Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FSandstrom
Ser ut på displayen som om de driver hela tiden och ändå ökar batteriet så generatorn verkar täcka behovet plus lite till.
av Primus
XC90_Executive skrev:Jag har bara kört D6 awd på torrt väglag. Hur är den på vintern? "Driftar" den ut med baken som vanlig awd?
Jag tror det var TV som vintertestat några bilar och gav 6 ganska bra beröm för driftingen på hala vägar. Tills batteriet tog slut... Men det gick snabbt att ladda upp igen för nya sladdar.. :lol:

PS. D5 fick dock bättre betyg. Men som jag läste det räcker D6 kapacitet för att sladda runt för 99,5% av alla Volvoägare.. 8)
Användarvisningsbild
av FSandstrom
XC90_Executive skrev:Jag har bara kört D6 awd på torrt väglag. Hur är den på vintern? "Driftar" den ut med baken som vanlig awd?
Det är som sagt lite dumt att jag inte har kört andra 4wd-bilar, men den känns "lätt" bakljusdriven, dvs man kan trycka ut bakdelen men den rätar upp sig väldigt snabbt om man släpper lite på gasen. Iaf när man kör ~50km/h, har inte testat på några större parkeringsplatser som medgett högre hastighet.
av Primus
FSandstrom skrev:
Det är som sagt lite dumt att jag inte har kört andra 4wd-bilar, men den känns "lätt" bakljusdriven, dvs man kan trycka ut bakdelen men den rätar upp sig väldigt snabbt om man släpper lite på gasen. Iaf när man kör ~50km/h, har inte testat på några större parkeringsplatser som medgett högre hastighet.
Var ut idag och då det kommit en del snö så blev det några(få) möjligheter att testa lite olika saker. Till att börja med var det förvånansvärt lätt att få ut baken. Och antisladd gick in mkt sent. I flera kurvor gick inte antisladd alls in. Det var till och med så att jag en gång tyckte jag drev ut för mycket innan anisladd gick in. Bilen gick över i en fyrhjulssladd och jag gled säkert 1m innan antisladd grep in. Och detta efter att den överstyrt ett tag alltså. Men nu vet jag ju det, då är det faktiskt kul. Frågan är vad som händer i högre hastigheter? Kanske går det in snabbare då, annars skulle det nog kunna bli lite svettigt.. 8)

Själva AWD-systemet fungerade bra. Mycket bra driv vid acceleration. Dock så var känslan att det inte är lika effektivt som på min förra Volvo(XC70 -08), men det kan ju beror däcken också. Dubb då, odubbat nu. Fast det har ju hänt en del på 6 års däckutveckling. Om man tittar på displayen så driver inte bakhjulen konstant.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Primus skrev: Frågan är vad som händer i högre hastigheter? Kanske går det in snabbare då, annars skulle det nog kunna bli lite svettigt.. 8)
Frågan är väl snarare hur stabil den är när du inte provocerar sladd. I vanliga fall skall ju en antisladd gå in innan man ens märker något. Man ser s.a.s. antisladd-lampan innan man märker sladd.
av Primus
Har fortfarande inte kört så många mil ännu. Men idag blev jag varse en anledning till att se bilen som prisvärd(eller två).

Körde på "save"läget. Då går alltså inte elmotorn in alls. Jag skulle svänga ut i vänsterfil och gav gas för att hinna före bilen som var på väg i vänsterfilen. Då var automaten just så seg som jag minns Volvos automater. Jag blinkar, svänger och ger gas. Bilen tänker lite, växlar som ur, tänker lite till. Jag är ute i andra filen, och så att säga, rätat upp bilen bilen vid det här laget. Då har bilen tänkt klart, växlar och full kraft kommer. Det är exakt det här som jag retat mig till vansinne på vad gäller D5 och automat. Det var lika på min XC70 -08. Otroligt seg nedväxling helt enkelt.

Men, nu har jag ju en D6.. :lol: Och om man inte har "save"läget inkopplat så att elmotorn är aktiv då händer det saker. Skillnaden är enorm. När man ger gas i motsvarande situation få man omedelbart ett driv, bilens sega växling döljs helt av elmotorn. Bara detta gör bilen prisvärd.. 8) Eller kanske inte.. :wink:

Då kan jag krydda med att jag som har 22-25km till jobbet körde för första gången tor till jobbet med nya bilen idag. Och jag gjorde nästen helt på el. Om jag inte hade svängt av några hundra meter för att handla så hade det gått. Det gör att jag kör till och från jobbet på en laddning. Fantastiskt.
av Jelasto
Jag har haft min D6 två år nu i Mars och kört 5000 mil utan problem. Är nöjd så här långt. Visst, bagageutrymmet är mindre men funkar till vardags för en tvåbarnsfamilj. Semesterresorna får man stötta med skidbox.

Laddar hemma och på jobbet så kör merparten av vardagskörning på el. Över lag kör jag mycket lugnare nu än med tidigare bilar eftersom det blir lite av en sport att försöka köra så mycket som möjligt på el.

Enda problemet enligt mig är att jag vill kunna köra längre på el än vad som är möjligt. Riktig räckviddsångest mao :-). Tror att många D6 ägare liksom jag blir mer sugna på eldrift och jag hoppades på att nya XC 90 skulle få längre räckvidd. Nu när jag vill ha mer räckvidd får jag helt enkelt byta märke.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 59
Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]

Och denna har man sänkt med 10k för at[…]