PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av TRavens1
Har en b20 borrad till 2,1 liter kkam weber 32-36 är det samma tändinställning som original b20??
av rid54
Troligen så funkar det att använda samma grundinställning, dvs motorn kommer att gå. Sedan är det nog ett måste att prova sig fram genom att känna hur motorn går och framför allt att vara lyhörd för spikningar. Beroende på hur din fördelare och den tillhörande vakuumklockan mår kan det vara mer eller mindre svårt att "hitta rätt".
av Rådlös
Eftersom inget av det du räknar upp är original, så finns det inga givna och fastställda värden för det. Du får pröva dig fram helt enkelt.
Användarvisningsbild
av lennarte
Beroende på fördelare, helt klart. Men när jag höll på med detta så skulle man ställa tändningen på 38° FÖD (utan vakuum slang) när vikterna är helt "utslungade". Alltså över 3000 varv. Man ser när tändläget inte "ändrar sig" längre hur man än gasar, då är grundtändläget inställt. Det brukade fungera på dom flesta trimmade B18/20. Jag hade en 2L B18 med en "standard" B20A topp med dom större ventilerna planad 5mm till c:a 10,5 i kompförhållande, Volvos D-kam och 2 st Weber 40mm DCOE. Den PV-n gick fint med denna inställning. Jag hade en B18B fördelare utan vakuumdosa.

Mvh
Lennart
av ingesjo
Det är oftast kompressionen som styr hur många graders förtändning du ska ha.
Även delvis om du kör "snålt" på bränsleblandningen
Bästa är att få upp bilen i någon form av bromsbänk och mäta in när du genererar mest hkr vid olika förgasar bestyckningar med då olika tändinställningar.
Du kan nog plocka ut en hel del hkr till...
DCDn är ganska tacksam att få till på bränslet...
Överkurs blir att få till tändkurvan över hela vartals spannet...
Kan bli lite labb övningar med olika vikter och fjädrar i fördelaren då..
Lättare med eftermarknads tändning som är mappbar..
Annars hade jag en B20 med steg 3 topp o dubbla Solex 45 på.
Den gick bra med en B18b fördelare ,,, dock med kortade fjädrar (lite styvare)
Det labbades fram med "Butt" bromsbänk = otaliga testkörningar.
På den motorn var förgasarbestyckningen den viktigaste delen..
av TRavens1
lennarte skrev:Beroende på fördelare, helt klart. Men när jag höll på med detta så skulle man ställa tändningen på 38° FÖD (utan vakuum slang) när vikterna är helt "utslungade". Alltså över 3000 varv. Man ser när tändläget inte "ändrar sig" längre hur man än gasar, då är grundtändläget inställt. Det brukade fungera på dom flesta trimmade B18/20. Jag hade en 2L B18 med en "standard" B20A topp med dom större ventilerna planad 5mm till c:a 10,5 i kompförhållande, Volvos D-kam och 2 st Weber 40mm DCOE. Den PV-n gick fint med denna inställning. Jag hade en B18B fördelare utan vakuumdosa.

Mvh
Lennart
jag ha en 123 ignition fördelare
Användarvisningsbild
av lennarte
TRavens1 skrev:jag ha en 123 ignition fördelare
Då sprack den enkla lösningen. Då borde det finnas färdiga lösningar att ladda in, det följer väl med några färdiga "kurvor" när man köper den, eller? På den tiden jag höll på, var det bara mekaniska lösningar som det gällde.

Mvh
Lennart
av Rådlös
16 olika tändkurvor, http://www.123ignition.se/produkter.php?id=13
Det finns ju även en dyrare modell som är programmerbar, men det är nog lite överkurs i en förgasarmotor?
Men tanken är väl att du ställer in den tändkurvan som motsvarar originalfördelaren. Du har ju sedan en tabell med andra tänkbara Bosch-fördelare. Kolla där om det kan vara något. Jag har inga erfarenheter, men det talas ofta om någon fördelare som är fördelaktig i trimsammanhang. Bosch-numret på den skall sluta på 085. Det är ju för övrigt lätt att ställa om så jag föreställer mig att det bara är att pröva dom olika tändkurvorna.
av 122Sport
Det är ju så många variabler att ta hänsyn till!
Hade en riktigt fin B18, balanserad och nybyggd med dubbla SU, K-kam och steg två topp.
Gick som en påse skit oavsett hur jag justerade tändningen.., ända tills att jag bytte till ett riktigt avgassystem...
Då gick det att höja tändningen REJÄLT utan spikningar, vill bara säga att det är inte så enkelt när man ändrat på flera saker.
Lycka till nu! :wink:

Så bra att det löste sig :-) Ibland f&[…]

Uppdatering: Var förbi mekonomen idag och k&[…]

Tog och undersökte lite mer idag. Rev bort ma[…]

Oljebyte i Haldex

Ni som bytt oljan i Haldexen hur gör för[…]