Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om det är så som Paglar indikerar.......

"Angående växellådan så tycker jag att de var likvärdiga mellan bilarna och båda kändes bra i växlingarna"

....och att det verkligen var en D4 VEA manuell du provkörde? då är caset closed för min del . Då blir det en D5 Black-R

Fortsätt gärna ge mig input på just den manuella växellådan i D5 vs VEA D4. Tackar.
Enduroåkaren motortidningarna jämför ju knappast D4 mot D5 utan D4 5-cyl mot D4 VEA, då är såklart VEA bättre. Men nu var ej frågan D5 VEA mot D5 5-cyl utan man tappar även 50 hästar här, vilket självklart inte kan vägas upp av lite tystare och snålare motor.
Jag gjorde (nästan) det bytet i våras. Från V60 D5 Polestar manuell MY12 till XC60 D4 VEA automat MY14. Jag skulle säga att vilken du ska välja beror på din personlighet. V60:n kan man beskriva som en vältränad 30-åring, XC60:n som en bekväm 50-åring som börjat lägga på sig några kilo för mycket. V60:n är definitivt roligare att köra, men XC60:n bekvämare och mer praktisk. Samma sak med motorerna; D5:an har karaktär, D4:an är förnuftig. Passion mot förnuft kan man säga.

Angående den manuella lådan så tyckte jag den var riktigt bra i v60:n. Vet inte om det är samma låda i XC60:n nu ett par år senare.

P.S. Min nästa bil blir femcylindrig om det finns kvar MY16.
D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]

Mätte upp tempgivarna, bilen stått ute […]

Vilken mjukvara har ni?

Ja men ca 3 veckor efter release datumet (2 juni)

Fick en leverans med lite smaskens, det blir att t[…]