sprayblob skrev:...jag var en SAAB-ägare en gång i världen.... hade en SAAB flera-tusen CS 2.3 LTT som jag upptäckte att det var sprucket grenrör på...*byta ut*
Tänkte direkt at detta gör jag ju själv....*piece of kaka*
Började demontera skiten en vårdag och upptäckte snabbt att det var flertal i grenrörsbultar som var lösa....samt att en var borta...dvs avdragen.
Jahja'...enkelt tänkte jag...men tji fick jag.....det var rätt jobbigt..alutopp och borra i en stenhård bultskalle..nää....inge skoj.
Kollade upp med lokala SAAB-verkstaden och bad om en prisbild på vad det skulle gå på för att få ut en avbruten grenrörsbult från en alutopp...
Svaret?
"Jah'...det går nog lös på 10-10.500:- ink material och jobb." sa verkstadsgubben...
VAA?...Jag skall ju inte byta topp precis!!!! vafan..
Nä..jag gjorde jobbet själv med en egenhändigt tillverkad borrjigg och fick ut skiten till slut utan problem...well...var lite svettig trots allt efter borrningen som tog 1½ timme...
Kostade mig 500:- totalt....nya muttrar + bultar o brickor samt en utdragare fr. Rigid *supernajs sak*...
Så...i mitt fall tyckte jag allt att bultarna var "billiga".... även om det är hutlösa priser trots allt....
Ahh en sån där rolig sak. "Lagar du ett fel så står det dig alltid 9000 åter"
Jag håller med om att de är svindyra även på reperationer, men här handlade det ju ändå bara om att gå och hämta en bult på lagret...
Har jag berättat om att jag drog en bult till ventilkåpan rund för några veckor sedan när jag skulle efterdra toppen? I alla fall, när jag äntligen fått loss denna bult så skulle jag iväg till saab och köpa en ny, kostade ~60kr+moms. I och med ovanstående bultar så hade jag tröttnat på saabs bultar och åkte istället till en järnaffär, där fick jag en bult med bättre kvalitet (8.8?) och som även klarar värmen som den utsäts för. Denna kostade mig då 3kr! Med tanke på att kåpan sitter skruvad med 16bult så kan det bli några kronors skillnad... :lol:
mvh
Anders