Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Har haft in min saab på verkstad och har idag fått räkningen.

De fyra bultar som håller fast turbon i grenröret har man bytt, endast materialkostnaden för detta är på 481.76kr +moms, dvs ~150kr/st + moms.

Jag har ju svårt att hävda mig att det här är kostnaden de fått betala från saab men dom står på sig.
Kul kul.. :lol:

/Anders
Användarvisningsbild
av T.B
Då vore följdfrågan bli vilket material det är i dessa bultar?
Pris/vikt så borde det närma sig guldpriset.
Ocker är vad det är och inget annat.
Kanske dags att inte ha två svenska märken i garaget. :wink:
av Daddan
Tänk om de debiterat dessa hutlösa priser vid köp av ny bil.
Undrar vad en Volvo/SAAB skulle kostat då? :shock:
Användarvisningsbild
av Brainy
Intressant fråga, en bekant hade tidigare en saab 9000 och lyckades komma över saabs prislista i form av ett exceldokument. Adderade han summan på samtliga delar så hamnade han omkring 40miljoner...

Sen har man väl självklart en bra klumprabatt om man köper mycket.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av eccy243
På vissa grejer är inte Volvo så billiga heller. Jag har köpt gummiupphängningarna till luftmängdmätaren på en B 230E. 3 st små gummikuddar. Ca 20 mm gänga på vardera sidan om ett gummi-element. Kostade drygt 350 spänn/styck..! :shock: Övervägde att ge fan, och svarva egna på jobbet utan gummit. Men de blev inte så...
Användarvisningsbild
av CarMan
Brainded skrev:Har haft in min saab på verkstad och har idag fått räkningen.

De fyra bultar som håller fast turbon i grenröret har man bytt, endast materialkostnaden för detta är på 481.76kr +moms, dvs ~150kr/st + moms.

Jag har ju svårt att hävda mig att det här är kostnaden de fått betala från saab men dom står på sig.
Kul kul.. :lol:

/Anders
endast martial kostnad? är du säker. Vad kosta arbetet?
Användarvisningsbild
av Brainy
Jo jag dubbelkollade med reservdelsbutiken att det var rätt pris. Hela arbetetskostnaden gick på 3500kr, och nej de bytte inte bara de bultarna.

/Anders
Användarvisningsbild
av sprayblob
...jag var en SAAB-ägare en gång i världen.... hade en SAAB flera-tusen CS 2.3 LTT som jag upptäckte att det var sprucket grenrör på...*byta ut*
Tänkte direkt at detta gör jag ju själv....*piece of kaka*

Började demontera skiten en vårdag och upptäckte snabbt att det var flertal i grenrörsbultar som var lösa....samt att en var borta...dvs avdragen.
Jahja'...enkelt tänkte jag...men tji fick jag.....det var rätt jobbigt..alutopp och borra i en stenhård bultskalle..nää....inge skoj.
Kollade upp med lokala SAAB-verkstaden och bad om en prisbild på vad det skulle gå på för att få ut en avbruten grenrörsbult från en alutopp...
Svaret?
"Jah'...det går nog lös på 10-10.500:- ink material och jobb." sa verkstadsgubben...

VAA?...Jag skall ju inte byta topp precis!!!! vafan..
Nä..jag gjorde jobbet själv med en egenhändigt tillverkad borrjigg och fick ut skiten till slut utan problem...well...var lite svettig trots allt efter borrningen som tog 1½ timme...
Kostade mig 500:- totalt....nya muttrar + bultar o brickor samt en utdragare fr. Rigid *supernajs sak*...

Så...i mitt fall tyckte jag allt att bultarna var "billiga".... även om det är hutlösa priser trots allt....
Användarvisningsbild
av Brainy
sprayblob skrev:...jag var en SAAB-ägare en gång i världen.... hade en SAAB flera-tusen CS 2.3 LTT som jag upptäckte att det var sprucket grenrör på...*byta ut*
Tänkte direkt at detta gör jag ju själv....*piece of kaka*

Började demontera skiten en vårdag och upptäckte snabbt att det var flertal i grenrörsbultar som var lösa....samt att en var borta...dvs avdragen.
Jahja'...enkelt tänkte jag...men tji fick jag.....det var rätt jobbigt..alutopp och borra i en stenhård bultskalle..nää....inge skoj.
Kollade upp med lokala SAAB-verkstaden och bad om en prisbild på vad det skulle gå på för att få ut en avbruten grenrörsbult från en alutopp...
Svaret?
"Jah'...det går nog lös på 10-10.500:- ink material och jobb." sa verkstadsgubben...

VAA?...Jag skall ju inte byta topp precis!!!! vafan..
Nä..jag gjorde jobbet själv med en egenhändigt tillverkad borrjigg och fick ut skiten till slut utan problem...well...var lite svettig trots allt efter borrningen som tog 1½ timme...
Kostade mig 500:- totalt....nya muttrar + bultar o brickor samt en utdragare fr. Rigid *supernajs sak*...

Så...i mitt fall tyckte jag allt att bultarna var "billiga".... även om det är hutlösa priser trots allt....
Ahh en sån där rolig sak. "Lagar du ett fel så står det dig alltid 9000 åter" :wink:

Jag håller med om att de är svindyra även på reperationer, men här handlade det ju ändå bara om att gå och hämta en bult på lagret...

Har jag berättat om att jag drog en bult till ventilkåpan rund för några veckor sedan när jag skulle efterdra toppen? I alla fall, när jag äntligen fått loss denna bult så skulle jag iväg till saab och köpa en ny, kostade ~60kr+moms. I och med ovanstående bultar så hade jag tröttnat på saabs bultar och åkte istället till en järnaffär, där fick jag en bult med bättre kvalitet (8.8?) och som även klarar värmen som den utsäts för. Denna kostade mig då 3kr! Med tanke på att kåpan sitter skruvad med 16bult så kan det bli några kronors skillnad... :lol:

mvh
Anders
Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]

Laddbox

Zaptec Go

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]