- sön 01 feb 2015, 09:23
Om jag ska gå på min direkta känsla..
Lämna in bilen för byte av både rem och pump. Att inte ha kontroll på metod, eller moment är ett bra recept på att få ett dyrt problem. Att uppenbarligen inte ens äga en verkstadshandbok är också en anledning.
Att lita på allt som sägs på internet är inte riktigt bra. Särskilt inte om man inte orkar kontrollera saker och ting själv.
Vi börjar med att..
1: Momentnyckel till vattenpumpen... Fine, den ska dras med ett angivet moment. Men har TS ens tittat på utrymmet mellan kåpa och balk? Förmodligen aldrig någonsin. Har TS ens lyft på huven? Det är inte att *bara slå till* på en momentnyckel. Får den rum? Dom flesta momentnycklar är för höga ihop med hylsa. En passande kombination däremot är ju alltid bra.
2: 45nm! till M6/M7? För att veta vad som är rimligt så vet man vilken dimension som sitter där och VET genom att ha gått i skolan, eller tittar i en tabell, eller.. ännu bättre använder handboken som ändå finns till bilen och provar dom moment som står där. 20Nm är det moment som ska användas enligt dom böcker jag har, även via VIDA..
INTE några 45nm..
3: Tolk kit antar jag är införskaffat/ inlånat för att minimera risken att kamremmen hamnar fel och för att maximera möjligheterna till att kammarna hamnar rätt, även om dom aldrig stått helt rätt från dom förra bytena, kammarna kan behöva justeras. Särskilt viktigt med säkerheten eftersom TS inte gjort det här jobbet förut.