Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av boper67
Har då en GLT av 96 årsmodell. Den ställdes av i höstas pga hål i avgassystemet plus att den gav koder om misständningar!Men den gick och gick bra också! Nu idag var det dags att ta tag i problemet med avgassystemet till att börja med. I med nytt batteri och vrider om nyckeln och fanskapet startar inte! Hur fan kan den bara ge upp när den bara stått?
Till saken är också att motorlampan lyser inte, vilket den gjorde tidigare. Det går ej heller att få ut felkoder då datorn inte får kontakt med bilen.
Vad göra? Jag blir helt enkelt galen eftersom jag inte vet var jag skall börja. Finns liksom ingen ekonomi att lämna in den heller.
Motorn är en B5254S med manuell låda och den är importerad från USA.
Topplocket byttes i våras och efter det har den dragit lite vatten. Kan misständningarna bero på det eller hål i avgassytemet eller vad?
av *pettson*
boper67 skrev:Har då en GLT av 96 årsmodell. Den ställdes av i höstas pga hål i avgassystemet plus att den gav koder om misständningar!Men den gick och gick bra också! Nu idag var det dags att ta tag i problemet med avgassystemet till att börja med. I med nytt batteri och vrider om nyckeln och fanskapet startar inte! Hur fan kan den bara ge upp när den bara stått?
Till saken är också att motorlampan lyser inte, vilket den gjorde tidigare. Det går ej heller att få ut felkoder då datorn inte får kontakt med bilen.
Vad göra? Jag blir helt enkelt galen eftersom jag inte vet var jag skall börja. Finns liksom ingen ekonomi att lämna in den heller.
Motorn är en B5254S med manuell låda och den är importerad från USA.
Topplocket byttes i våras och efter det har den dragit lite vatten. Kan misständningarna bero på det eller hål i avgassytemet eller vad?
En av sakerna du kan göra är att sansa dej. Kan du inte det så är det bättre att låta skänka den till skroten eftersom det inte kommer att bli någon ordning på den. Leta på måfå tar tid och kostar flis och.. det är inte säkert det löser problemet.
OM du kan sansa dej så kanske du också kan göra en något bättre symtom analys än du gjort?
Det finns INGEN som kan berätta för dej, eller leda dej mot felet med nedanstående beskrivning.
Som tur är säger släckt motorlampa mej något..

Det du berättat egentligen är att
*DEN GETT UPP NÄR DEN STÅTT
*MOTORLAMPAN LYSER INTE
*JAG BLIR HELT ENKELT GALEN

Vad du SKA göra är att sakta ner..
Om du är så flitig att du har en dator att testa med så vet du säkert att styrdonet måste vara igång för att svara.
OM ett styrdon som senast känt fungerade..inte svarar, ja då lär det inte vara igång rent logiskt.
MOTORLAMPAN är ju en av dom som ska lysa om styrdonet är igång.
Nu återstår att se om det är kontaktstycket i botten av tändningslåset som bråkar, eller om det är ett avlastningsrelä. Eller rentav en säkring..
Så.. börja med att vicka på nyckeln för att se om där finns glapp. Då ser du också om systemet tänder upp.
Gör det så? Åtgärda problemet.
Om inte se om alla säkringar är hela. Är dom det .. fortsätt leta på nästa rad..
Följ efter med att skruva loss locket på säkringsdosan. Du har några svarta reläer där märkta J vill jag minnas. Gör så att du byter plats på dom. Skriv ner hur dom satt så du kan byta det felaktiga ifall det nu är problemet.

Vi kan väl börja där..
av boper67
Tack! Jag har nu fått mat i magen och har sansat mig. Jag ska kontrollera samtliga punkter du beskrev under morgondagen och därefter återkomma.
Glapp i tändningslåset? Vanligt fel?
Bilen har ju rullat 36000 mil så nyckeln har ju i och för sig vridits om några gånger.
Tack så länge!
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Hade samma problem som du beskriver att motorlampan ej lyser när man vrider på tändning. För mig var det glappt i motorstyrdonet. Bilen min hade varit trimmad och det var en sockel i styrdonet som man lätt kunde byta ut chipet på som krånglade. Tog bort sockel och lödde ditt original chippet direkt på kretskortet (hade inte trimchipet) och sedan dess har bilen inte krånglat en enda gång.

Här är min tråd om det hjälper dig något :) http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=112863
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Jag tror att bilen aldrig lär starta så länge motorlampan inte lyser när tändningen är påslagen så var det på min. Men prova med startgas skadar ju inte att testa :)
av boper67
Japp då var jag tillbaka.
Startgas har jag prövat och det fungerar inte. Soppa finns i (halv tank). Nyckeln glappar inte. Säkringarna är hela. Reläerna märkta med J har jag provat att flytta om, ingen skillnad. (de sitter nu som de satt).
Jag tog loss styrenheten för att se om där var någon åverkan men nej.
Det surrar från bränslepumpen när tändningen slår till och startmotorn går då följaktligen runt men inget mer händer.
Kan det ha slagit i någon startspärr som dödar tändningen?
Jag har också kollat efter yttre åverkan men inget är brutet eller förstört och jag kan heller inte se någon åverkan från möss som gnagt på kablar.
Hur går jag nu vidare?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Nej om en startspärr har slagit till borde motorlampan lysa på tändningen samt att motorn startar till i typ två sekunder för att sedan stanna. Du kan ju kolla om du har gnista på stiften men jag tror ej att du har det för då borde motorn ha startat till på startgasen.

Du kan ju alltid göra som mig och värma motorstyrdonet med en kupéfläkt och se ifall det blir någon skillnad 8) Skulle motorlampan börja lysa när tändningen är på efter att du har värmt på boxen och bilen starta så är det säkert styrdonet som jävlas med dig.

Lycka till :-)-)

Jag provade att dra en ny jordkabel men det funger[…]

Jag har gett Volvon ledigt idag, schysst eller hur[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]