- tor 05 feb 2015, 20:48
EjS skrev:Primus skrev:
Det mesta här i livet är ju subjektivt, men hur du kan uppleva "Femman" och automaten som utmärkt är ett mysterium för mig. Det finns ett uppenbart problem i reaktionen från motor och låda. De förstärker varandras svagheter. Motorn behöver lite tid för att bygga upp moment och lådan behöver lite tid för att växla ned. Detta sammantaget gör att fördröjningen vid ett lite större eller mycket större gaspådrag är påtagligt. Riktigt irriterande skulle jag vilja säga. Jag kan möjligen tycka att den nuvarande kombinationen är bråkdelen bättre än hur det var 2008 när jag tog ut min första D5/aut. Jag har för lite körning i D4(VEA)/aut för att uttala mig säkert, men jag tycker att den har en något snabbare reaktionstid.
Jag har en 2009 d5 aut och en 2011 d5 aut. Båda motor och växellåda är som natt och dag. Det går inte ens att jämnföra. Automaten i 2011 är mycket mycket snabbare. Motorn likaså.
Har kört 15000 mil i båda.
Intressant. Jag upplever det inte alls så. Men å andra sidan har ju du bättre möjligheter att jämföra. Jag har en D6 och tycker moror(D5) och låda påminner väldigt mycket i detta sammanhang om den D5/aut -08 jag hade. HAf även provkört vanliga D5 med aut och tyckte även då att det var väldigt lika som -08. Tog du inte i lite när du skriver mycket mycket snabbare..? :lol:
Nuvarande bilar: SAAB 9-3 Aero Cab. XC60 B5 AWD(Bensin). Tidigare bilar:
Volvo PV, Opel Kadett Rally, Fiast 128 Special, Opel Ascona A, Ascona B(2st), Ford Tanus(2st), SAAB 9000 2,3T, Volvo S40 2,0T, BMW 320i, BMW 330iA(2st), Volvo XC70 II, Passat B7 EcoFuel DSG, Volvo V60 D4, Volvo V60 D6, Passat GTE,