Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

MartinS skrev:
Linqid skrev: Premium Sound är i dagsläget ren skit sett till vad du betalar men det ska nog mycket till för att samma misstag ska göras om med nya B&W-systemet.
PS är ju inte speciellt dyrt i dagsläget, om man jämför med vad "top-of-the-line" systemen kostar hos konkurenterna. Däremot är ju de senaste systemen inge vidare, så mycket pengar för en tveksam produkt är det absolut. Det vore kul om man med XC90 hittade tillbaka till där DynAudio PS var en gång i tiden.

/Martin
10k tycker inte jag är särskilt billigt med tanke på vad du får, jag har i princip inte läst om någon som är nöjd med systemet. Audi har jag inte koll på så väl och jag är ingen expert vad gäller ljud, men tar vi BMW som exempel tycker jag deras H/K-anläggning spelar riktigt bra. Den ligger på 10-13k ungefär beroende på modell.

Instämmer i att det vore kul om man kunde nå tillbaka till forna glansdagar. Jag vet inte om det är minnet som sviker över åren eller inte, men jag vill minnas att ljudet i den V70N Addition (snik!) jag hade var minst lika bra som HP i nuvarande.
Strebern skrev:
Momentum skrev:
Strebern skrev:Det jag kan kommentera är stereon och automaten.

Har T6 VEA med den nya 8-stegade automaten, och den fungerar mycket, mycket bättre än den 7-växlade (tror det var 7) DSG-lådan från Audi jag hade i en fabriksny skoda superb för några år sedan.
I drive-läget växlar den väldigt mjukt och fint, i stort sett helt omärkt så länge man inte gasar för hårt, i sportläge hugger den lite men det ska den ju göra. Dvs den fungerar hur bra som helst för en dubbelkopplingslåda, man undrar nästan om det inte sitter en liten momentomvandlare á la porsche på den.
Det är väl denna automat som sitter i VEA-motorerna: http://www.aisin-aw.co.jp/en/products/d ... /at02.html

Vad gäller stereon så är den ett skämt. Håller med dig till 100%.
Det är en "vanlig" automatlåda, inte som en DSG låda, så det sitter en momentomvandlare där i vanlig ordning

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 53#p775966
Grundkonstruktionen är en dubbelkopplingslåda, sen verkar den vara tillsnyggad med någon form av momentomvandlare för att växla mjukare, dvs det är inte en traditionell automat som äter upp all effekt/höjer bränsleförbrukningen. Jag skulle kalla det en utvecklad DSG-låda om man ska prata VAG-språk.

Det står "Dual-clutch configuration" på Aisins hemsida, dock ingenting om en eventuell momentomvandlare.
Det också "Compact design due to a two-stage clutch design", alltså efter varann
http://www.aisin-aw.co.jp/en/products/d ... index.html

Bild
crumpets skrev:Jag förstod nog inte vad du menade riktigt momentum, höll du med eller bekräftade det jag sa...? :) Bilden visar tydligt en konventionell låda oavsett om man lyckats klämma in nån extra koppling.
Jag delar din åsikt, jag missade nog ditt inlägg tidigare
Vanlig, bra automatlåda, med converter, jättebra då man ska dra igång något tung eller "smyga"
Min MY15 XC60 D5 Black-R har rullat över 2500 mil på 7 månader och har 0 verkstadsbesök. Dessutom väldigt nöjd med automatlådan! :-)-)

Det jag kan hålla med om delvis är att det vid något tillfälle skramlat från ena dörrsidan, men det verkar vara lite beroende på hur kallt det är ute.
Momentum skrev:
crumpets skrev:Jag förstod nog inte vad du menade riktigt momentum, höll du med eller bekräftade det jag sa...? :) Bilden visar tydligt en konventionell låda oavsett om man lyckats klämma in nån extra koppling.
Vanlig, bra automatlåda, med converter, jättebra då man ska dra igång något tung eller "smyga"
Men förklara då för en vanlig dödlig, är den enda egentliga skillnaden mellan en så kallad DSG-låda och en traditionell automat enbart convertern? eller är det mer?
Volvo tycker växellådan fungerar fint nu och ja det har blivit bättre men den är inte i närheten av växellådan i våran audi q5.

