NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I fredags den 16 januari, var min fru och hämta sin nyinköpta bil hos Volvohandlaren. En Volvo V50 D2 2011, med 11645 mil på mätaren. Hon åker de 2,5 milen hem, och vi lastar ur sommardäcken. Sedan åker vi tillbaka för att hämta hem vår gamla Volvo V70. När vi åkt ca 1 mil, tänds ett (i), och texten Motorprestanda nedsatt (eller nedsatt motorprestanda, minns ej vilket) kommer upp. Bilen blir också totalt orkeslös, och vi tvingas stanna vid vägkanten, där vi startar om bilen. Bilen går då perfekt i en kilometer, då samma sak händer igen. Startade då om bilen igen, och nu gick det att köra hela sträckan till Volvohandlaren utan problem.

De tog tillbaka bilen, och gav oss en lånebil över helgen. På måndag ska bilen in på verkstaden för felsökning. Vad kan vara felet?

Hoppas de hittar någon felkod eller dylikt. Bilen vi fick låna är en Ford Focus - 2015, med den trecylindriga bensinmotorn på 1,0 liter och 125 hk. Den går väl rätt okej, men som min dotter sa: -Det här känns inget bra, det ska vara Volvo!

Mvh Ronnie
Hade samma sak på min v70 när jag hämtade ut den. Då var det batteriet som var slut. Verkstan sa att det formodligen var dåligt innan och när den sedan hade stått med öppna dörrar osv när dom gjorde klart den för leverans så gav det upp helt enkelt.
d5summum skrev:Hade samma sak på min v70 när jag hämtade ut den. Då var det batteriet som var slut. Verkstan sa att det formodligen var dåligt innan och när den sedan hade stått med öppna dörrar osv när dom gjorde klart den för leverans så gav det upp helt enkelt.
Kan nog stämma, bilen byttes in i slutet på augusti 2014, så den har ju stått ett tag nu. Men blev körd från Helmia Karlstad till Helmia Filipstad, en sträcka på 6,5 mil innan vi tittade på den. Bilen köptes sedan, och de monterade nya vinterdäck på den innan leveransen.

Mvh Ronnie
Samma sak hände mig vid 8300 mil (2013-04). Bilen var näst intill okörbar. Felkoden enligt protokollet från Volvo var "ECM-P200200". De bytte slang och rör tryckgivare partikelfilter. Givare: VO 31338869 och Slang: VO 31338868. Felsökning, byte och material gick på 3309:-. Nu har bilen gått 14300 mil och problemet har inte återkommit.
Fick igår svar från verkstaden om varför den nyinköpta V50:n blev orkeslös plötsligt. Det var bränslefiltret som var helt igensatt. Vad beror detta på? Har ju läst en hel del om att det är RME:n i dieseln som ställer till det. Men jag har ju även en V70 2,4 D 06:a, och den har jag aldrig haft detta problem med.

Jag kör färdtjänst till yrket, och vi kör med VW Transporter TDI, 2,5 liter och 130 hk. Har aldrig märkt något att bränslefiltret blir igensatt på dessa heller, och då rullar de åtskilliga mil. Den jag kör nu har rullat 77 400 mil, kör ca 40-50 mil varje arbetspass.

Mvh Ronnie
Detta verkar uppstå då och då på dieslarna. Vad det beror på låter jag vara osagt men jag hoppas att verkstaden/bilfirman tar på sig detta utan kostnad?
Bra det, ville bara försäkra mig om läget så ni inte hostar upp stålar i onödan. :)

Powershiften är felkonstruerad på alla […]

V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]

2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]

Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]