Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andy78
Du ska utan problem kunna mäta strömmen med en 99kr mätare.
Vad har du den inställd på i vilka hål har du satt testpinnarna och vart mäter du?
Senast redigerad av 1 andy78, redigerad totalt 0 gånger.
av NilsO
Jag menade mätningen av spänningen, inte av viloströmmen (eller vad man ska kalla den – den ström som dras när bilen är parkerad, allting avstängt).

Det går inte att mäta spänning med 0.5% noggrannhet mellan två tillfällen med en vanlig digital multimeter. Att du fick 12.55 vid ena tillfället och 12.50 vid det andra kan lika gärna bero på multimetern som på batteriet.

Däremot drar alla bilar åtminstone någon mA (snarare något tiotals mA) när de är parkerade. Det går fint att mäta.

Om du använde ett avsäkrat område på multimetern (ofta är det 200 mA säkring), och bara tog av ena polskon och kopplade in multimetern emellan, är risken stor att säkringen gått. Just när batteriet kopplas in dras det en lite större ström en stund. Därför får man ta till ett litet trix om man vill mäta viloströmmen med vanlig multimeter. (En del har ett icke-avsäkrat område t ex 0–10 A eller 0–20 A, och då kan man använda det. Då får man ingen bra noggrannhet, men det behövs inte om man bara är ute efter att kolla att viloströmmen är "liten". Varning för att glömma att ställa tillbaka multimetern för spänningsmätning efteråt!)
Senast redigerad av 1 NilsO, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Strömmen är inte samma sak som spänningen. Förväxla dom inte :) Spänningen kan ge dig en "hum" om batteriet såvida du känner just det batteriet, men det är långt ifrån något säkert sätt att få reda på fakta. Spänningen kan man mäta för att ta reda på om batteriet är "laddat"* eller "dött"**(ett batteri som mäter 6V t ex kan man nog konstatera är rätt "dött"), men mycket mer än så går inte avgöra.

*=bilen startar
**=bilen startar inte
av SirDuke
NilsO skrev:Jag menade mätningen av spänningen, inte av viloströmmen (eller vad man ska kalla den – den ström som dras när bilen är parkerad, allting avstängt).

Det går inte att mäta spänning med 0.5% noggrannhet mellan två tillfällen med en vanlig digital multimeter. Att du fick 12.55 vid ena tillfället och 12.50 vid det andra kan lika gärna bero på multimetern som på batteriet.

Däremot drar alla bilar åtminstone någon mA (snarare något tiotals mA) när de är parkerade. Det går fint att mäta.

Om du använde ett avsäkrat område på multimetern (ofta är det 200 mA säkring), och bara tog av ena polskon och kopplade in multimetern emellan, är risken stor att säkringen gått. Just när batteriet kopplas in dras det en lite större ström en stund. Därför får man ta till ett litet trix om man vill mäta viloströmmen med vanlig multimeter. (En del har ett icke-avsäkrat område t ex 0–10 A eller 0–20 A, och då kan man använda det. Då får man ingen bra noggrannhet, men det behövs inte om man bara är ute efter att kolla att viloströmmen är "liten". Varning för att glömma att ställa tillbaka multimetern för spänningsmätning efteråt!)
Hmm. Du har kanske rätt. Jag började med det osäkrade 10A-området och har för mig att jag fick några siffror (0 komma någonting, alltså under 1 A). Bytte till 200 mA-området (säkringen är på 350 mA enligt bruxen) och fick 0,00. Sladdarna i instrumentet kopplade jag enligt bruxen. Mätte med plus på batteriets minuspol och minus på den avtagna minuspolen dvs seriekopplad mätare på slingan.
av andy78
Om du mätte i 200maA läget och hade förbrukare på tex kupebelysning, radio eller någon annat etc så är chansen stor att säkringen gick i det skedet.
Har du skiftat ena kabeln när du skulle mäta?
av SirDuke
Nej ingen förbrukare alls, låser inte ens upp bilen utan öppnar bara motorhuven utifrån.

Javisst jag bytte ingång på mätaren. Hmm mätte igen nu, fick -0,1 på 10A-området och 0,00 på 200mA-området. Men som ni sagt innan, den kanske inte kan mäta så lite.

Men att den drar känner jag mig säker på! Nu ikväll var spänningen 12,48.
Har alltså sjunkit 12,55 - 12,51 - 12,48 sedan igår. Det är ju en stadig trend, inte variation?

Förresten, om säkringen i mätaren skulle vara bränd, kan den återställas, eller byter man? Svårt?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Alla multimetrar jag har stött på har lättåtkomliga säkringar. Dom dyrare brykar ha dedikerade luckor för säkringarna på baksidan, dom billigare brukar man få ta bort hela bakstycket på. Min är den senare modellen, och sitter med 2 skruvar.
Användarvisningsbild
av MartinS
Du har med 100% säkerhet bränt säkringen för 200mA området, därför visar den 0,00.
av rid54
OBS att tångmätning funkar bara på växelström! Tångmätare för likström är rejält dyrare.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]