tänkte alls.Hoppas kineserna kan lyfta denna kvalitetsribba när Volvo själv verkar ha börjat rulla på fel väg rent förtroendemässigt.
Fick då höra av en nära vän om jag hade råkat ut för några konstiga elfel som tydligen var vanligt som också sa att det var ju tur att det inte var en automat jag skaffat när en S80 med automatlåda i regel var rent skit och skulle servas var minst 3000 mil.Dessa sexor i S80 med eller utan turbo samt automat som Blocket är fullt av verkar ju heller inte vara några bra bilar med dyra elektriska och mekaniska fel trots att de ibland inte rullat några längre sträckor med rena super rea priserna pga en förmodad bil full av fel som fick mig att minnas den löjligt dåliga Volvo 760 med V6,a.Så min undran blir ju när Volvo började välja kvantitet istället för kvalitet när tidigare generationer bortsett från en del Holländska Volvo bilar som bara var rent skit för det mesta rullade på mil ut och in utan diverse retsamma fel.
Ingen bil är helt felfri och går någon gång sönder då och då men sedan så har vi ju dessa bilar som går sönder mer än lovligt mycket och ibland får en att fundera på över hur tillverkaren egentligen tänkte, om de nu tänkte alls.Hoppas kineserna kan lyfta denna kvalitetsribba när Volvo själv verkar ha börjat rulla på fel väg rent förtroendemässigt.
Senast redigerad av 2 PTV, redigerad totalt 0 gång.
(Här skulle det stått något bra).Men eftersom världen redan är fylld av ljushuvuden så låter jag bli.
- By OlaAxelsson