Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#924313
Jag tänkte bidra till konsumentupplysningen angående min nuvarande bils bränsleförbrukning men också ett antal tidigare bilar där jag noga följt upp förbrukningen, alltid verklig förbrukning vid pump.
Generellt så var det inga problem att köra på eller under angiven blandad förbrukning på bilarna innan årsmodell -09.
Efter det verkar Volvo ha börjat ägna sig åt cycle beating och angivna förbrukningssiffror är omöjliga att uppnå.
Min körning består ungefär av 60% motorväg, 20% landsväg/stadsmotorväg och 20% stadstrafik.
Jag har kört totalt 67600 mil med de åtta bilarna, dock har körsättet varierat över tid, med de tre D5:orna körde jag ofta fort på motorvägen och drog på den tiden även hästsläp några hundra mil om året.
Nuvarande körsätt är mer utpräglat ekonomiskt (sedan -09) och jag försöker ofta snålköra, därför är det förvånande att det skiljer så lite i bränsleförbrukning. Jag använder även dieselvärmaren flitigt på vintern.

Nuvarande bil:
V60 D4 Dynamic edition -13, 163hk, 8300mil, bränsleförbrukning 0,59l/mil

Tidigare bilar:
V50 D2 Drive -11, 115hk, 8100mil, 0,55l/mil
V50 1,6D Drive -09, 109hk, 8700mil, 0,58l/mil (ej start/stopp)
V70 2,4D -07, 163hk, 10800mil, 0,66l/mil
S60 D5 -06, 185hk, 5800mil, 0,64l/mil
S60 D5 -04, 163hk, 11100mil, 0,63l/mil
S60 D5 -03, 163hk, 6000mil, 0,61l/mil
V40 1,9D -01, 115hk 8800mil, 0,58l/mil
#943458
V60 My14 Vea D4 Automatiskt.
060 till 065 per mil. Ingen utstuderad snålkörning och inga tyngre tryck på fartpedalen Heller. 1000 mil just passerat. Volvohandlaren påstår bilarna drar mindre efter 1500 mil.Tror inte riktigt på det. Mycket nöjd med VOLVO n . Den är sportigare än en BMW 535.Skönare stolar också. Motorn 193 hk (Tekniken s Värld)
Går tyst smidigt vridmoment starkt.Saknar inte 306 hk 400 km sexan i BMW.
#943468
Andra tankningen gjord med T5:an och siffrorna säger följande;
0,78 på färddatorn, 0,86 vid pumpen.
En stor del av körningen är i stad, några landsvägsturer både på motorväg och landsväg, typ 30 av 70 mil.
Ny bil blir lite mer gasa och test av olika saker som sportläget, manuell växling, "visa" hur vass acceleration den har osv...
Vinterdäck 16"
Helt enligt förväntan och jag vet att både jag och bilen kan bättre 8)
#943482
Inte så mkt underlag än.. Men första två tankarna körde jag på BF95 och hamnade på 8.6 respektive 8.7. Nu efter en tank E85 hamnade det på 10.9 (färddatorn stod på 11.3!)
25-26% mer med etanol, men då det är bra mkt billigare blir det billigare per km med E85.
Får se hur det blir kommande tank med E85. :)
#944047
Någon som har provat om eco läget gör någon nytta? Har funderat på att testa själv men vill ju ha lite fart i maskinen..
#944077
MångaVOLVO skrev:
Lövet skrev:
Mackanktm skrev:men för att vara en diesel så tror (vet) jag att det finns betydligt snålare alternativ
Så jäkla mycket snålare är de inte numera. Senaste numret av AutoMotorSport testar A4, C-klass och BMW 3-serie, dvs bilar med de modernaste motorerna på marknaden. De ligger i alla fall runt 0.65 i riktig testförbrukning. Då är det mindre motorer med manuella växellådor vi pratar om.

I förhållande till sin effekt och vridmoment vill jag påstå att D5an är utmärkt. Just därför är det så vansinnigt att Volvo
1) Bara erbjöd den med ett fornminne till automatlåda som höjer förbrukningen 25-30%
2) Ersätter den med en fyrcylindrig trist produkt (nya VEA motorn) som bara är snål i teorin. :evil:

Du Lövet D4an på 191 hk (Teknikens Värld labb) är inte alls trist. Vet inte var du får det ifrån. Det är tack vare den jag bestämde mig för V60an. Kraften kommer från tomgång direkt och den varvar glatt till 5000 varv, vanliga dieslar ger upp vid 4000v. Snål är den och tyst. Mer körglädje än en BMW.
Håller helt med. Har kört D5 Black R man ett år o kan bara säga att D4an är mkt trevligare, framförallt eftersom vägbalansen är mkt bättre. Men även motorn är bättre, mkt snabbare momentuppbyggnad ger klart kvickare känsla.
#944081
simonhalmstad skrev:Då kör du rätt aktivt va? :) i teknikens värld test var V70 T5 vea snålare i verkligheten än 528i, V70in hade en uppmätt förbrukning på 0,83l per mil med halvtung högerfot. :)
Det kan också bero på korta körsträckor. Då blir det stor andel körning med kall motor. Kanske har TV längre sträckor i sina test. Men faktum är att alla nya bilar är relativt törstiga jämfört med tex en gammal S80 2.4. Det går att köra snålt men i praktiken är de lika törstiga. Misstänker att nya tuffa avgaskrav ökar förbrukningen. Kör själv S60 T5 o den drar lätt 0.9. Men vilken underbar motor det är.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Fukt i ena strålkastaren

Sök på "fukt strålkastare&qu[…]

Hög framvagn biltema

Ska jag vara ärlig så bytte jag dä[…]

På mitt jobb har vi ett tiotal Mercedes Sp[…]

Att bilen har gått 14200 mil förmodat […]