- mån 24 nov 2014, 21:05
#921434
Håller med, det ger inte hela sanningen men det ger ju mer fingervisning än inget alls.
Moderator: Moderatorer
MångaVOLVO skrev:Håller helt med. Har kört D5 Black R man ett år o kan bara säga att D4an är mkt trevligare, framförallt eftersom vägbalansen är mkt bättre. Men även motorn är bättre, mkt snabbare momentuppbyggnad ger klart kvickare känsla.Lövet skrev:Mackanktm skrev:men för att vara en diesel så tror (vet) jag att det finns betydligt snålare alternativSå jäkla mycket snålare är de inte numera. Senaste numret av AutoMotorSport testar A4, C-klass och BMW 3-serie, dvs bilar med de modernaste motorerna på marknaden. De ligger i alla fall runt 0.65 i riktig testförbrukning. Då är det mindre motorer med manuella växellådor vi pratar om.
I förhållande till sin effekt och vridmoment vill jag påstå att D5an är utmärkt. Just därför är det så vansinnigt att Volvo
1) Bara erbjöd den med ett fornminne till automatlåda som höjer förbrukningen 25-30%
2) Ersätter den med en fyrcylindrig trist produkt (nya VEA motorn) som bara är snål i teorin. :evil:
Du Lövet D4an på 191 hk (Teknikens Värld labb) är inte alls trist. Vet inte var du får det ifrån. Det är tack vare den jag bestämde mig för V60an. Kraften kommer från tomgång direkt och den varvar glatt till 5000 varv, vanliga dieslar ger upp vid 4000v. Snål är den och tyst. Mer körglädje än en BMW.
simonhalmstad skrev:Då kör du rätt aktivt va? :) i teknikens värld test var V70 T5 vea snålare i verkligheten än 528i, V70in hade en uppmätt förbrukning på 0,83l per mil med halvtung högerfot. :)Det kan också bero på korta körsträckor. Då blir det stor andel körning med kall motor. Kanske har TV längre sträckor i sina test. Men faktum är att alla nya bilar är relativt törstiga jämfört med tex en gammal S80 2.4. Det går att köra snålt men i praktiken är de lika törstiga. Misstänker att nya tuffa avgaskrav ökar förbrukningen. Kör själv S60 T5 o den drar lätt 0.9. Men vilken underbar motor det är.
Har sedan flera år haft keramiska bromsbel&a[…]