Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PTV
I min värld av bilar har jag stött på diverse exemplar i allt från väldigt bra bilar till rena vraken med ständiga fel.Fordarna som jag tidigare ägt var bara skit rakt igenom och har tydligen fortfarande samma dåliga kvalitet enligt många ägare.Saab var heller inget vidare med elfel och rasade turbos som låg på hög och rost som man trodde var botad vid detta och förra årtiondet.Japanska bilar hade jag också i allt från Mazda till Honda och de rullade på bra men brukade ofta bryta ihop med alla fel på en enda gång samt hade löjligt höga reservdelspriser.Volvo har jag ju däremot växt upp med så det fick bli en Volvo 850 under denna tid med bilar i mitt liv.Den fungerade ju riktigt bra och automatlådan verkade aldrig ge upp hur jag än körde.Två 850 GLT senare med dessa automatlådor och en S70 med manuell låda där alla tre var så gott som helt felfria under flera år och många mil föll ju ögonen på en S80 med femma och manuell låda.Har ju alltid gillat dessa svepande linjer längs karossen på S80 så varför inte när det var en Volvo.Efter att ha bytt krängningsstag runtom och fixat bort lite fukt bakom strålkastarglasen samt fått rätsida på lite trilskande fönsterhissar fram som hängt sig mellan varven så blev det ju riktigt bra.

Fick då höra av en nära vän om jag hade råkat ut för några konstiga elfel som tydligen var vanligt som också sa att det var ju tur att det inte var en automat jag skaffat när en S80 med automatlåda i regel var rent skit och skulle servas var minst 3000 mil.Dessa sexor i S80 med eller utan turbo samt automat som Blocket är fullt av verkar ju heller inte vara några bra bilar med dyra elektriska och mekaniska fel trots att de ibland inte rullat några längre sträckor med rena super rea priserna pga en förmodad bil full av fel som fick mig att minnas den löjligt dåliga Volvo 760 med V6,a.Så min undran blir ju när Volvo började välja kvantitet istället för kvalitet när tidigare generationer bortsett från en del Holländska Volvo bilar som bara var rent skit för det mesta rullade på mil ut och in utan diverse retsamma fel.

Ingen bil är helt felfri och går någon gång sönder då och då men sedan så har vi ju dessa bilar som går sönder mer än lovligt mycket och ibland får en att fundera på över hur tillverkaren egentligen tänkte, om de nu tänkte alls.Hoppas kineserna kan lyfta denna kvalitetsribba när Volvo själv verkar ha börjat rulla på fel väg rent förtroendemässigt.
Senast redigerad av 2 PTV, redigerad totalt 0 gång.
Så du har haft bra erfarenheter med Volvo med undantag för hörsägen om problem som andra haft?

2,9l-sugmotorn på S80 vet jag inte så mycket om men däremot tror jag den har den 5-stegade automatlådan som vanliga 2,4l-sugmotorerna har alt. vanlig manuell 5vxl. Turboladdade 2,9:orna, T6, har varit problematiska främst pga automatlådorna som varit underdimensionerade för effekten (pga tvärställd motor => lite utrymme för låda). Har också hört det varit problem med att turboaggen rasat men inte i samma utsträckning som man hört en massa om lådorna. Lådorna förstärktes fr.o.m MY02/MY03 (minns inte vilket) så köper man en T6:a av den årsmodellen eller senare bör det vara lugnt.