Nu ska den in till Volvo igen i morgon så hoppas dom kan få rätt på den

Kom på en annan sak som är bra på Volvon och det är vattenavisande glas.
Strebern skrev:
Momentum skrev:
Men förklara då för en vanlig dödlig, är den enda egentliga skillnaden mellan en så kallad DSG-låda och en traditionell automat enbart convertern? eller är det mer?
Nej, en DSG-låda har fasta kuggövergångar men med två ingående axlar och två kopplingar, på den ena ligger 1, 3, 5:an och på den andra ligger 2, 4, 6:an och när bilen kör iväg på 1:an ligger redan 2:an i och när bilen växlar till 2:an gör den det genom att koppla ur 1/3/5 kopplingen och koppla i 2/4/6 kopplingen. Sedan fortsätter den med detta helga vägen upp och den "gissar" på vilket håll du kommer att behöva växla här näst.

Alltså om den kör på 5:an och du accelererar så ligger 6:an redo, men om det börjar gå tungt på 5:an i en uppförsbacke så kommer den att förbereda 4:an åt dig.

En "riktig" Automat jobbar med planetväxpar som bromsas eller spärras lite eftersom beroende på hur den skall vara utväxlad och den har normalt en momentomvandlare som skickar energin via två skovlar som ligger nära varandra med olja mellan som skapar själva sliret när man skall iväg. För att minska effektförlusterna genom oljan så låser man ihop skovlarna när väl bilen rullar. Låsningen görs mer eller mindre beroende på hur mjukt man vill att det skall gå och hur snålt man vill ta sig fram.

Tar du Volvo's 8-växlade "VEA-automat" så låser den upp väldigt mycket och tidigt vid Eco+, lite mindre i normalläget och mer igen i sportläget.

...typ...
Stod själv och valde mellan XC60 och Q5 för några månader sedan och valde Q5:an med anledning av problemen min far har haft med sin XC60 2014 D4 automat.

Pappas XC60 har nu gått 1600mil
och han har tappat räkningen på verkstadsbesök.
Samma fel som du upplever med växellådan och har också fått den uppdaterad 2 gånger. Även problemet med att lacken ej täckt såg han direkt när han skulle hämta ut den.
Andra fel som varit:
Bilen har bara stendött när han kört. Volvo hittar inget fel.
Tätning i bakspegel saknades så där va jättemycket vindbrus. Tog Volvo 3 besök innan dom hittade att packningen saknades. Skrammel från paneler. Parkeringssensorer fungerar lite som dom vill. Mm
Känns som ett riktigt dåligt exemplar.

Men även Audi har sina måndagsex. Hade en tidigare Audi som jag hade inne 8 gånger på ett år men Audi tröttnade själva och jag fick en ny.
BennyL skrev: Nej, en DSG-låda har fasta kuggövergångar men med två ingående axlar och två kopplingar, på den ena ligger 1, 3, 5:an och på den andra ligger 2, 4, 6:an och när bilen kör iväg på 1:an ligger redan 2:an i och när bilen växlar till 2:an gör den det genom att koppla ur 1/3/5 kopplingen och koppla i 2/4/6 kopplingen. Sedan fortsätter den med detta helga vägen upp och den "gissar" på vilket håll du kommer att behöva växla här näst.

Alltså om den kör på 5:an och du accelererar så ligger 6:an redo, men om det börjar gå tungt på 5:an i en uppförsbacke så kommer den att förbereda 4:an åt dig.

En "riktig" Automat jobbar med planetväxpar som bromsas eller spärras lite eftersom beroende på hur den skall vara utväxlad och den har normalt en momentomvandlare som skickar energin via två skovlar som ligger nära varandra med olja mellan som skapar själva sliret när man skall iväg. För att minska effektförlusterna genom oljan så låser man ihop skovlarna när väl bilen rullar. Låsningen görs mer eller mindre beroende på hur mjukt man vill att det skall gå och hur snålt man vill ta sig fram. .
Utmärkt beskrivning :-)-) Det finns alltså i princip inga beröringspunkter mellan en traditionell planetväxlad automat och en DSG. Utom att det är lådor med kugg på insidan.
VOC Service

Byte batteri och uppdatering programvara utfö[…]

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]