NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag har annat tråd igång med misstänkt skadat svänghjul. Ett av symptomen som jag misstänkt vara kopplat till det "skadade" svänghjulet har varit vibrationer i motorvägsfart. Efter att ha lärt mig att använda barnens läsplatta för att mäta vibrationer och analysera dessa använde jag i morse några mil med att mäta vibrationerna i bilen vid olika hastigheter och olika växelval för att som jag trodde kunna bevisa att vibrationerna var kopplade till svänghjulsvibrationer! MEN, där fick jag rejält fel! Det är INTE svänghjul, så mycket är säkert, men vad är det som vibrerar?

I nedan fil håller bilen 145km/h enligt GPS vilket innebär
Hjulrotation: 20.5Hz
Vevaxelrotation: 52Hz
Bild
Analys: Vibrationerna ligger framför allt "sidled" (x-led) i bilen (tänk mellan förardörr och passagerardörr), däremot knappt synbar i bilens färdriktning (y-led). Vibrationerna ligger framför allt på hjulens dubbla frekvens, vad betyder det?

Det sitter ett par helt nya dubbfria vinterdäck på bilen på helt nybalanserade fälgar. Detta är det tredje hjulparen som jag testar med. Kanske, kanske är vibrationerna till och med värre med de nya (mjuka) däcken än med tidigare prövade uppsättningar (relativt intorkade sommardäck samt dubbade vinterdäck).

Vibrationerna: Känns framför allt i rumpa/ryggslut, går ibland att förnimma även i ratten, men inget kraftigt.

Vad är gjort sedan tidigare: Har bytt stötdämpare bak, länkarmar fram, bromsskivor+belägg runt om, 4-hjulsinställning. Inget har påverkat.

Vad är det som skakar?? Någon som kan get tips på nästa felsökningssteg?
En sak till, vibrationerna börjar antydas i sådär 80-90km/h och blir sedan bara starkare och starkare ju fortare bilen kör.

Hur skulle det visa sig om till exempel det fanns smuts bakom en bromsskiva bak så att bromsskiva och hjul skulle vobbla, skulle det ge en vibration två gånger på varv? Fast då skulle det väl också pulsera i bromspedalen och det gör det inte..
Precis kollat bakre hjulen, en liten liten tendens till till att bakre vänstra bromsskiva kanske kan pulsera lite, men det var inte mycket. Hade av vänster bromsskiva bak, allt såg bra ut.

Övriga hjulen lyfte jag bara och snurrade, hjullagren OK (ingen vibration i fjädrarna), inget glapp i hjullager eller för fram: styrleder/länkled(?).

Däremot tyckte jag att det var ett "klonk"-ljud och litet spel relativt styrleden (ljudet verkade komma från inre styrled någonstans) när jag styrde vänster-fram, men inte höger. Skall leta mera där imorgon.

Nu paus och dagishämtning.
Han skrev att det började med att bromsarna byttes "i höstas", sen kom problemen tillbaka i januari, till sist byttes hjullagren i maj och allt blev bra. Men han verkade ha känt problemet mest i ratten.

Eftersom du har bytt det mesta så skulle jag tro att hjullagren är det du bör titta på. Drivaxlar?

Jag har själv haft problem med vibrationer och det orsakades av kärvande parkeringsbroms vänster bakhjul. Den låg på och gjorde att skivan blev het, samt att belägget till slut blev så överhettat att det föll isär. Fixade till oket + nya belägg, har aldrig haft några vibrationer efter det. Kör några km och kolla om någon av de bakre skivorna blir onormalt varma
Snurrade hjulen för hand igår och det fanns ingen vibration i fjädrarna, så det känns inte som hjullager tycker jag.

Sedan om det kommit smuts bakom någon av bromsskivorna, då hade jag väl känt pulseringar även vid broms?

Drivaxel är mitt nuvarande spår också, men vibrationerna är konstanta även om jag frikopplar vilket talar emot att problemet ligger i drivaxlarna. Finns det någon som helst möjlighet att drivaxeln kan ligga och slå vänster<->höger en gång per hjulvarv? Det skulle förklara att vibrationen endast finns i sidled (ser ju inget i bilens längdled fram<->tillbaka) och att den har samma frekvens som hjulens rotation? Men ser man på en drivaxel så finns det inget som kan föra över kraft i sidled verkar det så det känns också långsökt? Skulle jag känna ett sådana slag i ratten?

Skall försöka sätta framändan på pallbockar och köra med framhjulen i luften i eftermiddag så får vi som om det kan ge ytterligare ledtrådar?

#PrövarVarjeTanke, #DrarIVarjeHalmstrå
Problem med drivaxelvibrationer kan visa sig på många olika vis. Testa att köra den på pallbockarna först. Så hittade/isolerade jag mina vibrationer som kom från vänster drivaxel.
Ok, då har jag haft bilen på pallbockar och kört den lite grann. Kände mig inte helt trygg, men varvade lite i ettan och tycker jag känner vibrationerna. Fick också abs-sensorlarm, med mera.

En sak som tyckte jag var konstig. Det var nämligen bara vänster fram som drev, höger fram snurrade lite grann. Jag kunde mycket lätt stoppa höger fram med foten så att hjulet stod stilla, men vänster var det full drivning på. Skall det vara så?

Fanns också antydningar av olja på nedre delen av damaskern till inre styrled på vänster sida, däremot ingen antyden när jag sköt upp muffen lite, så det verkar inte komma från styrleden, inget glapp heller. Alla annat såg torrt ut (drivaxel mm) så jag kan inte se var oljan kommer ifrån.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14

Fjäderbenslagren kan vara slut, då blir[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]