Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kjellberg94
Tjena, undrar om någon vänlig själ härinne vet hur man smidigt o bra kan göra egna fästen till ett jalusi?
De e ju inte lätta o få tag i tyvärr ;)
av Rådlös
Jag antar att du menar jalusi till bakrutan?
Det kan förekomma jalusi till kylaren också, men kanske inte så vanligt.
Till bakrutan tror jag att man stack in någon plåtvinkel under gummilisten. Alltså mellan glaset och gummilisten. (Men var rädd om trådarna till eventuell bakrutevärme!)
av Kjellberg94
E te bakrutan ja menar ja :)
Att de fanns te kylare hade ja ingen aning om.
Hört nåt om de me men har ingen aning om hur de ska sitta me vinkeln o de.
Användarvisningsbild
av P210
Kjellberg94 skrev:Tjena, undrar om någon vänlig själ härinne vet hur man smidigt o bra kan göra egna fästen till ett jalusi?
De e ju inte lätta o få tag i tyvärr ;)
De bakrutejalusier jag hade var fästa med fyra plattor i plast med dubbelhäftande tejp på baksidan, och en tapp upp genom jalusiet och sedan trädde man på jalusiet på tapparna och skruvade i en plastskuv utifrån.

Kanske du kan göra så här:
- En plastplatta med ett försänkt hål
- en bit plaströr
-två skruvar, där åtminstone den inre måste ha en försänkt skalle.

Efter att den mot bilen skruvats in i genom platten och upp i plaströret klipper du till en bit dubbelhäftande som täcker hela ytan mot rutan.
Utifrån tar du en ny skruv med bricka som du fäster jalusiet i plaströret med.

Bild
av Rådlös
Lite överflödigt vetande: Kylarjalusier finns i första hand på större fordon, entreprenadmaskiner, diesellok etc. etc. Men det har även gjorts prov på personbilar. Jag har sett bilder på någon Volvo Amazon på något forum. Troligen var det inte så lyckat eftersom det inte har blivit någon serietillverkning. Man litar nog fullt ut på dom vaxtermostater som finns i alla bilar i dag.
Användarvisningsbild
av lennarte
Rådlös skrev:Lite överflödigt vetande: Kylarjalusier finns i första hand på större fordon, entreprenadmaskiner, diesellok etc. etc. Men det har även gjorts prov på personbilar. Jag har sett bilder på någon Volvo Amazon på något forum. Troligen var det inte så lyckat eftersom det inte har blivit någon serietillverkning. Man litar nog fullt ut på dom vaxtermostater som finns i alla bilar i dag.
Förr i tiden när det var etertermostater (som inte var så pålitliga), var det mer eller mindre standard på alla bilar med kylargardin. Typ rullgardin med en länk eller vajer så den kunde skötas inifrån bilen. Svärfars Amazon-66-a hade det, min egen Amazon -66-a och PV -62-a hade det, Svärmors Amazon -68 hade det inte. Jag tror att kylargardinerna försvann när vax termostaterna och det slutna kylsystemet "klev in" på marknaden i mitten av -60-talet. Däremot var det inte lika vanligt på bilar "söderifrån". På min Opel Rekord -59 fanns det kylargardin (troligen eftermonterad i Sverige) , men den fick jag plocka bort. Fjädern i rullen var för svag (av ålder) så den "rullade upp sig" av fartvinden så motorn började koka om jag körde fortare än 90 km/tim. Toppfarten var hela 120 km/tim, motorn var på 1,5l och hela 38 hk. Ännu mer onödigt vetande.... :-)-) Till saken hör att i typintyget när bilen levererades ny står det Detta fordon är utrustat med en värme och defrosteranläggning. Det var alltså inte standardutrustning med värme och defroster i Tyskland på den tiden.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
först vill jag säga att p210s ide inte verkar dålig skulle man testat.

så här gjorde jag förr för att raggar staketet skulle sitta fast riktigt
tog och gjorde rent rutan och raggar staketet med t röd

tog sedan lämpligt genomskinligt Silicon som tål avfettning
lade lagom mycket Silicon på kanten på staketet får inte komma utanför
när man trycker dit det lät torka inomhus en två dagar då satt det fast även i farter långt över 110.
nackdelar ska du ha bort det går det ofta sönder och siliconet syns från in sidan på rutan.
vart även lite jobb att skrapa dän siliconet. jag vet att det är svårt å få tag i ett bra raggar staket idag men så var det ju inte förr direkt.
jag gjorde så här efter att ett staket lossnat med original fästena i 90 ute på e18 och träffa fronten på en ny 740 bakom :oops: .
vidare kan du komplettera med två fyrkantiga bromsljus på insidan de som satt på varsin pinne på var sida i rutan då är du tillbaka på åtti talet
de är rätt svåra att hitta med nuförtiden.
nu vart jag visst nostalgisk igen.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
lennarte skrev:
Rådlös skrev:Lite överflödigt vetande: Kylarjalusier finns i första hand på större fordon, entreprenadmaskiner, diesellok etc. etc. Men det har även gjorts prov på personbilar. Jag har sett bilder på någon Volvo Amazon på något forum. Troligen var det inte så lyckat eftersom det inte har blivit någon serietillverkning. Man litar nog fullt ut på dom vaxtermostater som finns i alla bilar i dag.
Förr i tiden när det var etertermostater (som inte var så pålitliga), var det mer eller mindre standard på alla bilar med kylargardin. Typ rullgardin med en länk eller vajer så den kunde skötas inifrån bilen. Svärfars Amazon-66-a hade det, min egen Amazon -66-a och PV -62-a hade det, Svärmors Amazon -68 hade det inte. Jag tror att kylargardinerna försvann när vax termostaterna och det slutna kylsystemet "klev in" på marknaden i mitten av -60-talet. Däremot var det inte lika vanligt på bilar "söderifrån". På min Opel Rekord -59 fanns det kylargardin (troligen eftermonterad i Sverige) , men den fick jag plocka bort. Fjädern i rullen var för svag (av ålder) så den "rullade upp sig" av fartvinden så motorn började koka om jag körde fortare än 90 km/tim. Toppfarten var hela 120 km/tim, motorn var på 1,5l och hela 38 hk. Ännu mer onödigt vetande.... :-)-) Till saken hör att i typintyget när bilen levererades ny står det Detta fordon är utrustat med en värme och defrosteranläggning. Det var alltså inte standardutrustning med värme och defroster i Tyskland på den tiden.

Mvh
Lennart
ni minns väl även fattig varianten på kylar gardinen wellpapp skivan på eller innaför grillen :D
Köptips v90

Min B4 diesel 2022 drar inte en droppe olja och ha[…]

Ingen tanke på elbil? Då det änd[…]

Vad har denna för funktion?

Tyvärr pekar jag på den "böjd[…]

Har för mig det blev liknande varning på[…]