Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om det är så som Paglar indikerar.......

"Angående växellådan så tycker jag att de var likvärdiga mellan bilarna och båda kändes bra i växlingarna"

....och att det verkligen var en D4 VEA manuell du provkörde? då är caset closed för min del . Då blir det en D5 Black-R

Fortsätt gärna ge mig input på just den manuella växellådan i D5 vs VEA D4. Tackar.
Enduroåkaren motortidningarna jämför ju knappast D4 mot D5 utan D4 5-cyl mot D4 VEA, då är såklart VEA bättre. Men nu var ej frågan D5 VEA mot D5 5-cyl utan man tappar även 50 hästar här, vilket självklart inte kan vägas upp av lite tystare och snålare motor.
Jag gjorde (nästan) det bytet i våras. Från V60 D5 Polestar manuell MY12 till XC60 D4 VEA automat MY14. Jag skulle säga att vilken du ska välja beror på din personlighet. V60:n kan man beskriva som en vältränad 30-åring, XC60:n som en bekväm 50-åring som börjat lägga på sig några kilo för mycket. V60:n är definitivt roligare att köra, men XC60:n bekvämare och mer praktisk. Samma sak med motorerna; D5:an har karaktär, D4:an är förnuftig. Passion mot förnuft kan man säga.

Angående den manuella lådan så tyckte jag den var riktigt bra i v60:n. Vet inte om det är samma låda i XC60:n nu ett par år senare.

P.S. Min nästa bil blir femcylindrig om det finns kvar MY16.

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]