Rent allmänt brukar väl de flesta modellerna dras med barnsjukdomar de första åren. Tidiga P2-bilar (V70N/S80/S60) hade t.ex problem med gasspjällen och instrumentkluster som slutade fungera helt eller delvis. En bekant med en V70 MY01 fick byta halva bilen - allt från gasspjäll till AC-kompressor till t.o.m växellåda (vanlig pendlarbil, försiktigt körd kan tilläggas) medan en annan bekant med en faceliftad S80 I har haft noll problem trots ett hårdare, mindre kärleksfullt liv. Samma sak tycker jag verkar gälla Y2-bilarna (V-/XC70 II m.fl). När de kom kring 2007-2008 tycker jag jag hörde mycket om allt möjligt som rasade och havererade medan de idag verkar iaf någorlunda problemfria. De nyaste har väl inte hunnit bli gamla ännu helt enkelt men bara ett intryck jag fått. MY07-09/-10 känns allmänt mer problematiska.
Användarvisningsbild
av SvenB
PTV, skriver du av egen erfarenhet, eller är det andras uppfattning du återger? Du skriver om Volvo 760 med V6:an, har du ägt en sådan? Det har jag. Den gick i taxitrafik mellan 4 000 och 34 000 mil. Det enda som pajade var bränslepumpen i tanken. De allra första S80 vet jag hade barnsjukdomar, men sedan har de väl rullat på?
av PTV
SvenB skrev:PTV, skriver du av egen erfarenhet, eller är det andras uppfattning du återger? Du skriver om Volvo 760 med V6:an, har du ägt en sådan? Det har jag. Den gick i taxitrafik mellan 4 000 och 34 000 mil. Det enda som pajade var bränslepumpen i tanken. De allra första S80 vet jag hade barnsjukdomar, men sedan har de väl rullat på?
Han har ägt två (2)) 760 och bägge fick problem med läckande packning mellan motor och växellåda trotts renovering på märkesverkstad, vattenpumpen, slamrande ventillyftare mm.När jag ser mig om på Blocket så hittar jag diverse S80 sexor samt femmor med eller utan turbo med många automatlådefel samt andra elektriska fel.Så jag undrar fortfarande varför man sätter som mål att göra en fin bil och misslyckas så ordentligt när jag jämför min egen och andras S80 med många av mina övriga Volvo bilar.Inget jag brukar förknippa med Volvo kvalite.Men är man tillräckligt märkes trogen så kan man ju även hylla en Yugo som helt felfri. :D
PTV skrev:
SvenB skrev:PTV, skriver du av egen erfarenhet, eller är det andras uppfattning du återger? Du skriver om Volvo 760 med V6:an, har du ägt en sådan? Det har jag. Den gick i taxitrafik mellan 4 000 och 34 000 mil. Det enda som pajade var bränslepumpen i tanken.
Han har ägt två (2)) 760 och bägge fick problem med läckande packning mellan motor och växellåda trotts renovering på märkesverkstad, vattenpumpen, slamrande ventillyftare mm.När jag ser mig om på Blocket så hittar jag diverse S80 sexor samt femmor med eller utan turbo med många automatlådefel samt andra elektriska fel.Så jag undrar fortfarande varför man sätter som mål att göra en fin bil och misslyckas så ordentligt när jag jämför min egen och andras S80 med många av mina övriga Volvo bilar.Inget jag brukar förknippa med Volvo kvalite.Men är man tillräckligt märkes trogen så kan man ju även hylla en Yugo som helt felfri. :D
Det var med andra ord inte du som hade problem med 760. Men Packning mellan motor och växellåda? Men jag kan faktiskt inte få mig till att tycka en bil som på 34.000 mil endast har bytt en bränslepump som dålig, det har inte med märkestrogenhet att göra. Dessutom är jag inte helt märkestrogen. Av mina 55 bilar har "bara" 24 varit Volvo. :D
av PTV
Om jag / han har ägt två 760 så förutsätter jag att det var mina bilar !!.Packningen mellan motor och växellåda kallas även för packbox.Är du verkligen nykter när du skriver. :D
Angrepp är ju bästa försvar, eller :?: Jodå jag är nykter. Men om du skriver "Han har ägt två (2) 760" så förutsätter jag att du menar någon annan. Om du skrivit "Jag har ägt två (2) 760", så hade jag förstått att det var du. :???:
PTV skrev: Har ju alltid gillat dessa svepande linjer längs karossen på S80 så varför inte när det var en Volvo.Efter att ha bytt krängningsstag runtom och fixat bort lite fukt bakom strålkastarglasen samt fått rätsida på lite trilskande fönsterhissar fram som hängt sig mellan varven så blev det ju riktigt bra.
Är det bi-xenon och hur fick du bort fukten?

Hur långt har bilen gått när krängningsstagen byttes?

I de två S80 -04 som jag känner till väldigt bra är det absolut inte några kvalitetsproblem, tvärtom.
Hej!

Ställer samma fråga till ”PTV” som ”valln”.
Hur fick du bort fukten på strålkastarna? Är ett problem.
Bilia har bytt packningarna felet kvar. Höger stålkastare ny Bi- xenon, bytt på Bilia år 2012. Var okej ca ett år och ny fukt har återkommit. Bilia har inget svar på problemet.
Har du en lösning, vore det toppen.

Lennart
av LaRy
Först, har ägt min S80 /2005 i 9 år och bilen har rullat helt utan riktiga fel. Har aldrig haft maken till felfri bil. Vanliga 2,4 liter motorn och 5 växlad låda. Bromskivor och belägg räknar jag som underhåll. Har även bytt larmsiren. Annars, inga fel.

Hur blir du av med fukt bakom strålkastarglas! Jag har vanliga lampor, ej Xenon. Jag borrade ett 3 mm hål i plastlocket som öppnas för att byta lampa. Vips, problemet är minimerat. Visst kan jag få fukt, men när det inträffar är det så lite att det försvinner nästa gång jag kör bilen. Vatten kommer in i lyktan för att varm luft expanderar, och när den svalnar suger den in vatten någonstans. Genom att borra ett litet hål andas lyktan på ett torrt ställe.
VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]

Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]

Har du provtryckt motorn?