Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Black855power
Som rubriken lyder så är det då dags för kamremsbyte, första gången för mig att prova på detta jobbet på en twin.cam motor, tänkte höra mig för här eftersom jag har fått sagt till mig att skaffa en momentnyckel vilket jag då inte har lyckas med än. Det är ju då vattenpumpen som ska momentdras, så tänkte fråga här om det är någon här som har bytt vattenpumpen utan moment nyckeln? hur ska den dras? en del säger att man ska dra bultarn som man gör när man byter däck typ, om ni fattar hur jag menar. tacksam för svar och all hjälp jag kan får här, imorgon är det då dags isf byta kamremmen
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Har ingen aning jag har då aldrig bytt vattenpumpen i samband med kamremsbyte än. Dom jag bytte kamremen på hade motorn gått så lite som 6000 mil och en annan motor hade gått 3000 mil.
Senast redigerad av 1 DayDreamer, redigerad totalt 0 gånger.
DayDreamer skrev:Ja det ska ju dras så det sitter fast tror inte att skruvarna till vattenpumpen ska dras så hårt.
Nej dom ska dras till 45 nm, så det är ju inte så hårt, vet inte hur biltemas momentnyckel funkar för 60 spänn, den är ju med grad skiva, någon som testat den? plus någon som tycker ja ska byta dämparen med till spännaren? bilen har rullat 37000 km
av rid54
Som hjulmuttrar? Låter farligt. Troligen är det värt att lägga ut ett par hundra, eller vad det nu kan handla om, på bra verktyg när man ändå gör en viktig insats för motorn. Och dra enligt specifikationen.... Det är väl aluminiumblock... dumt att chansa med att dra på känn.
rid54 skrev:Som hjulmuttrar? Låter farligt. Troligen är det värt att lägga ut ett par hundra, eller vad det nu kan handla om, på bra verktyg när man ändå gör en viktig insats för motorn. Och dra enligt specifikationen.... Det är väl aluminiumblock... dumt att chansa med att dra på känn.

Ja jag mena diagonalt alltså. dom ska ju ras med 45 nm som jag skrev i tidigare inlägg
Okej, nu har jag kollat efter en momentnyckel, hittade ett på Clas Ohlson för 329 kronor med klick funktion, arbetsområden 25-210 Nm, borde väl fungera tycker jag??? någon som testat eller?
av *pettson*
Om jag ska gå på min direkta känsla..
Lämna in bilen för byte av både rem och pump. Att inte ha kontroll på metod, eller moment är ett bra recept på att få ett dyrt problem. Att uppenbarligen inte ens äga en verkstadshandbok är också en anledning.
Att lita på allt som sägs på internet är inte riktigt bra. Särskilt inte om man inte orkar kontrollera saker och ting själv.

Vi börjar med att..
1: Momentnyckel till vattenpumpen... Fine, den ska dras med ett angivet moment. Men har TS ens tittat på utrymmet mellan kåpa och balk? Förmodligen aldrig någonsin. Har TS ens lyft på huven? Det är inte att *bara slå till* på en momentnyckel. Får den rum? Dom flesta momentnycklar är för höga ihop med hylsa. En passande kombination däremot är ju alltid bra.

2: 45nm! till M6/M7? För att veta vad som är rimligt så vet man vilken dimension som sitter där och VET genom att ha gått i skolan, eller tittar i en tabell, eller.. ännu bättre använder handboken som ändå finns till bilen och provar dom moment som står där. 20Nm är det moment som ska användas enligt dom böcker jag har, även via VIDA..
INTE några 45nm..

3: Tolk kit antar jag är införskaffat/ inlånat för att minimera risken att kamremmen hamnar fel och för att maximera möjligheterna till att kammarna hamnar rätt, även om dom aldrig stått helt rätt från dom förra bytena, kammarna kan behöva justeras. Särskilt viktigt med säkerheten eftersom TS inte gjort det här jobbet förut.
*pettson* skrev:Om jag ska gå på min direkta känsla..
Lämna in bilen för byte av både rem och pump. Att inte ha kontroll på metod, eller moment är ett bra recept på att få ett dyrt problem. Att uppenbarligen inte ens äga en verkstadshandbok är också en anledning.
Att lita på allt som sägs på internet är inte riktigt bra. Särskilt inte om man inte orkar kontrollera saker och ting själv.

Vi börjar med att..
1: Momentnyckel till vattenpumpen... Fine, den ska dras med ett angivet moment. Men har TS ens tittat på utrymmet mellan kåpa och balk? Förmodligen aldrig någonsin. Har TS ens lyft på huven? Det är inte att *bara slå till* på en momentnyckel. Får den rum? Dom flesta momentnycklar är för höga ihop med hylsa. En passande kombination däremot är ju alltid bra.

2: 45nm! till M6/M7? För att veta vad som är rimligt så vet man vilken dimension som sitter där och VET genom att ha gått i skolan, eller tittar i en tabell, eller.. ännu bättre använder handboken som ändå finns till bilen och provar dom moment som står där. 20Nm är det moment som ska användas enligt dom böcker jag har, även via VIDA..
INTE några 45nm..

3: Tolk kit antar jag är införskaffat/ inlånat för att minimera risken att kamremmen hamnar fel och för att maximera möjligheterna till att kammarna hamnar rätt, även om dom aldrig stått helt rätt från dom förra bytena, kammarna kan behöva justeras. Särskilt viktigt med säkerheten eftersom TS inte gjort det här jobbet förut.
Tur att du skrev och förvarnade mig, man ska tydligen inte lyssna på vissa, jag fick bara höra utav en på ett annat forum att dom skulle dras till det momentet, men nu efter läst Haynes så hade du rätt Petsson, jo allt är införskaffat bara moment nyckeln som fattas, men som jag nu förstår så går det inte med den momentnyckeln från Clas Ohlson, då den är från 25-210 Nm

Har inte jobbat med styrvinkelsensorn men den m&ar[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]

Råd vid motortvätt

tvätta på bara.