Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Varför har v60 så dåligt andrahandsvärde? Sämre än både v70 & s80
simonhalmstad skrev:Varför har v60 så dåligt andrahandsvärde? Sämre än både v70 & s80
Off topic ... :roll: . Vad har detta med tråden att göra? Sen är det väl alltid en fråga om tillgång och efterfrågan? Fast jag har svårt att tro att den har sämre andrahandsvärde än S80. Volvos sedaner brukar inte hålla värdet som kombibilarna.

Däremot kanske sämre än V70, men den är ju en svensk institution 8)
simonhalmstad skrev:Varför har v60 så dåligt andrahandsvärde? Sämre än både v70 & s80
Min v60D4AWD -13 fick jag bra betalt för på Volvo, ingen på firman var missnöjd över det budet, och den såldes samma dag den kom ut i hallen. Kanske efterfrågan/utbud det handlade om. Den enda smolken i glädjebägaren var kanske att BMW hade gett 20000 ytterligare av någon anledning.
OT men ok, det här är ju ett forum så man får väl tjafsa lite:) Förvånansvärt nog kostar en beggad S60 och V60 ungefär lika mycket. Håller med om att V60 har oväntat lågt andrahandsvärde med tanke på att konkurrenter som A4 Avant ligger jättehögt, sedan klart mer svårsåld.

Det här med skinnet: Problemet med Volvo är att std-skinn inte är så skönt (men billigt) fast håller bra. Ocean Race har också ett finare skinn men alla jag sett blir veckade och ser nedsuttna ut efter 6-12 000 mil (det intervall jag kounnat följa. Kolla kvd t ex eller blocket, normalskinn och många mil är oftast jättefina. R-Design och Ocean Race sämre...

I övrigt håller jag med om att femcyl har mer karaktär än VEA och att automaten funkar, men bra är den inte.

PH
Tycker att komforten är sämre än i V70 som jag hade tidigare. Sportsätet, OR, är hård och trycker. Har inte ännu hittat bekväm inställning på den. Ratten går inte att ställa tillräckligt ner för att köra bekvämt. Solskyddet är för lågt, har solen den här årstiden i ögonen på arbetsresan. Plastkapsyler på fälgbultarna, billigt och obehändigt. Har inte ännu tittat vad som döljer sig under dem. Adadtiva farthållaren kör för nära framförvarande. Borde ha köpt XC70 men var trött på modellen och den har fula takräcken som försvårar biltvätt och gumman tyckte att XC60 var snyggare.
S80-04 skrev:Tycker att komforten är sämre än i V70 som jag hade tidigare. Sportsätet, OR, är hård och trycker. Har inte ännu hittat bekväm inställning på den. Ratten går inte att ställa tillräckligt ner för att köra bekvämt. Solskyddet är för lågt, har solen den här årstiden i ögonen på arbetsresan. Plastkapsyler på fälgbultarna, billigt och obehändigt. Har inte ännu tittat vad som döljer sig under dem. Adadtiva farthållaren kör för nära framförvarande. Borde ha köpt XC70 men var trött på modellen och den har fula takräcken som försvårar biltvätt och gumman tyckte att XC60 var snyggare.
Tycker du att det blir för nära även med längsta avståndet inställt?
S80-04 skrev:Tycker att komforten är sämre än i V70 som jag hade tidigare. Sportsätet, OR, är hård och trycker. Har inte ännu hittat bekväm inställning på den. Ratten går inte att ställa tillräckligt ner för att köra bekvämt. Solskyddet är för lågt, har solen den här årstiden i ögonen på arbetsresan. Plastkapsyler på fälgbultarna, billigt och obehändigt. Har inte ännu tittat vad som döljer sig under dem. Adadtiva farthållaren kör för nära framförvarande. Borde ha köpt XC70 men var trött på modellen och den har fula takräcken som försvårar biltvätt och gumman tyckte att XC60 var snyggare.
Den adaptiva farthållaren kan du ställa i fem lägen, tycker du att läge fem är för nära så har du nog inte mycket annat för dig än att ligga o bromsa på motorvägen för att hålla 1km avstånd till bilen framför.

