Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av benka1
sweddan skrev:En 2,0t med steg 1 drar en original T4. Nu pratar jag om fas1or. Fas2orna (01-04) går mycket bättre original än fas1.

En 2,0t med steg 1 får omkring 205hk. Laddtryck runt 0,7-0,9bar efter ny mjukvara. Jag har kört med 0,9bar på min förra 2,0t steg 1. Den gick riktigt bra.

Det är en annan utväxling i lådan på 2,0t än t4an vilket gör 2,0t lite snabbare i acc än t4an.

Du behöver inte göra något annat. Behåll original luftfilter. Det fungerar bäst. Om du vill så kan du skaffa 2,5tums avgassystem ifrån katten och bak. Kan ge lite bättre effekt, men inte mycket. Det viktigaste är att man har korrekt grundladdtryck. Annars blir bilen slö.
Kan vell inte va nån mening att varva ut till hundra på 2:an allt laddtryck är ju borta då,bättre växla till 3:an runt 75-80 då har man fullt laddtryck o det smäller till upp till 130 :D -så är det med min iallafall,tror varvtals regulatorn bryter runt 96 km/h på 2:an..
Senast redigerad av 1 benka1, redigerad totalt 0 gånger.
av Putte1
Aha! Jag får väl testa byta (om det behövs) Men det verkar onekligen som en uppgradering framöver då Industridiamant :) jag har precis börjat intressera mig ordentligt för bilar, vid 46 års ålder :D så jag skruvar och lär mig efter hand. Man måste ju försöka iaf

Tack som tusan för erat intresse alla ni som svarat!! Mycket tacksam :)
Användarvisningsbild
av sweddan
Precis Putte. Bara chippa den. Det kommer göra skillnad. Ska du ha värre så kommer det kosta en hel del. Jag har en V40 2.0t -99 med steg 4. Det motsvarar T4ans steg 3. Dock är det inte billigt. Då måste du ha en T4 turbo, 3tums downpipe samt 3tums avgassystem. Sen en "special" mjukvara som Autotech har. Det kostade på min: Ny turbo ca 6000kr, avgas inkl downpipe ca 6300kr, mjukvara (chip) 5700kr. Det ger omkring 250hk och 390-400nm. Sen får man inte glömma att 2,0t kopplingen inte pallar vridet. Jag hade en helt ny 2,0t koppling på min. Den började slira ganska direkt. Blev till att byta till t4ans lamell och tryckplatta. 8700kr arbete samt kopplingskit.

Så om du har råd så kan du göra hur mycket som helst, men jag hade nöjt mig med bara ett chip. Du kommer vara nöjd med det ett bra tag. Under tiden kan du läsa på och lära dig mera så du blir mer insatt. Om du inte byter turbo, koppling medmera själv så blir det betydligt dyrare.

Börja med chippet. Återkom efteråt ;)
Användarvisningsbild
av sweddan
IndustriDiamant skrev:
sweddan skrev:Det viktigaste är att man har korrekt grundladdtryck. Annars blir bilen slö.

Hur blir den slö om den har fel grundladdtryck?

Slö på låga varv?

Eller slö helt o hållet oavsett hastighet när man trycker på?
För lågt grundladd = för lågt laddtryck. Om du ska ha glt (grundladdtryck) på 0,45bar som t4an har, men har bara 0,2 så kommer inte bilen ladda 0,9bar utan ca 0,7bar. Dvs allmänt slö. För högt glt = för högt laddtryck. Man kan säga att man justerar laddtrycket med hjälp av tryckklockan. Sen så kan man ju har rätt glt, men ändå ha för högt eller för lågt laddtryck. Då är det oftast magnetventilen som strular. I vissa fall tryckslangar, sprucken intercooler, sprucket grenrör etc. Vissa gillar att ställa upp laddet med hjälp av tryckklockan. Visst går bilen bättre, men det oftast med motorras som följd. Utan anpassad mjukvara och avgas/downpipe så tar det stryk.
av Putte1
Jag återkommer garanterat när s40:n är chippad :) tack för hjälpen boys

För litiumbatterier gäller Arrhenius ek[…]

motorinställning

Har hittat felet det var kugghjulet till vevaxeln […]

Lambdalampan lyser

Ta du och kasta den där eftermarknads lambda[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett[…]