Komforten i en xc60 kan jag bara säga att är det sportchassi på den så gillar jag den inte heller. Sportsätet är 100 gånger bättre än vanliga sätena om man inte är för fet ( jag är 185 cm och väger 130 kg. Och det är inte muskler) och jag sitter perfekt, Alltid suttit bra i volvos sportstolar. Men stolar är väldigt inviduellt. Ratten går inte att ställa ner tillräckligt för att köra bekvämt, ska du ha den i benen, När jag har stolen längst upp så kan jag få ratten mellan mina ben på polarns xc60. Sitter jag längst ner så är den fortfarande för låg. och om sätet trycker, ställ om svankstödet.

eller köp inte en bil som du inte gillar bara.
Användarvisningsbild
av EjS
Primus skrev: Det mesta här i livet är ju subjektivt, men hur du kan uppleva "Femman" och automaten som utmärkt är ett mysterium för mig. Det finns ett uppenbart problem i reaktionen från motor och låda. De förstärker varandras svagheter. Motorn behöver lite tid för att bygga upp moment och lådan behöver lite tid för att växla ned. Detta sammantaget gör att fördröjningen vid ett lite större eller mycket större gaspådrag är påtagligt. Riktigt irriterande skulle jag vilja säga. Jag kan möjligen tycka att den nuvarande kombinationen är bråkdelen bättre än hur det var 2008 när jag tog ut min första D5/aut. Jag har för lite körning i D4(VEA)/aut för att uttala mig säkert, men jag tycker att den har en något snabbare reaktionstid.
Jag har en 2009 d5 aut och en 2011 d5 aut. Båda motor och växellåda är som natt och dag. Det går inte ens att jämnföra. Automaten i 2011 är mycket mycket snabbare. Motorn likaså.

Har kört 15000 mil i båda.
Rudolfs skrev:
Den adaptiva farthållaren kan du ställa i fem lägen, tycker du att läge fem är för nära så har du nog inte mycket annat för dig än att ligga o bromsa på motorvägen för att hålla 1km avstånd till bilen framför.

Komforten i en xc60 kan jag bara säga att är det sportchassi på den så gillar jag den inte heller. Sportsätet är 100 gånger bättre än vanliga sätena om man inte är för fet ( jag är 185 cm och väger 130 kg. Och det är inte muskler) och jag sitter perfekt, Alltid suttit bra i volvos sportstolar. Men stolar är väldigt inviduellt. Ratten går inte att ställa ner tillräckligt för att köra bekvämt, ska du ha den i benen, När jag har stolen längst upp så kan jag få ratten mellan mina ben på polarns xc60. Sitter jag längst ner så är den fortfarande för låg. och om sätet trycker, ställ om svankstödet.

eller köp inte en bil som du inte gillar bara.
Alltså det längsta avståndet är inte 1 km utan 3 sekunder dvs 100 m i 120km/h hastighet. Alldeles för lite i vinterförhållanden och även annars. Jag har haft körkort i över 40 år och miljontals kilometer i ur och skur dag/nattetid bakom så jag vet vad jag talar om! Finska trafiksäkerhetsverket rekommenderar 4 sekunders säkerhetsavstånd i landsvägshastighet. Om säten så åtminstone efter 50 mil i den nya bilen saknar jag V70:ns standardsäten. Hade inte möjlighet att provköra och antog att sätena skulle vara bra och ingår i Ocean Race modellen. Sen var det ju fråga om ekonomi, fick ungefär det jag ville ha till ett billigare pris. Om jag ställer sätet högre upp trycker den på låren. Hoppas det blir bättre när/om sätet formar sig. Har förstått att lädret töjer. Övrigt gillar jag bilen. Den är tyst och känns gedigen. Nu kan man även ställa in bränslevärmaren under körning, förbättring till den förra. Har dock VOC som tycks lite strula.
EjS skrev:
Primus skrev: Det mesta här i livet är ju subjektivt, men hur du kan uppleva "Femman" och automaten som utmärkt är ett mysterium för mig. Det finns ett uppenbart problem i reaktionen från motor och låda. De förstärker varandras svagheter. Motorn behöver lite tid för att bygga upp moment och lådan behöver lite tid för att växla ned. Detta sammantaget gör att fördröjningen vid ett lite större eller mycket större gaspådrag är påtagligt. Riktigt irriterande skulle jag vilja säga. Jag kan möjligen tycka att den nuvarande kombinationen är bråkdelen bättre än hur det var 2008 när jag tog ut min första D5/aut. Jag har för lite körning i D4(VEA)/aut för att uttala mig säkert, men jag tycker att den har en något snabbare reaktionstid.
Jag har en 2009 d5 aut och en 2011 d5 aut. Båda motor och växellåda är som natt och dag. Det går inte ens att jämnföra. Automaten i 2011 är mycket mycket snabbare. Motorn likaså.

Har kört 15000 mil i båda.
Intressant. Jag upplever det inte alls så. Men å andra sidan har ju du bättre möjligheter att jämföra. Jag har en D6 och tycker moror(D5) och låda påminner väldigt mycket i detta sammanhang om den D5/aut -08 jag hade. HAf även provkört vanliga D5 med aut och tyckte även då att det var väldigt lika som -08. Tog du inte i lite när du skriver mycket mycket snabbare..? :lol:

98oktan

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]

Mätte upp tempgivarna, bilen stått ute […]